Dziadek do orzechów (Opera Krakowska)
-
Data:
2024-11-29
-
Miejsce:
Opera Krakowska, ul. Lubicz 48
-
Kategoria:
Muzyka klasyczna
Opera Krakowska zaprasza na pełną czaru baletową opowieść o małej Klarze, wędrującej po bajkowej krainie: tu ożywają jej zabawki, a wśród nich – ukochany dziadek do orzechów.
To dzieło, które za sprawą błyszczącej, lśniącej i skrzącej się niczym śnieg muzyki nieodparcie przywodzi na myśl Boże Narodzenie – i to nawet tam, gdzie natura skąpi białego puchu. Uwaga, żarty na bok! Nie mówimy o niezatapialnym Last Christmas, ale o prawdziwej klasyce, która od ponad 120 lat nie przestaje zachwycać, zadziwiać i bawić. W świątecznej atmosferze na scenie Opery Krakowskiej zobaczymy jeden z najpopularniejszych baletów świata: Dziadka do orzechów Piotra Czajkowskiego.
„Dnia dwudziestego czwartego grudnia nie wolno było dzieciom pana radcy zaglądać do salonu ani do przyległego pokoju” – tak rozpoczął swoją baśń niemiecki poeta, pisarz i muzyk E.T.A. Hoffmann. Jej francuską adaptację pióra Aleksandra Dumasa (ojca) postanowił wykorzystać Marius Petipa, maître de ballet Teatru Maryjskiego w Petersburgu. Muzyczną ilustrację bajkowej opowieści powierzył Piotrowi Czajkowskiemu, udzielając mu przy tym szczegółowych wytycznych: od żądanej liczby taktów po oczekiwane nastrój i brzmienie. Na przykład w Tańcu Cukrowej Wróżki Petipa chciał usłyszeć kropelki wody padające z fontanny, co kompozytor osiągnął, stosując instrumentalną nowinkę tamtych czasów – czelestę.
Efektowna muzyka Czajkowskiego stała się natchnieniem dla kolejnych pokoleń artystów. Twórcą krakowskiej inscenizacji jest Emil Wesołowski, wybitny polski choreograf, autor i reżyser wielu spektakli operowych i baletowych, od lat związany z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem sprawuje Grzegorz Berniak. „Przez baśniowe światy poprowadzi widza malarska, wykorzystująca współczesne techniki komponowania obrazów scenografia Marka Grabowskiego, a pracownie krawieckie przygotowały około dwustu bajecznych kostiumów, zaprojektowanych przez Marię Balcerek z charakterystyczną dla jej poetyki fantazją” – uzupełnia listę realizatorów Opera Krakowska.
W Dziadku do orzechów ołowiane wojsko walczy z myszami, tytułowy bohater przemienia się w pięknego księcia, śnieżynki i kwiaty tańczą walca, a Cukrowa Wróżka zaprasza do krainy słodyczy. Ta bajka oczaruje nie tylko najmłodszych, ale i tych, którzy lalkami i żołnierzykami bawili się dawno, dawno temu… (Barbara Skowrońska)
Inscenizacja i choreografia: Emil Wesołowski
Scenografia: Marek Grabowski
Wizualizacje: Marek Grabowski, Tomasz Kucharz
Kostiumy: Maria Balcerek