Centrum Autyzmu powstaje w Krakowie
Gmina Miejska Kraków planuje powołanie Centrum Autyzmu. Jego zadaniem będzie koordynacja działań z obszarów służby zdrowia, oświaty, pomocy społecznej, uczelni wyższych i organizacji pozarządowych. W powstanie Centrum zaangażowane są m.in.: Zespół Szkół Specjalnych nr 13, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niesłyszących i Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 5.
„Centrum ma być placówką działającą na rzecz dzieci, młodzieży i osób dorosłych ze spektrum autyzmu i zaburzeniami pokrewnymi oraz ich rodzin i opiekunów. Idea jego powstania zrodziła się w odpowiedzi na potrzeby zgłaszane przez rodziców osób z problemami autyzmu oraz środowisk zajmujących się pomocą takim osobom" – mówiła podczas konferencji (28 sierpnia, wtorek) prasowej Anna Okońska-Walkowicz, Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa ds. Edukacji i Spraw Społecznych.
W utworzenie edukacyjnego trzonu Centrum są zaangażowane gminne placówki oświatowe: Zespół Szkół Specjalnych nr 13, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 5, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niesłyszących oraz stowarzyszenia skupiające rodziców dzieci autystycznych. W pierwszej fazie działalności siedziba Centrum będzie się znajdować w Zespół Szkół Specjalnych nr 13 przy ul. Szopkarzy 8.
Celem działalności Centrum będzie m.in. utworzenie spójnego systemu edukacyjnego obejmującego wszystkie etapy edukacyjne dzieci i osób dorosłych; bieżące aktualizowanie informacji na temat działalności różnych podmiotów zajmujących się diagnozą, edukacją i pomocą dla osób z autyzmem przez całe ich życie; doskonalenie wewnętrznego systemu zarządzania i przekazu informacji. Centrum ma stanowić wsparcie dla rodziców dzieci dotkniętych autyzmem. Placówka ma być także platformą wymiany informacji pomiędzy wszystkimi zainteresowanymi tematyką autyzmu; będzie ściśle współpracować z placówkami oświatowymi, placówkami służby zdrowia, placówkami pomocy społecznej, stowarzyszeniami, fundacjami, uczelniami wyższymi i wolontariuszami.
Do tej pory brak informacji o pracy innych instytucji podejmujących temat autyzmu skutkował wieloma niepowodzeniami diagnostycznymi, terapeutycznymi i edukacyjnymi. Rodzice dzieci autystycznych często byli zagubieni wobec szumu informacyjnego dotyczącego problemu autyzmu. Centrum da wszystkim współpracującym podmiotom możliwość wzajemnego poznania swojej specyfiki, wymiany doświadczeń, a także proponowania rozwiązań systemowych zarówno w obrębie służby zdrowia, oświaty, jak i pomocy społecznej. (KF)