Estakada przeszła testy obciążeniowe
Sukcesem zakończyły się próby obciążeniowe estakady na magistralą kolejową w Płaszowie. Konstrukcja ugięła się o około 9 cm przy dopuszczalnych 11 cm. Już wkrótce z nowej inwestycji będą mogli korzystać mieszkańcy.
Zgodnie z planem, linia Krakowskiego szybkiego Tramwaju pomiędzy ulicami Lipską i Wielicką ma zostać oddana do użytku 31 sierpnia. Pewnie jest, że nowa trasą szybkiego tramwaju kursować będą linie nr 9 i 50. Niewykluczone jednak, że z nowego połączenia będzie korzystać jeszcze trzecia linia.
Przypomnijmy: prace przy budowie linii tramwajowej pomiędzy ulicami Lipską i Wielicką trwają od jesieni 2013 roku. Inwestycja obejmuje budowę torowiska wraz z towarzysząca infrastrukturą na odcinku od skrzyżowania ulic Kuklińskiego-Lipska-Saska do połączenia z ulicą Wielicką między przystankami Kabel i Dworcowa.
W ramach projektu rozbudowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju powstaje nowe torowisko o długości 1,7 km. Jego nawierzchnia będzie dostosowana do ruchu komunikacji autobusowej. Dzięki temu pojazdy będą mogły omijać powstałe w godzinach szczytu korki, a tym samym skróci się czas podróży pasażerów. Nowoczesna trakcja elektryczna zminimalizuje ryzyko powstawania problemów technicznych. W wyniku tego transport tramwajowy stanie się mniej zawodny i zmniejszą się koszty napraw infrastruktury technicznej.
Nowa linia tramwajowa zostanie wyposażona w nowoczesną i funkcjonalną infrastrukturę. Trzy perony przystankowe, znajdujące się na trasie nowej linii, będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Ich wysokość została zrównana z poziomem podłogi pojazdów, co w rezultacie zwiększy komfort i bezpieczeństwo pasażerów niepełnosprawnych. Dużym udogodnieniem staną się także windy prowadzące z poziomu gruntu na przystanki znajdujące się na estakadzie.
Budowa nowego odcinka to nie tylko korzystne rozwiązanie dla komunikacji miejskiej. Skorzystają na niej także piesi, rowerzyści oraz kierowcy. Wzdłuż nowej linii tramwajowej powstają chodniki i ścieżka rowerowa. Przebudowane jest także skrzyżowanie ulicy Saskiej z ulicami Lipską i Kuklińskiego, natomiast na skrzyżowaniu ulicy Saskiej z Gromadzką powstaje rondo. Oprócz tego powstały nowe odcinki istniejących już dróg, konieczne zjazdy i drogi dojazdowe. Dzięki temu ruch samochodowy w rejonie Płaszowa stanie się szybszy i bezpieczniejszy dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Warto wiedzieć, że projekt jest realizowany ze środków Budżetu Miasta Krakowa, przy znacznym udziale funduszy z Unii Europejskiej. Bezzwrotna pomoc finansowa pochodziła z Funduszu Spójności Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 i stanowiła aż 59% kosztów kwalifikowanych projektu. Wartość całego projektu oszacowana została na kwotę 164 686 666,45 PLN.