Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Fotografia wydarzenia
  • Data:

    2024-12-03

  • Miejsce:

    Aula Florianka, ul. Basztowa 8

  • Kategoria:

    Muzyka klasyczna

Instrumenty dęte drewniane i akordeon będą bohaterami międzynarodowej konferencji naukowo-artystycznej oraz festiwalu odbywających się pod wspólnym hasłem Na drodze do nowej harmonii.

Konferencja naukowo-artystyczna „Na drodze do nowej harmonii VIII. Źródła, inspiracje, konteksty. Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon” ma na celu przedstawienie szerokiego spektrum działań prowadzonych przez współczesnych artystów-muzyków grających na instrumentach dętych drewnianych i akordeonie. Celem konferencji jest również nakreślenie kontekstów historycznych, a następnie przedstawienie współczesnych środków wyrazu oraz związanej z tym problematyki i praktyki wykonawczej na podstawie najnowszych utworów napisanych przez kompozytorów polskich i zagranicznych na obsady solowe i kameralne z udziałem instrumentów dętych drewnianych i akordeonu.

Prelegentami będą aktywnie działający na polu koncertowym muzycy pochodzący z różnych europejskich ośrodków akademickich oraz artystycznych (Polska, Litwa, Słowacja), którzy prowadzą aktywną działalność koncertową, pedagogiczną i nagraniową. Podczas wydarzenia uczestnicy będą mieli możliwość zapoznania się z aktualnie panującymi trendami i nowo powstającymi kierunkami w obszarze muzyki na instrumenty dęte drewniane i akordeon XXI wieku, a także przyswoić konteksty historyczne. Ponadto każdy z prelegentów będzie uczestniczył w koncertach, co będzie stanowić artystyczne dopełnienie prezentowanych przez nich treści.

***

II Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Na drodze do nowej harmonii” stanowić będzie rozszerzenie 8. edycji konferencji naukowo-artystycznej w ramach działalności Katedry Instrumentów Dętych Drewnianych i Akordeonu Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Celem projektu jest nakreślenie kontekstów historycznych, a następnie przedstawienie współczesnych środków wyrazu oraz związanej z tym problematyki i praktyki wykonawczej na podstawie najnowszych utworów napisanych przez kompozytorów polskich i zagranicznych na obsady solowe i kameralne. Festiwal jest rozwinięciem idei konferencji realizowany za pomocą cyklu koncertów z muzyką współczesną wraz z jej kontekstami.

Kierownictwo artystyczne: dr hab. Maciej Zimka oraz prof. dr hab. Piotr Lato. Współfinansowano ze środków ZAW STOART.

Wydarzenia będą odbywać się w Krakowie, Jastrzębiu-Zdroju i Katowicach (koncert finałowy w siedzibie NOSPR), całość programu dostępna jest na stronie internetowej Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie; poniżej listujemy koncerty, które odbędą się w ramach wydarzenia w Krakowie.

***

VIII KONFERENCJA NAUKOWO-ARTYSTYCZNA

poniedziałek 4 listopada 2024, 18.00
Aula Florianka
Koncert inauguracyjny

Michał Pawełek (*1978) Terra inimica (prawykonanie światowe)
Maria Gmyrek saksofon
Gabriela Dudziak harfa
Michał Pawełek elektronika

Michał Pawełek Extinct (prawykonanie światowe)
Magdalena Margańska-Dec, Wiesław Suruło flety
Justyna Piękoś fortepian

Heitor Villa-Lobos (1887-1959) Bachianas Brasileiras Nr 5 Aria (Cantilena)
Jacques Ibert (1890-1962) Entr’acte
Michał Nagy gitara
Arkadiusz Krupa obój

środa 6 listopada 2024, 18.00
Aula Florianka

Paweł Sławiński – Sonata nr 1 „In memory of Olivier Messiaen”
Michał Janocha – Gently Flowing
Stanisław Moniuszko – Prząśniczka – opr. Michał Gajda
Michał Gajda akordeon

Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Sonata in e minor BWV 1034 na flet i fortepian
George Enescu (1881-1955) – Cantabile et Presto na flet i fortepian
Ivica Gabrišová flet
Monika Gardoń-Preinl fortepian

Bela Kovacs – Hommage à Manuel de Falla na klarnet solo
Łukasz Woś – Nokturn na klarnet i fortepian (premiera światowa)
Paul Jeanjean – Clair Matin Idylle na klarnet i fortepian
Jan Jakub Bokun klarnet
Le Quang Sinh fortepian

K.M. von Weber – Andante i rondo węgierskie op. 35 (wersja na fagot i fortepian)
Arkadiusz Adamczyk fagot
Eligiusz Skoczylas fortepian

Jeff Zonwosky (Szymon Zawodny) – A Furious Ride na saksofon altowy i barytonowy
Łukasz Nędza saksofon altowy
Szymon Zawodny saksofon barytonowy

czwartek 7 listopada 2024, 18.00
Aula Florianka

Robert Schumann – Adagio und Allegro op.70
Emanuel Abbühl obój
Łukasz Dębski fortepian

“Laboratorium młodych” 

Heinz Holliger – Sonata na obój cz. I Preludium cz. II Capriccio
Jakub Koch obój

Antonio Vivaldi – Koncert B dur na fagot i orkiestrę RV 503
Kamil Tokarz fagot
Eligiusz Skoczylas fortepian

Camille Saint-Saëns  – Sonata G-dur na fagot i fortepian Op. 168
Jan Wilkosz fagot
Eligiusz Skoczylas fortepian

Andrzej Krzanowski – Cztery bagatele na akordeon
Karol Michalik akordeon

Andrzej Tuchowski – Te Lucis Ante Terminum na akordeon
Mikołaj Majkusiak – Trzy Miniatury na akordeon
Dominik Maciąg akordeon

Maciej Zieliński – Sonata na akordeon
Maciej Zagajski akordeon

Leszek Kołodziejski – Anthill na flet i akordeon
Laura Jastrzębska flet
Maciej Zagajski akordeon

Walter Farina – Puccini for clarinet ensemble
Dominika Czachor, Dominika Stróżyk, Dmytro Pylypchak, Tomasz Dobija, Charlotte MacDonald, Volodymir Savka, Antonella Rivas klarnety

Barry Cockroft – Beat Me for solo tenor saxophone
Piergiorgio Muserra saksofon tenorowy

Philippe Geiss – Sax Hero for saxophone solo
Marcin Sokoleńko saksofon altowy

***

II MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL MUZYCZNY

3 grudnia 2024, 18.00
Aula Florianka

WINDS & REEDS
LLLGIERRO WOODWIND TRIO w składzie:
Maksymilian Lipień obój
Piotr Lato klarnet
Damian Lipień fagot

4 grudnia 2024, 18.00
Aula Florianka

RE-HARMONICA
DUO ZIMKA & OCHWAT w składzie:
Maciej Zimka, Wiesław Ochwat akordeony