Kampania informacyjno-promocyjne „Kraków w dobrym klimacie”
W 2022 roku po raz pierwszy zorganizowana została kampania informacyjno-promocyjna „Kraków w dobrym klimacie”, która miała na celu edukowanie mieszkańców, zachęcanie do zmiany nawyków na przyjaźniejsze dla klimatu oraz prezentowała proklimatyczne działania Miasta Krakowa. W czasie kampanii realizowaliśmy działania angażujące mieszkańców takie jak warsztaty zero waste, zbiórki elektroodpadów w szkołach, czy bezmięsny life cooking, prowadziliśmy działania edukacyjne np. cykl spotów edukacyjnych, webinarium o diecie roślinnej i podcast klimatyczny, a także zorganizowaliśmy szereg działań informacyjno-promocyjnych w social mediach, prasie, internecie i komunikacji miejskiej.
Wydarzenia przeprowadzone w 2022 roku:
- Akcje zbierania elektroodpadow w szkołach od wśród mieszkańców Krakowa w zamian za rośliny (3 cykle akcji: 14-19.02, 25-29.04, 26-30.09 2023 r).
- Warsztaty zerowaste podczas Dnia Ziemi
- Warsztaty zerowaste podczas Dnia Ochrony Środowiska
- Proklimatyczny, rodzinny life cooking bezmięsny podczas Święta Krakowskiej Rodziny
- Warsztaty zerowwaste z influenserką „Kasia Ograniczam się” podczas Dni Otwartych Magistratu
- Webinarium o diecie roślinnej z dietetyczką Anną Regułą
- Podcast klimatyczny w portalu LoveKraków
- Smoczy piknik z klimatyczną grą terenową
Galeria Kraków w dobrym klimacie 2022
Kraków w dobrym klimacie 2023:
Działania zaplanowane w ramach kampanii na 2023 rok przwidziane zostały z podziałem na 5 odsłon odpowiadającym 5 zagadnieniom kluczowym dla przeciwdziałania zmianom klimatu, wraz z przypisanym indywidualnym hasłem dla każdej odsłony:
- Odpady – przetwarzajMY surowce
- Zieleń - chrońMY zieleń
- Woda – szanujMY wodę
- Mobilność – podróżujMY ekologicznie
- Energia – oszczędzajMY energię
Cele główne:
- Popularyzowanie zagadnień dotyczących zmian klimatu, ich przyczyn i konsekwencji, w przystępny dla mieszkańców sposób.
- Kreowanie proekologicznych i proklimatycznych zachowańi postaw Krakowian w sposób etyczny, sprawiedliwy i społecznie akceptowalny.
- Zachęcanie do podejmowania działań wspierających ochronę klimatu, zgodnie z modelem Avoid-Shift-Improve (Unikaj-Zastąp-Ulepsz).
- Informowanie mieszkańców o działaniach systemowych na rzecz ochrony klimatu realizowanych przez Miasto Kraków.
Założenia kampanii:
W nowej edycji kampanii chcemy skupić się na promocji działań mających na celu ograniczenie postępujących zmian klimatu oraz adaptację do zmian, czyli łagodzenie i przygotowywanie się do skutków problemu. W tym celu chcemy:
- kreować postawy i wpływać na przyjęte normy społeczne, w celu zwrócenia uwagi mieszkańców na możliwość zmiany nawyków i ograniczania zużycia zasobów w celu ograniczenia konsumpcjonizmu, a nawet jednoczesnej poprawie jakości życia i zachowaniu dobrostanu,
- zachęcać do podejmowania działań mających na celu ochronę zasobów naturalnych i klimatu,
- promować działania realizowane przez miasto Kraków.
Działania planowane na 2023 rok:
- Organizacja warsztatów upcyclingowych/zerowaste podczas proekologicznych/proklimatycznych wydarzeń plenerowych np.Dzień Ziemi, Wielka Lekcja Ekologii, Dzień Ochrony Środowiska, piknik Jadalne Miasto, Święto Krakowskiej Rodziny
- Organizacja RECY RAJDÓW – wydarzeń skierowanych do mieszkańców w formie gry trenowej o charakterze edukacyjnym połączonej ze sprzątaniem wybranych obszarów na terenie miasta
- Przekazywanie treści edukacyjnych z każdego bloku tematycznego zgodnie z modelem Avoid-Shift-Improve (Unikaj-Zastąp-Ulepsz) polecanym przez Międzynarodowy Zespół do spraw Zmian Klimatu i portal Nauka o Klimacie.
- Łamigłówki w dobrym klimacie – dystrybucja podczas wydarzeń plenerowych i działań edukacyjnych przygotowanego dla dzieci wydawnictwa z zadaniami i łamigłówkami ekologicznymi
- Emisja spotów edukacyjno-informacyjnych Rodzina Klimatycznych w mediach miejskich i komercyjnych
Start kampanii – otwarcie Krakowskiego Centrum Edukacji Klimatycznej
dodać zdjęcia z worda