28 grudnia 1895 roku w Salonie Indyjskim (Salon Indien du Grand Café) przy bulwarze Kapucynów w Paryżu bracia Lumière po raz pierwszy zaprezentowali światu ruchome obrazy. Wynalazek, który początkowo był ciekawostką i jarmarczną rozrywką, finalnie zrewolucjonizował podejście do sztuki. Od tego momentu kino stało się jednym z najważniejszych elementów kultury – miejscem spotkania emocji, refleksji i wspólnego przeżywania historii.
Tegoroczny jubileusz ma dla nas wymiar szczególny: w roku 2025 świętujemy również 100.lecie działalności Instytutu Francuskiego w Polsce. To doskonała okazja, by podkreślić jego rolę w tworzeniu relacji polsko-francuskich przez całe stulecie – w sztuce, literaturze, a przede wszystkim w kinie. Francuzi nie tylko kino wymyślili, ubiegając wynalazek Kazimierza Prószyńskiego, ale dzięki eksperymentom formalnym, a jednocześnie ciągłemu podważaniu znaczenia tego medium, przyczynili się do jego rozwoju oraz ugruntowania roli społecznej i pozycji wśród sztuk.
Z tej podwójnej okazji 28 grudnia 2025 Stowarzyszenie Kin Studyjnych wraz z Instytutem Francuskim zapraszają do kin studyjnych w całej Polsce na wyjątkowy przegląd „Cinema, mon amour”, w którym zaprezentujemy trzy filmy stanowiące kamienie milowe w rozwoju kinematografii w wymiarze światowym a także pokazujące siłę wyobraźni i kreacji.
W programie w naszym kinie znajdziecie dwa tytuły:
Stworzenia (reż. Agnès Varda, 1966)
Surrealistyczna opowieść o relacji między artystą a jego dziełem, kobietą a mężczyzną, rzeczywistością a wyobraźnią. Jeden z najbardziej intrygujących filmów Vardy – medytacja o tworzeniu i destrukcji.
Królowa Margot (reż. Patrice Chéreau, 1994)
Barwny, intensywny fresk historyczny o miłości i przetrwaniu w czasach religijnych wojen. Isabelle Adjani w roli królowej rozdartej między uczuciem a obowiązkiem – kino o pasji, krwi i wolności.
Dwa niezwykłe obrazy, jeden temat: twórcza energia, która napędza człowieka i kulturę.
W rocznicę narodzin kina i w roku przyjaźni polsko-francuskiej zapraszamy do wspólnego świętowania sztuki, która od 130 lat zmienia sposób, w jaki patrzymy na świat.
Bilety są w cenie ulgowej - tylko 16 zł!
ORGANIZATORZY: Stowarzyszenie Kin Studyjnych, Instytut Francuski w Polsce
WSPÓŁFINANSOWANIE: Polski Instytut Sztuki Filmowej
PARTNERZY: Alliance Française, Mk2
28.12_NIEDZIELA 16.45
Stworzenia / reż. Agnès Varda / 1966 / 92 min
Na samotną wyspę u brzegu Atlantyku w północnej Francji przyjeżdża pisarz Edgar ze swoją żoną Milène, która straciła mowę w wyniku wypadku samochodowego. Edgar pisze powieść, dla której inspirację stanowi życie mieszkańców wyspy. Rzeczywistość zaczyna zlewać się z literacką fikcją, a postaci zrodzone w wyobraźni pisarza stają się dla niego tak samo prawdziwe jak realni ludzie. Obraz A. Vardy jest doskonałym przykładem nowofalowego zerwania z klasycznym sposobem realizacji filmów. Reżyserka odrzuca linearność i rezygnuje z klasycznego, przyczynowo – skutkowego opowiadania historii, która jest tu pokazywana z perspektywy indywidualnej, jednostkowej. „Stworzenia” są przykładem jednej z pełniejszych realizacji założeń autorskiego kina nowofalowego. W tym bardzo dopracowanym wizualnie filmie Agnès Vardy, utrzymanym w gotyckiej czerni i bieli, główne role grają Catherine Deneuve i Michela Piccoli.
28.12_NIEDZIELA 18.30
Królowa Margot / reż. Patrice Chéreau /1994 / 159 min
Arcydzieło europejskiego kina, tragiczny melodramat i imponujący spektakl historyczny. Osią fabuły jest niesławna Noc św. Bartłomieja z 23 na 24 sierpnia 1572 roku – rzeź na protestantach świętujących wesele katolickiej królewny i hugenockiego króla; to, co miało zakończyć konflikt religijny, okazało się katalizatorem jego najgorszej eskalacji.
Sierpień 1572 roku: Małgorzata de Valois, siostra króla Karola IX, jest piękną młodą katoliczką. Aby wzmocnić pozycję Francji, jej matka Katarzyna Medycejska zmusza ją do poślubienia protestanta Henryka z Nawarry. W przededniu masakry św. Bartłomieja poświęcona dla dobra państwa Margot, dzięki innemu protestantowi poznaje smak miłości..
Film uhonorowany pięcioma Cezarami, Nagrodą Jury za Najlepszy film Patrice Chéreau w Cannes oraz Złota Palma dla najlepszej aktorki drugoplanowej.
(materiały organizatora)