Co mieszkańcy sądzą o reklamach
Aż 5525 mieszkańców wzięło udział w ankiecie internetowej przygotowanej przez Biuro Planowania Przestrzennego UMK w związku z podpisaniem przez Prezydenta RP „ustawy krajobrazowej”. Ankieta miała na celu poznanie opinii krakowian na temat reklam w przestrzeni miejskiej oraz ich oczekiwań związanych z nowymi przepisami.
Ankieta była dostępna od 7 września do 4 października. Największą popularnością cieszyła się wśród mieszkańców Dzielnicy XIII Podgórze. Tam ankietę wypełniło aż 786 krakowian. Na kolejnych miejscach znalazły się: Dzielnica V Krowodrza – 590, Dzielnica VIII Dębniki – 565, Dzielnica I Stare Miasto – 531 oraz Dzielnica II Grzegórzki – 360.
Przypomnijmy, „ustawa krajobrazowa” zaczęła obowiązywać od 11 września 2015 roku. Ma pomóc samorządom m.in. w uporządkowaniu lokalizacji reklam w przestrzeni publicznej oraz pozwoli zadbać o ład przestrzenny i ochronę krajobrazu.
Po wejściu w życie „ustawy krajobrazowej” działania władz Miasta Krakowa koncentrują się na przygotowaniu odpowiednich regulacji prawnych w zakresie ochrony przestrzeni miejskich przed chaosem reklamowym. Priorytetem jest uporządkowanie i ujednolicenie nośników reklamowych w mieście i eliminacja niektórych typów reklam z terenów zabytkowych, terenów zieleni i terenów o funkcji jedynie mieszkaniowej.
Przyszłe regulacje w tym zakresie muszą odpowiadać oczekiwaniom mieszkańców Krakowa, dlatego wyniki przeprowadzonej ankiety będą szczegółowo analizowane przez Biuro Planowania Przestrzennego UMK i ułatwią dalsze prace związane z wprowadzeniem przepisów dotyczących reklam.