Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Fotografia wydarzenia
  • Data:

    2024-12-07

  • Miejsce:

    Krakowski Teatr Variété, ul. Grzegórzecka 71

  • Kategoria:

    Spektakle teatralne

Musical, który otworzył nowy rozdział w historii Broadwayu opowiada historię grupy młodych ludzi walczących o swoje marzenia i uznanie w Nowym Jorku przełomu lat 80. i 90.

Bohaterowie RENT to ekscentrycy, którzy w sercu nowojorskiego East Village mierzą się na co dzień z biedą, wykluczeniem, narkomanią i epidemią AIDS. Spektakl jest hołdem dla współczesnej bohemy, która stawia kreatywność, indywidualność i niezależność ponad materialnymi korzyściami i dla której miłość jest najważniejszą miarą życia. Mimo że akcja musicalu umiejscowiona jest w konkretnym momencie w historii, to dzięki uniwersalnym tematom, społecznej świadomości, różnorodności postaci oraz emocjonalnej głębi utworów, widowisko rezonuje z wieloma pokoleniami widzów.

„To może być Hair naszego pokolenia!”

Musical powstał na kanwie klasycznej opery „Cyganeria” z 1896 roku włoskiego kompozytora Giacomo Pucciniego, która opowiada o życiu paryskiej bohemy i została zainspirowana powieścią francuskiego pisarza Henriego Murgera „Sceny z życia cyganerii”. Prawie 100 lat od swojej premiery, po dzieło sięgnął nieustraszony i pełen pasji Jonathan Larson, amerykański kompozytor i dramaturg, który chciał przyciągnąć do teatru pokolenie MTV, słuchające namiętnie rocka i jego podgatunków, w szczególności grunge’u. Musical Larsona powstał z wyraźnymi wpływami rocka w muzyce, tekstach i aranżacjach.

Sztuka imituje życie

Na pomysł, aby odnowić klasyczną operę Pucciniego „Cyganeria” i umiejscowić ją na ulicach Nowego Jorku wpadł Billy Aronson, który pracował z Jonathanem Larsonem w początkowych fazach projektu. RENT nie jest bezpośrednio autobiograficzną historią samego Larsona, choć wiele elementów w nim zawartych zostało zainspirowanych przez doświadczenia, obserwacje i życie samego autora oraz ludzi z jego otoczenia. Larson był świadkiem trudności, z jakimi borykali się jego znajomi w Nowym Jorku podczas epidemii AIDS w latach 80. i 90. i wiele z tych doświadczeń znalazło odzwierciedlenie w fabule i postaciach musicalu. Zdobywał materiał źródłowy uczestnicząc między innymi w spotkaniach Friends In Deed, organizacji non profit założonej w odpowiedzi na kryzys AIDS. Z kolei warunki życia bohaterów musicalu wcale nie odbiegają znacząco od tych, w których Larson mieszkał wraz ze swoim przyjacielem Jonathanem Burkhartem w latach 80. w nowojorskiej dzielnicy SoHo.

Żałoba i sukces

Jonathan Larson zmarł niespodziewanie w noc poprzedzającą premierę. Musical zadebiutował na Off-Broadwayu, na scenie New York Theatre Workshop, 25 stycznia 1996 roku. Spektakl wyreżyserował Michael Greif. Przychylne recenzje, artykuły w prestiżowych magazynach, emisja utworów na antenach radia, a także tragiczne okoliczności śmierci autora, przyniosły musicalowi ogólnokrajową sławę w zaskakującym tempie, która skutkowała przeniesieniem tytułu na deski broadwayowskie do Nederlander Theatre, zaledwie kilka miesięcy od premiery. Musical otrzymał w 1996 r. nagrodę Pulitzer Prize za wybitne osiągnięcia w dziedzinie dramatu, cztery nagrody Tony Award, w tym w kategorii Najlepszy Musical oraz 6 nagród Drama Desk Award. W 2005 roku powstała filmowa adaptacja w reżyserii Chrisa Columbusa, w której wystąpiło sześciu z ośmiu członków oryginalnej, broadwayowskiej obsady. Ostatni spektakl został wystawiony na Broadwayu 7 września 2008 roku. Na przestrzeni 12 lat wystawiono go 5124 razy, co plasuje go na 10 miejscu najdłużej granych musicali broadwayowskich. Doczekał się adaptacji scenicznych w wielu krajach na całym świecie, również w Polsce. Ostatnia rodzima premiera odbyła się w 2014 r. w Teatrze Rampa w Warszawie w reżyserii Jakuba Szydłowskiego.

Premiera w Krakowskim Teatrze VARIETE

Za reżyserię i inscenizację spektaklu w Krakowskim Teatrze VARIETE odpowiedzialny jest Jakub Wocial, laureat Teatralnej Nagrody im. Jana Kiepury w kategorii „Najlepszy Wokalista Musicalowy” w 2018 roku, który ma na swoim koncie m.in. reżyserię rock opery „Jesus Christ Superstar” czy widowiska muzycznego z największymi przebojami grupy Queen „Rapsodia z Demonem”. Współreżyserem, inscenizatorem oraz choreografem widowiska jest Santiago Bello, pochodzący z Hiszpanii tancerz i choreograf, zdobywca Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury dla najlepszego tancerza musicalowego w 2019 roku oraz autor choreografii do takich spektakli jak „Jesus Christ Superstar”, „Rapsodia z Demonem”, „Kobiety na skraju załamania nerwowego” czy „Broadway Exclusive”. Zespół muzyczny poprowadzi Marta Zalewska, wokalistka, kompozytorka, autorka tekstów i multiinstrumentalistka, zwyciężczyni konkursu Narodowego Centrum Polskiej Piosenki w Opolu w 2016 roku, laureatka konkursu Czwórki Polskiego Radia „Wydaj płytę z Będzie Głośno", dzięki której ukazał się jej debiutancki album oraz laureatka konkursu „Męskie Granie Young” w 2019 roku. Kostiumy przygotuje Dorota Sabak-Ciołkosz, scenografka, stylistka i charakteryzatorka, która w 2019 roku otrzymała Teatralną Nagrodę im. Jana Kiepury w kategorii „Najlepsze Kostiumy” do musicalu „Koty”. Scenografię opracuje Marta Mojnowska, która od wielu lat współpracuje z wieloma polskimi teatrami i operami jako projektant i wykonawca.*

Premiera: 7 grudnia 2024 r.

Spektakl z muzyką na żywo. 

Spektakl rekomendowany dla widzów od 12. roku życia. 

RENT został pierwotnie wyprodukowany w Nowym Jorku przez New York Theatre Workshop, a na Broadwayu przez Jeffreya Sellera, Kevina McColluma, Allana S. Gordona i New York Theatre Workshop.

Prezentowane w porozumieniu z Music Theatre International www.mtishows.eu.

*Informacja pochodzi od organizatora