W sprawie zmian w uchwale i rekompensat
Komisja Dialogu Obywatelskiego oraz klub radnych Nowoczesny Kraków złożyli w Kancelarii Rady Miasta Krakowa projekt uchwały i rezolucji.
Projekt złożony przez komisję, według druku nr 3823, dotyczy zmiany uchwały nr II/9/18 Rady Miasta Krakowa z 13 grudnia 2018 r. w sprawie obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej. Podczas jednego czytania na sesji referował go będzie radny Artur Buszek. - Proponowana zmiana treści uchwały w sprawie obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej wzorowana jest na przepisach Statutu Miasta Krakowa i ma na celu poprawę toku procesu legislacyjnego nad projektami uchwał Rady Miasta Krakowa złożonymi w ramach obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej – czytamy w uzasadnieniu do projektu uchwały. Radni proponują m.in., by: projekt uchwały podlegał zaopiniowaniu przez radcę prawnego pod względem formalnoprawnym i inne organy, o ile wyrażenia takiej opinii wymagają przepisy szczególne; projekt uchwały stawał się przedmiotem obrad Rady Miasta Krakowa na najbliższej sesji po złożeniu projektu, jednak nie później niż po upływie 3 miesięcy od dnia złożenia projektu, projekt uchwały podlegał zaopiniowaniu przez Prezydenta Miasta Krakowa oraz właściwą komisję Rady Miasta Krakowa, którą wyznacza Przewodniczący Rady Miasta Krakowa.
Złożony przez radnych projekt rezolucji, według druku nr 3817-R, dotyczy opracowania programu rekompensat dla mieszkańców i miast wprowadzających Strefy Czystego Transportu. Podczas sesji w trybie jednego czytania referować go będzie radny Michał Starobrat.
- Sytuacja finansowa dużych miast jest coraz trudniejsza. Wyzwania związane z wprowadzeniem SCT wymagają ogromnych nakładów samorządów: wśród nich wymienić trzeba konieczność zwiększenia dostępności komunikacji miejskiej, zwiększenie i to znaczne - ilości miejsc parkingowych na obrzeżach miast. Program rekompensat dla samorządów, jak i dla mieszkańców jest absolutnie konieczny. Jedną z ważniejszych możliwości takiego programu mogłaby być pomoc finansowa dla osób uboższych, których nie stać na wymianę samochodu na nowszy model. Wprowadzenie SCT może doprowadzić do ograniczenia mobilności przede wszystkim dla osób starszych, ale także do wykluczenia ekonomicznego, gdzie osoby o niższych dochodach, mieszkające w miastach, nie będą w stanie kupić nowszego auta. Na Program rekompensat zapewne będą czekać przedsiębiorcy posługujący się samochodami dostawczymi w miastach SCT (piekarze, restauratorzy i wielu innych) – piszą radni w uzasadnieniu projektu rezolucji.