Konferencja pt. "Jakość edukacji czy/i jakość ewaluacji?"
Termin: | 16-19 kwietnia 2011 r. |
Osoba kontaktowa | Laura Górecka |
Telefon: | 012 664 57 44 |
Email: | laura.gorecka@uj.edu.pl |
WWW: | www.npseo.pl |
Nowy system ewaluacji placówek oświatowych będzie motywem przewodnim konferencji, która odbędzie się w dn. 16–19 kwietnia 2011 r. w Krakowie. Rozwiązania, o których chcemy dyskutować wspólnie z dyrektorami szkół i nauczycielami, wizytatorami ds. ewaluacji, naukowcami i przedstawicielami władz samorządowych, zmieniają sposób myślenia o polskiej szkole.
Nowa koncepcja systemu nadzoru pedagogicznego, o której będzie mowa w czasie konferencji, została zatwierdzona rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 7 października 2009 r. Ma ona na celu umożliwienie gromadzenia kompleksowych informacji na temat jakości pracy szkół i funkcjonowania systemu edukacyjnego. Projekt jest na etapie wdrażania. Objętych jest nim na razie kilkaset szkół z całego kraju (również z Krakowa), ale docelowo będzie obowiązywać we wszystkich placówkach oświatowych.
Ministerstwo zdefiniowało 17 wymagań wobec szkół i innych placówek edukacyjnych, dotyczących najróżniejszych dziedzin: od wyników nauczania, realizacji obowiązującej podstawy programowej, przez rozwijanie aktywności i umiejętności społecznych uczniów, współpracę z rodzicami, po organizację pracy placówki, w tym jej warunki lokalowe i wyposażenie. Każde z tych wymagań dana szkoła lub placówka może spełnić na poziomie od A do E. Wyniki ewaluacji danej szkoły lub placówki przedstawione są w raporcie, dostępnym na specjalnej platformie internetowej www.npseo.pl. W efekcie każdy rodzic może dokładnie się zapoznać ze specyfiką działania wybranej szkoły i zastanowić się, do której najlepiej wysłać dziecko.
Ewaluacja zewnętrzna jest narzędziem przydatnym również dla nauczycieli i dyrektorów szkół. Pracownicy placówek oświatowych, w których już pojawili się ewaluatorzy, bardzo pozytywnie wyrażają się na temat tego systemu. Okazuje się, że pomimo wcześniejszych obaw, ewaluacja dostarcza przydatnych informacji, a sam proces ich zbierania nie zakłóca pracy uczniów i pedagogów.
Konferencja „Jakość edukacji czy/i jakość ewaluacji” ma na celu dyskusję nad rozwiązaniami, które wprowadzamy w życie, a także nad nowymi zadaniami stawianymi przed szkołami i całym systemem oświatowym. Zaplanowaliśmy serię wykładów i warsztatów na temat wymagań ustanowionych w rozporządzeniu MEN. Będziemy też rozmawiać i roli ewaluacji w podnoszeniu jakości edukacji, o budowaniu zaufania do edukacji, o rozwijaniu umiejętności nauczycieli. Osobne warsztaty będą poświęcone relacjom między szkołą a rodziną i współpracy placówek oświatowych z lokalnymi organizacjami. Wspólnie z uczestnikami pragniemy zastanowić się nad tym, jak wnioski z naszego spotkania wprowadzać w życie. Wśród prelegentów znajdą się eksperci z Polski, ale także z zagranicy, m.in. z USA, Niemiec, Holandii czy Wielkiej Brytanii.
Serdecznie zapraszamy nauczycieli, dyrektorów szkół, a także urzędników odpowiedzialnych za edukację do zaglądania na stronę internetową www.npseo.pl. Polecamy ją również rodzicom, uczniom i wszystkim zainteresowanym nowym systemem ewaluacji szkół. Na stronie znajdziecie Państwo raporty z ewaluacji placówek oświatowych, informacje o organizowanych przez nas spotkaniach i szkoleniach, a także materiały programowe.
Program konferencji:
Jakość edukacji czy/i jakość ewaluacji
16-19.IV.2011 · Kraków
Sobota, 16.04.2011
10:00-14:00 Zwiedzanie Krakowa- fakultatywnie
15:00 Rejestracja uczestników
16:00 – 18:00 Otwarcie konferencji.
Wykład wprowadzający:
dr Grzegorz Mazurkiewicz Życie jako projekt edukacyjny
dr hab. Michał Federowicz
prof. dr John MacBeath Pięć zasad dotyczących jakości, efektywności i poprawy szkoły.
18:00 – 19:00 Spotkanie w grupach prowadzone przez trenerów (oczekiwania)
19:00 Wspólna kolacja
Niedziela, 17.04.2011
08:45 – 10:15 Równoległe sesje eksperckie I:
· Dr Roman Dorczak Modele współpracy szkół z organizacjami w środowisku lokalnym.
· Dr Jacek Strzemieczny Szkoła skoncentrowana na uczeniu się uczniów.
· Dr Marek Kaczmarzyk Ewolucja biologiczna a procesy uczenia się i nauczania. Dydaktyka ewolucyjna.
· Prof. dr Kathleen Lynch Edukacja jako miejsce zmiany.
· Prof. dr William Gaudelli Edukacja w zakresie globalnego obywatelstwa: weryfikacja pojęcia lokalności.
· Dr Kathy Farber, dr William Armaline Zespoły nauczycieli jako kluczowe elementy demokratycznych szkół.
· Dr Jaap van Lakerveld Kontekstowe uczenie się dla zarządzania i nauczania w Europie. Przekształcanie szkoły w środowisko kształcenia nauczycieli.
10:15 – 10:45 Przerwa
10:45 – 12:00 Równoległe sesje implementacyjne. Uczestnicy kontynuują zajęcia na ten sam temat (w tej samej sali).
12:00 – 13:30 Obiad
13:30 – 15:00 Równoległe sesje eksperckie II:
· Dr Małgorzata Skura, mgr Michał Lisicki Dziecko wobec jakości w edukacji - przedmiot czy podmiot edukacji?
· Dr Danuta Elsner Problemy z koncepcją pracy szkoły. Zapraszam do ich rozwiązywania.
· Mgr Andrzej Kołodziejczyk Zapobieganie problemom dyscypliny w klasie.
· Prof. dr Hartmut Wenzel W jaki sposób szkoły wykorzystują wyniki inspekcji- problemy i perspektywy.
· Dr Frank Crawford Angażowanie się w transformację edukacji.
· Prof. dr John Fischer, mgr Jeff Taylor Tworzenie zespołów nauczycieli i podejmowanie decyzji na podstawie danych.
· Prof. dr William Gaudelli Edukacja w zakresie globalnego obywatelstwa: weryfikacja pojęcia lokalności.
15:00 – 15:30 Przerwa
15:30 – 16:45 Równoległe sesje implementacyjne. Uczestnicy kontynuują zajęcia na ten sam temat (w tej samej sali).
16:45 – 17:15 Przerwa
17:15 – 18:00 Sesja plenarna (wykład: prof. dr Kathleen Lynch)
18:00 – 19:00 Kolacja
19:00 – 20:00 Panel dyskusyjny (prowadzący: prof. dr John MacBeath)
Poniedziałek, 18.04.2011
08:45 – 10:15 Równoległe sesje eksperckie III:
· Dr Barbara Wójcik Na czym budować zaufanie do edukacji?
· Dr hab. Dorota Gołębniak prof. DSW Rozwijanie wiedzy praktycznej nauczycieli. Pytanie o relacje między instytucjami tworzącymi sieć ich uczenia.
· Dr Danuta Elsner Problemy z koncepcją pracy szkoły. Zapraszam do ich rozwiązywania.
· Dr hab. Aleksander Noworól prof. UJ Jak czytać raport z ewaluacji zewnętrznej szkoły lub placówki oświatowej?
· Prof. dr Sharon Subreenduth, dr. Dennis Pillay Zarządzanie różnorodnością i akceptacją w Western Cape (RPA): poradnik dla dyrektorów szkół i wychowawców.
· Prof. dr Tony Townsend Rola autoewaluacji w podnoszeniu jakości edukacji.
· dr Doreen Uhas Sauer Uczenie się we współpracy z lokalną społecznością (Service Learning)
10:15 – 10:45 Przerwa
10:45 – 12:00 Równoległe sesje implementacyjne. Uczestnicy kontynuują zajęcia na ten sam temat (w tej samej sali).
12:00 – 13:30 Obiad
13:30 – 15:00 Równoległe sesje eksperckie IV:
· Mgr Agnieszka Borek, mgr Tomasz Kasprzak “I kto to mówi?” Jakie głosy słychać, a jakie nie z polskiej szkoły.
· Dr Bartłomiej Walczak Relacje pomiędzy rodziną a szkołą. Od integracji instytucji społecznych po reprodukcję kultury dominującej.
· Dr Stefan Wlazło Nauczyciele pracują zespołowo i analizują efekty swojej pracy.
· Dr Grzegorz Mazurkiewicz Przywództwo dla uczenia się.
· Dr. Seweryn Szatkowski Jakość edukacji z punktu widzenia dyrektora szkoły.
· Dr Tony MacFaden Rola i postawy pracowników szkół średnich- potencjalna lekcja dla polskiego systemu edukacji.
· Prof. dr Sharon Subreenduth, dr. Dennis Pillay Zarządzanie różnorodnością i akceptacją w Western Cape (RPA): poradnik dla dyrektorów szkół i wychowawców.
15:00 – 15:30 Przerwa
15:30 – 16:45 Równoległe sesje implementacyjne. Uczestnicy kontynuują zajęcia na ten sam temat (w tej samej sali).
16:45 – 17:15 Przerwa
17:15 – 18:00 Sesja plenarna (wykład)
18:00 – 19:00 Kolacja
19:00 – 20:00 Panel dyskusyjny (prowadzący: prof. dr William Armaline)
Wtorek, 19.04.2011
08:45 – 10:00 Spotkanie w grupach z soboty (wnioski oraz dyskusja o wybranych wymaganiach)
10:00 – 10:30 Przerwa
10:30 – 12:30 Sesja plenarna Jakość edukacji dyskursy, które wybrzmiały milcząc, prowadzący dr. hab. Henryk Mizerek, prof. UWM.