Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Fotografia wydarzenia
  • Data:

    2024-11-24

  • Miejsce:

    Teatr im. Juliusza Słowackiego – Scena Miniatura (Dom Machin), pl. Świętego Ducha 2

  • Kategoria:

    Spektakle teatralne

Debil to prapremierowa realizacja dramatu uhonorowanego Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną za najlepszy tekst 2020 roku, dokonan w Teatrze im. J. Słowackiego.

Dramatu, który w przewrotny i dowcipny sposób porusza złożony temat osób z niepełnosprawnością i temat świata, który próbuje – a czasem nie próbuje wcale – z tym tematem dialogować. A dialogować trzeba; byle robić to mądrze, z empatią i czułością.

To będzie opowieść o Kubie. O mężczyźnie z niepełnosprawnością intelektualną, który ma „czterdzieści lat skończone”. Kuba lubi zupę, swoich przyjaciół ze Stumilowego Lasu i chce żeby wszyscy byli "dobzi". Kuba nie lubi bigosu, schodów i złych ludzi. Dlatego Kuba marzy, by zmienić świat, by zrobić go lepszym. I kiedy zdobywa taką możliwość, to robi to. Tak jak potrafi.

„Dramat Maliny Prześlugi Debil to jeden z pierwszych polskich tekstów, gdzie głównym bohaterem staje się mężczyzna z niepełnosprawnością intelektualną. Autorka oddaje głos niepełnosprawnemu czterdziestoletniemu Kubie i jego słowami, jego oczami pokazuje nam świat, który nie rozumie potrzeb i wrażliwości osób z niepełnosprawnością. Debil to tekst który pokazuje mechanizm wykluczania grup społecznych, który może uruchamiać w tych grupach skrywane i wypierane resentymentalne akty buntu za doznane upokorzenia i krzywdy. A z drugiej strony ukazuje nam zakłamanie dzisiejszych elit, ich skrywaną pogardę dla wykluczonych, przykrytą wszelkiej formy akcjami, hasłami wsparcia, benefitami finansowymi dającymi im – elitom, celebrytom – jedynie dobre samopoczucie i medialną sławę. Paradoksalnie Debil, mimo że mówi ustami niepełnosprawnego jest bardziej obrazem braku empatii i pogardy >zdrowego społeczeństwa<, niż ukazaniem wnętrza bohatera, który jak sam o sobie mówi "jest debilem wykreowanym na potrzebę chwili". Spektakl jest próbą oddania głosu niepełnosprawnemu mężczyźnie, ale ze świadomością, że nie mamy dostępu do jego świata wyobraźni i wrażliwości. Obraz sceniczny jest światem wykreowanym, sztucznym i abstrakcyjnym, a niepełnosprawność jest oddana symbolicznie z naciskiem na kreowanie jej na potrzeby spektaklu, nie oddając i nie aspirując do oddania >prawdy psychologicznej<” – Piotr Ratajczak, reżyser.

OBSADA:
Rafał Szumera
Alina Szczegielniak
Grzegorz Łukawski
Antoni Milancej
Dominika Feiglewicz
Bożena Adamek

TWÓRCY:
Autor: Malina Prześluga
Reżyseria, opracowanie muzyczne: Piotr Ratajczak
Scenografia, kostiumy, reżyseria świateł: Marcin Chlanda
Ruch sceniczny: Arkadiusz Buszko
Inspicjent: Bartłomiej Oskarbski
Producent: Izabella Oleś