Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Fotografia wydarzenia
  • Data:

    2025-04-26

  • Miejsce:

    Opera Krakowska, ul. Lubicz 48

  • Kategoria:

    Muzyka klasyczna

Opera Krakowska zaprasza pierwszą premierę w sezonie 2024/2025!

Bona Sforza to nowa współczesna, dwuaktowa klasyczna opera z muzyką Zygmunta Krauzego i librettem Vincenzo de Vivo poświęcona jedynej Włoszce na polskim tronie, efekt współpracy międzynarodowej pomiędzy Krakowem i Bari. Wspólna praca nad spektaklem ma na celu ukazać wielką postać historyczną, jej życie, ówczesny kontekst kulturowy i polityczny oraz zbudować =współpracę pomiędzy oboma miastami.

Klasyczna opera pokaże trzy różne oblicza i etapy życia polsko-włoskiej królowej, śpiewane przez trzy solistki w trzech wersjach językowych: polskiej, włoskiej i łacinie.
Poznamy Bonę jako młodą, pełną nadziei, odkrywającą świat kultury i sztuki kobietę, która przygotowuje się do roli królowej. Bona wywodziła się z jednego ze znamienitszych rodów włoskich, jako córka księcia Mediolanu i Bari wychowywała się w świecie wielkiej polityki, rywalizacji rodów o poszczególne księstwa i intryg dworskich.
Następne oblicze Bony pokazuje ją jako dojrzałą kobietę, żonę Zygmunta I Starego, królową Polski i wielką księżną litewską, która cieszyła się na dworze bardzo silną pozycją — ingerowała w sprawy polityczne, decydowała o obsadzie urzędów, a przede wszystkim gromadziła własny majątek. Pomimo tak ogromnej władzy i majątku Bona styka się z zupełnie inną kulturą, jest zagubiona i niepewna, głęboko odczuwa różnice kulturowe.
Wreszcie, odbiorcy są świadkami schyłku jej życia. Wzgardzona, zniszczona i zdradzona kobieta wraca do Bari, gdzie prawdopodobnie została otruta. Tragiczny koniec, jaki spotkał Bonę, bez wątpienia pokazuje, jaką skomplikowaną i kontrowersyjną postacią była. Miała zwolenników i wrogów, jedni cenili ją za mądrość, zaradność i przenikliwość, a drudzy zarzucali jej zuchwałość, żądzę władzy i despotyzm. Dualizm tej postaci, a także próba przedstawienia Bony jako kobiety, która musi sobie radzić w trudnej ówczesnej rzeczywistości – ma własne troski i zmagania, a także plany i marzenia, które niestety musi poświęcić w imię wyższych celów – staje się zadaniem fascynującym i wymagającym.

Reżyserii dzieła podjął się Michał Znaniecki, za stronę muzyczną odpowiada Piotr Sułkowski.

Reżyseria (dramaturgia i inscenizacja): Michał Znaniecki                                                    
Kierownictwo muzyczne: Piotr Sułkowski   
Scenografia: Luigi Scoglio        

Kostiumy: Małgorzata Słoniowska
Choreografia: Inga Pilchowska

Projekcje: Karolina Jacewicz
Reżyseria światła: Dawid Karolak

Obsada:
Bona, królowa wdowa | Magdalena Barylak, Karin Wiktor-Kałucka
Bona, królowa | Agnieszka Kuk, Edyta Piasecka
Bona, księżniczka | Zuzanna Caban, Paula Maciołek
Izabela | Wanda Franek, Olga Maroszek
Zygmunt I | Wołodymyr Pańkiw, Adam Szerszeń
Ettore Pignatelli | Sebastian Marszałowicz, Wołodymyr Pańkiw
Zygmunt II August | Jarosław Bielecki, Adam Sobierajski
Gian Lorenzo Pappacoda | Janusz Dębowski, Adam Sobierajski
Crisostomo Colonna | Jakub Borowczyk, Jakub Foltak
Przedstawiciel Sejmu | Jakub Borowczyk, Jakub Foltak
Marina d’Arcamone | Martyna Dwojak
Orkiestra, Chór i Balet Opery Krakowskiej

Premiera: 9 listopada 2024