Oko malarza. Tadeusz Kuntze
-
Data:
2024-11-29 - 2025-03-02
-
Miejsce:
Zamek Królewski na Wawelu, Wawel 5
-
Kategoria:
Wystawy czasowe
Zamek Królewski na Wawelu zaprasza do odkrycia wystawy Oko malarza. Tadeusz Kuntze (1727–1793). To niepowtarzalna okazja, by zgłębić twórczość jednego z najwybitniejszych XVIII-wiecznych artystów, który z pasją dokumentował życie mieszkańców Rzymu.
Wystawa poświęcona jest twórczości jednego z najwybitniejszych twórców działających w XVIII wieku na terenie Rzeczypospolitej – Tadeuszowi Kuntzemu. Urodzony w 1727 roku w Zielonej Górze malarz został objęty szczególną opieką przez biskupa Andrzeja Stanisława Kostkę Załuskiego, który wysłał go do Rzymu. Tam młodzieniec pobierał nauki w Akademii Francuskiej, w pracowni cenionego wówczas malarza Ludovica Mazzantiego oraz w Scuola del Nudo na Kapitolu. Przyjmuje się, że artysta powrócił do Krakowa około roku 1757, by dwa lata później, po śmierci dobroczyńcy, już na stałe opuścić Rzeczpospolitą. Zarówno w kraju, jak i podczas nauki oraz późniejszej pracy w Rzymie Kuntze wykonał szereg dzieł malarskich oraz rysunkowych, z których jedynie niewielka część znajduje się obecnie w Polsce, a zdecydowana większość rozsiana jest we wnętrzach rzymskich kościołów i pałaców oraz zdobi świątynie prowincji Lacjum.
Ekspozycja skupia się na ukazaniu warsztatu artystycznego Kuntzego. Wśród wybranych dzieł znajdują się zarówno obrazy, jak i rysunki oraz gwasze. Przybliżają one sposób pracy artysty oraz wprowadzają do zagadnień związanych z praktyką malarską twórców, którzy swoją edukację odbywali w Wiecznym Mieście.
Wystawa jest okazją do zobaczenia wczesnych prac mistrza, dzieł przedstawiających sceny mitologiczne i religijne. Przede wszystkim jednak daje możliwość przyjrzenia się rysunkom oraz gwaszom o tematyce rodzajowej, ukazującym codzienne życie arystokracji i wyższego duchowieństwa rzymskiego oraz biedniejszych mieszkańców Wiecznego Miasta i rolników z Gór Albańskich. Dzięki tym właśnie pracom śledzić można rzymskie wędrówki malarza i zagłębiać się w oddane z niezwykłym realizmem sceny. Stanowią one dowód wręcz reporterskiego spojrzenia Kuntzego na otaczający go świat i jego wrażliwości; sprawiają, że artysta jawi się jako prawdziwy kronikarz swoich czasów.
Opracowały kuratorki wystawy: Natalia Koziara-Ochęduszko i Katarzyna Chrzanowska