Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Fotografia wydarzenia
  • Data:

    2024-12-06 - 2024-12-15

  • Miejsce:

    Nowohuckie Centrum Kultury, al. Jana Pawła II 232

  • Kategoria:

    Festiwale

Tegoroczna edycja renomowanego festiwalu odbywa się pod hasłem „You Are So Fucking Special”.

Boska Komedia zyskała miano najważniejszego przeglądu teatralnego w Polsce, uznanego również szeroko poza jej granicami. Tegoroczne hasło festiwalu, „You Are So Fucking Special”, wywodzi się z utworu brytyjskiego zespołu Radiohead i podkreśla indywidualizm twórczy artystek i artystów oraz wyjątkowość każdej ludzkiej historii. Dyrektor artystyczny festiwalu, Bartosz Szydłowski, podkreśla, że hasło jest manifestacją akceptacji i afirmacji różnorodności. „Nasze dramatyczne opowieści – nawet te pełne bólu – mogą dawać nadzieję i siłę – mówi Szydłowski. – Nie stawiamy jednak naiwnej tezy, ale zadajemy pytanie, tworzymy spectrum, po którym porusza się sam widz”. Boska Komedia to zatem także festiwal trudnych pytań, który nie boi się prowokacji i badań nastrojów w dramatycznie spolaryzowanych społeczeństwach Zachodu. W czasach intensywnej autokreacji warto zmierzyć się z pytaniami o nasze prawdziwe miejsce w świecie. Festiwal jest doskonałą okazją do takiej refleksji, tworząc przestrzeń dla dialogu i otwartej dyskusji. 

Podczas tegorocznej edycji festiwalu zaprezentowanych zostanie ponad dwadzieścia starannie wybranych spektakli, w tym produkcje z Polski i przedstawienia zagraniczne. Na szczególną uwagę zasługuje konkurs INFERNO, w ramach którego polskie spektakle będą oceniane przez międzynarodowe jury, które wyróżni najbardziej oryginalne produkcje dialogujące ze współczesnymi wyzwaniami. Sekcja PURGATORIO zaprezentuje najciekawsze spektakle pozakonkursowe, które będą odzwierciedleniem aktualnego obrazu polskiego teatru. Sekcja PARADISO  natomiast będzie jak co roku prezentacją młodych talentów, które podejmą się artystycznych wyzwań  w poszukiwaniu własnej tożsamości teatralnej, stanowiąc jeden z charakterystycznych elementów festiwalu.

Konkurs INFERNO  to coś więcej niż tylko przegląd najlepszych spektakli minionego sezonu, typowy dla teatralnych festiwali. Nasza selekcja najbardziej znaczących i różnorodnych przedstawień ukazuje, jak silnie bije puls współczesnego polskiego teatru oraz jaka jest jego wewnętrzna temperatura w nowej rzeczywistości politycznej. To również próba odpowiedzi na pytanie, czy polski teatr nadal pozostaje miarodajnym narzędziem pomiaru nastrojów społecznych i czy wciąż pełni rolę lustra, w którym przeglądają się artyści. Czy rzeczywiście, jak głosi hasło tegorocznej Boskiej Komedii, jesteśmy „SO FUCKING SPECIAL”? A może jedynie karmimy się tym przekonaniem, przesadnie pompując nasze ego, zatonęliśmy w procesie autokreacji, ukrywając jednocześnie rozczarowanie nową Polską i światem oraz nasze wewnętrzne zagubienie?
W ramach konkursu INFERNO zobaczymy jedenaście spektakli – zderzenie myśli, tematów i estetyk. To bogaty kalejdoskop różnorodnych teatrów, zarówno dosłownie, jak i w przenośni. To „Wesele” Mai Kleczewskiej z Teatru Słowackiego, będące oskarżycielską reinterpretacją klasyki polskiej, tym razem w wydaniu Wyspiańskiego. „Chłopi” Remigiusza Brzyka z Teatru Ludowego to natomiast przeniesienie wielkiej powieściowej epopei Reymonta na scenę, z nowym spojrzeniem na rolę chłopskich kobiet, inspirowane bestsellerem „Chłopki” Joanny Kuciel-Frydryszak.
Do świata wsi prowadzi nas hipnotyzująca „Piękna Zośka” Marcina Wierzchowskiego z Teatru Wybrzeże, która w mistrzowski sposób opowiada o złości i złej miłości, jednocześnie będąc aktualną przestrogą przed przymykaniem oczu na przemoc wobec kobiet. W tegorocznej Boskiej Komedii kobiety odgrywają kluczową rolę. O ich walce o podmiotowość opowie spektakl „Dzieje grzechu” Wojtka Rodaka z Narodowego Starego Teatru w Krakowie. Powróci również Chór Kobiet Marty Górnickiej, prezentując „Matki. Pieśni na czas wojny” – mocny komentarz do konfliktu w Ukrainie.
Współczesne wykluczenie w zachodnim świecie ukazuje „Antygona w Molenbeek” Anny Smolar, oparta na dramacie wybitnego belgijskiego pisarza Stefana Hertmansa. Opowieść dotyczy Nourii, uzdolnionej studentki prawa arabskiego pochodzenia, która staje do walki z bezduszną machiną państwową, pragnąc odebrać z kostnicy zwłoki swojego brata. Z kolei „Persona. Ciało Bożeny” Jędrzeja Piaskowskiego z Teatru Zagłębia w Sosnowcu rzuca światło na lokalne wykluczenie, i to zarówno w społeczeństwie, jak i w świecie teatru.
Jakub Skrzywanek w antyoperze „Człowiek z papieru” z warszawskiego Teatru Powszechnego wskrzesi legendarną Agnieszkę z „Człowieka z marmuru” Andrzeja Wajdy, umieszczając ją w świecie tandetnego blichtru muzycznej gali, gdzie śpiewa się radosne przeboje o polskiej biedzie i beznadziei. Muzyczną podróż w kosmos lat siedemdziesiątych XX wieku zaproponuje ubiegłoroczny laureat Boskiej Komedii, Mateusz Pakuła, w spektaklu „Złote płyty” z wrocławskiego Capitolu.
Fobia” Markusa Ohrna z Nowego Teatru w Warszawie to z kolei komiksowy i groteskowy teatr okrucieństwa, w którym gejowskie bojówki porządkują korporacyjny bałagan, nie oszczędzając również artystów, którzy zdają się sprzyjać ich działaniom. Inny spektakl konkursowy tego teatru to „Elizabeth Costello” Krzysztofa Warlikowskiego.

Boska Komedia to także PURGATORIO, w którym znajdą się najważniejsze wydarzenia ostatnich miesięcy, takie jak „Quanta” Łukasza Twarkowskiego (koprodukcja Teatru Łaźnia Nowa, którą widzowie będą mogli zobaczyć zaraz po wileńskiej premierze),, gwiazdorska i drapieżna „Zemsta” Michała Zadary, wstrząsający monodram Agnieszki Przepiórskiej „Ocalone” wyreżyserowany przez Maję Kleczewską, oraz VR-owe „Księgi Jakubowe” Krzysztofa Garbaczewskiego.

Nie zabraknie również spektakli młodych twórczyń i twórców w sekcji PARADISO. Absolwenci szkół przepowiadają w niej, jak będzie kształtował się język teatru: czasem w sposób prowokacyjny, ciężki do przyswojenia dla starszego pokolenia, a czasem – w sposób obiecujący powrót do klasycznych form teatralnych. To sekcja pełna zaskoczeń, tygiel, w którym kształtuje się przyszłość teatru. 

W ramach festiwalu nie zabraknie spotkań z twórczyniami i twórcami, paneli dyskusyjnych oraz nocnych rozmów w teatralnym klubie. Te wydarzenia tworzą unikalną atmosferę, która nie tylko celebruje teatr, ale także umożliwia zbudowanie przestrzeni dla dialogu między ludźmi i ideami. W tym roku mocną kreację wizualną festiwalu przygotował Victor Soma.

Pełny program festiwalu oraz festiwalowe aktualności znaleźć można na stronie https://boskakomedia.pl/ 

/źródło: materiały organizatora/