Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Program leczenia niepłodności, kolej aglomeracyjna i budowa tramwaju dwusystemowego

Klub radnych Platforma - Koalicja Obywatelska oraz grupa radnych złożyli w Kancelarii Rady Miasta Krakowa cztery projekty rezolucji i jeden projekt uchwały.

Fot. Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie

Klub Radnych Platforma - Koalicja Obywatelska przedłożył projekt rezolucji dotyczący wprowadzenia programu refundacji kosztów leczenia niepłodności metodą zapłodnienia pozaustrojowego. Projekt rezolucji według druku 3570-R został skierowany do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej. Radni apelują o rozpoczęcie prac nad wprowadzeniem programu refundacji kosztów leczenia niepłodności metodą zapłodnienia pozaustrojowego In vitro. - Rodzina i macierzyństwo w myśl art. 71 Konstytucji RP podlegają szczególnej ochronie państwa. W związku z tym rolą państwa i samorządu terytorialnego jest podjęcie działań mających na celu zapewnienie możliwie jak najszerszego dostępu do świadczeń medycznych o potwierdzonej skuteczności, przezwyciężających skutki niepłodności. Rada Miasta Krakowa uznaje za konieczne zapewnienie możliwości korzystania z procedury zapłodnienia pozaustrojowego osobom, u których stwierdzono niepłodność, a wyczerpały się inne możliwości jej leczenia – czytamy w projekcie rezolucji.

Pierwszy projekt rezolucji grupy radnych według druku 3571-R wystosowano do Prezydenta Miasta Krakowa, Burmistrza Miasta i Gminy Wieliczka w sprawie realizacji studium wykonalności dla budowy tramwaju dwusystemowego łączącego Wieliczkę z siecią tramwajową miasta Krakowa. - Tramwaj dwusystemowy to wykorzystywany z powodzeniem w wielu europejskich aglomeracjach szynowy środek transportu publicznego łączący w sobie zalety transportu kolejowego i tramwajowego. Dzięki standardowemu rozstawowi szyn (1435 mm) jest możliwe jego wykorzystanie zarówno w krakowskiej sieci tramwajowej, jak i też kolejowej. Wprowadzenie tramwaju dwusystemowego będzie zdecydowanie tańsze od budowy równoległej do linii kolejowej 109 nowej linii tramwajowej oraz pozwoli na lepsze skomunikowanie aglomeracji krakowskiej – piszą radni w projekcie rezolucji.

Grupa radnych wystąpiła także z apelem o rozbudowę systemu kolei aglomeracyjnej na terenie miasta Krakowa poprzez budowę nowych przystanków kolejowych oraz włączenie w system kolei aglomeracyjnej linii kolejowej nr 100 (Małej Obwodnicy Kolejowej Krakowa). Projekt rezolucji według druku 3572 - R zaadresowano do Ministra Infrastruktury i Zarządu Województwa Małopolskiego. - Wnosimy o podjęcie wspólnych z miastem Kraków działań skutkujących rozwojem systemu kolei aglomeracyjnej poprzez budowę na linii kolejowej nr 8 nowych przystanków kolejowych: Kraków - Prądnik Czerwony, Kraków – Prądnik Biały, Kraków - Żabiniec (al. 29 listopada) wraz z budową kładki pieszo-rowerowej. Wnosimy ponadto o włączenie w system kolei aglomeracyjnej linii kolejowej nr 100 (Małej Obwodnicy Kolejowej Krakowa) i budowę w jej przebiegu następujących przystanków: Kraków- Olsza wraz z przejściem podziemnym pomiędzy ul. Lotniczą a ul. Chałupnika/Raciborskiego, Kraków- Dąbie oraz Kraków - ul. Dekerta – interweniują radni w projekcie rezolucji.

Kolejna rezolucja grupy radnych dotyczy kwestii zmiany zasad funkcjonowania Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, została ona przekazana do Sejmu i Rządu Rzeczypospolitej Polskiej. - Zjawisko wykluczenia transportowego w Polsce postępuje od lat i obejmuje coraz to nowe obszary, likwidowane są kolejne połączenia, zaś gwałtowne wzrosty ceny paliw oraz prądu mogą spowodować zapaść w komunikacji zbiorowej. Degradacja komunikacji zbiorowej nie dotyczy już tylko prowincji, ale również w coraz większym stopniu transportu publicznego miejskiego i podmiejskiego w całej Polsce. Tylko w krakowskim budżecie dla zbilansowania kosztów komunikacji miejskiej brakuje 340 mln zł, zaś władze Krakowa ostrzegają przed radykalnymi cieciami w sieci komunikacyjnej. Problem jednak odnosi się do całej Polski. Aby uniknąć pogłębiającego się stanu kryzysu w komunikacji należy przeformułować cele i zakres działania – czytamy w projekcie rezolucji według druku 3573 – R.

Grupa radnych złożyła również projekt uchwały w sprawie ustalenia kierunków działań dla Prezydenta Miasta Krakowa dot. rozbudowy systemu kolei aglomeracyjnej na terenie miasta Krakowa poprzez budowę nowych przystanków kolejowych w ciągu linii kolejowej nr 8 oraz włączenie w system kolei aglomeracyjnej linii kolejowej nr 100 (Małej Obwodnicy Kolejowej Krakowa), według druku 3574. - Rozwój kolei aglomeracyjnej na terenie Krakowa powinien również objąć północny obszar miasta w tym dzielnice: Prądnik Czerwony, Prądnik Biały oraz wschodnią część dzielnicy Grzegórzki. Ten rejon Krakowa jest w znaczniej mierze pozbawiony dostępu do transportu kolejowego pomimo, że przebiegają przez jego teren dwie ważne linie kolejowe: nr 8 i nr 100 mogące stanowić oś transportową również dla mieszkańców tej części miasta. Powyższe działania powinny objąć w szczególności budowę w ciągu linii kolejowej nr 8 następujących przystanków kolejowych: Kraków - Prądnik Czerwony, Kraków - Prądnik Biały, Kraków - Żabiniec (al. 29 listopada) wraz z realizacją oczekiwanej od dawna kładki pieszo - rowerowej, jak również realizację w zakresie przebudowy linii kolejowej nr 100 następujących zamierzeń inwestycyjnych: nowych przystanków kolejowych Kraków-Olsza, Kraków-Dąbie oraz Kraków-ul. Dekerta, przejścia podziemnego pomiędzy ul. Raciborskiego/ Chałupnika a ul. Lotniczą – zwracają uwagę radni w projekcie uchwały.

Projekty rezolucji i uchwały podczas sesji, w trybie jednego czytania zreferuje radny Dominik Jaśkowiec.

Projekty uchwał i rezolucji

pokaż metkę
Autor: Magdalena Głodzińska
Osoba publikująca: Joanna Górska
Podmiot publikujący: Kancelaria Rady Miasta Krakowa
Data publikacji: 2023-08-31
Data aktualizacji: 2023-08-31
Powrót

Zobacz także

Znajdź