Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Informacja archiwalna

Konferencja pt. "Jakość edukacji czy/i jakość ewaluacji?"

Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego i Ośrodek Rozwoju Edukacji zaprasza na konferencję "Jakość edukacji czy/i jakość ewaluacji?" Kraków, 16–19 kwietnia 2011 r. pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Krakowa Jacka Majchrowskiego.
Termin: 16-19 kwietnia 2011 r.
Osoba kontaktowa Laura Górecka
Telefon: 012 664 57 44
Email: laura.gorecka@uj.edu.pl
WWW: www.npseo.pl

Nowy system ewaluacji placówek oświatowych będzie motywem przewodnim konferencji, która odbędzie się w dn. 16–19 kwietnia 2011 r. w Krakowie. Rozwiązania, o których chcemy dyskutować wspólnie z dyrektorami szkół i nauczycielami, wizytatorami ds. ewaluacji, naukowcami i przedstawicielami władz samorządowych, zmieniają sposób myślenia o polskiej szkole.

Nowa koncepcja systemu nadzoru pedagogicznego, o której będzie mowa w czasie konferencji, została zatwierdzona rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 7 października 2009 r. Ma ona na celu umożliwienie gromadzenia kompleksowych informacji na temat jakości pracy szkół i funkcjonowania systemu edukacyjnego. Projekt jest na etapie wdrażania. Objętych jest nim na razie kilkaset szkół z całego kraju (również z Krakowa), ale docelowo będzie obowiązywać we wszystkich placówkach oświatowych.

Ministerstwo zdefiniowało 17 wymagań wobec szkół i innych placówek edukacyjnych, dotyczących najróżniejszych dziedzin: od wyników nauczania, realizacji obowiązującej podstawy programowej, przez rozwijanie aktywności i umiejętności społecznych uczniów, współpracę z rodzicami, po organizację pracy placówki, w tym jej warunki lokalowe i wyposażenie. Każde z tych wymagań dana szkoła lub placówka może spełnić na poziomie od A do E. Wyniki ewaluacji danej szkoły lub placówki przedstawione są w raporcie, dostępnym na specjalnej platformie internetowej www.npseo.pl. W efekcie każdy rodzic może dokładnie się zapoznać ze specyfiką działania wybranej szkoły i zastanowić się, do której najlepiej wysłać dziecko.

Ewaluacja zewnętrzna jest narzędziem przydatnym również dla nauczycieli i dyrektorów szkół. Pracownicy placówek oświatowych, w których już pojawili się ewaluatorzy, bardzo pozytywnie wyrażają się na temat tego systemu. Okazuje się, że pomimo wcześniejszych obaw, ewaluacja dostarcza przydatnych informacji, a sam proces ich zbierania nie zakłóca pracy uczniów i pedagogów.

Konferencja „Jakość edukacji czy/i jakość ewaluacji” ma na celu dyskusję nad rozwiązaniami, które wprowadzamy w życie, a także nad nowymi zadaniami stawianymi przed szkołami i całym systemem oświatowym. Zaplanowaliśmy serię wykładów i warsztatów na temat wymagań ustanowionych w rozporządzeniu MEN. Będziemy też rozmawiać i roli ewaluacji w podnoszeniu jakości edukacji, o budowaniu zaufania do edukacji, o rozwijaniu umiejętności nauczycieli. Osobne warsztaty będą poświęcone relacjom między szkołą a rodziną i współpracy placówek oświatowych z lokalnymi organizacjami. Wspólnie z uczestnikami pragniemy zastanowić się nad tym, jak wnioski z naszego spotkania wprowadzać w życie. Wśród prelegentów znajdą się eksperci z Polski, ale także z zagranicy, m.in. z USA, Niemiec, Holandii czy Wielkiej Brytanii.

Serdecznie zapraszamy nauczycieli, dyrektorów szkół, a także urzędników odpowiedzialnych za edukację do zaglądania na stronę internetową www.npseo.pl. Polecamy ją również rodzicom, uczniom i wszystkim zainteresowanym nowym systemem ewaluacji szkół. Na stronie znajdziecie Państwo raporty z ewaluacji placówek oświatowych, informacje o organizowanych przez nas spotkaniach i szkoleniach, a także materiały programowe.


 

Program konferencji:

Jakość edukacji czy/i jakość ewaluacji


16-19.IV.2011 ·  Kraków

 



 

 


Sobota, 16.04.2011

10:00-14:00                Zwiedzanie Krakowa- fakultatywnie

15:00                          Rejestracja uczestników

16:00 – 18:00              Otwarcie konferencji.

Wykład wprowadzający:

dr Grzegorz Mazurkiewicz Życie jako projekt edukacyjny

dr hab. Michał Federowicz

prof. dr John MacBeath Pięć zasad dotyczących jakości, efektywności i poprawy szkoły.

18:00 – 19:00             Spotkanie w grupach prowadzone przez trenerów (oczekiwania)

19:00                          Wspólna kolacja

 


Niedziela, 17.04.2011

08:45 – 10:15             Równoległe sesje eksperckie I:

 

·         Dr Roman Dorczak Modele współpracy szkół z organizacjami w środowisku lokalnym.

·         Dr Jacek Strzemieczny Szkoła skoncentrowana na uczeniu się uczniów.

·         Dr Marek Kaczmarzyk Ewolucja biologiczna a procesy uczenia się i nauczania. Dydaktyka  ewolucyjna.

·         Prof. dr Kathleen Lynch Edukacja jako miejsce zmiany.

·         Prof. dr William Gaudelli Edukacja w zakresie globalnego obywatelstwa: weryfikacja pojęcia lokalności.

·         Dr Kathy Farber, dr William Armaline Zespoły nauczycieli jako kluczowe elementy demokratycznych szkół.

·         Dr Jaap van Lakerveld Kontekstowe uczenie się dla zarządzania i nauczania w Europie. Przekształcanie szkoły w środowisko kształcenia nauczycieli.

 

10:15 – 10:45             Przerwa

10:45 – 12:00              Równoległe sesje implementacyjne. Uczestnicy kontynuują zajęcia na ten sam temat (w tej samej sali).

12:00 – 13:30             Obiad

 

 

 

13:30 – 15:00             Równoległe sesje eksperckie II:

 

·         Dr Małgorzata Skura, mgr Michał Lisicki Dziecko wobec jakości w edukacji - przedmiot czy podmiot edukacji?

·         Dr Danuta Elsner Problemy z koncepcją pracy szkoły. Zapraszam do ich rozwiązywania.

·         Mgr Andrzej Kołodziejczyk Zapobieganie problemom dyscypliny w klasie.

·         Prof. dr Hartmut Wenzel W jaki sposób szkoły wykorzystują wyniki inspekcji- problemy i perspektywy.

·         Dr Frank Crawford Angażowanie się w transformację edukacji.

·         Prof. dr John Fischer, mgr Jeff Taylor Tworzenie zespołów nauczycieli i podejmowanie decyzji na podstawie danych.

·         Prof. dr William Gaudelli Edukacja w zakresie globalnego obywatelstwa: weryfikacja pojęcia lokalności.


15:00 – 15:30             Przerwa

15:30 – 16:45              Równoległe sesje implementacyjne. Uczestnicy kontynuują zajęcia na ten sam temat (w tej samej sali).

16:45 – 17:15             Przerwa

17:15 – 18:00             Sesja plenarna (wykład: prof. dr Kathleen Lynch)

18:00 – 19:00             Kolacja

19:00 – 20:00              Panel dyskusyjny (prowadzący: prof. dr John MacBeath)

 


Poniedziałek, 18.04.2011

08:45 – 10:15             Równoległe sesje eksperckie III:

 

·         Dr Barbara Wójcik Na czym budować zaufanie do edukacji?

·         Dr hab. Dorota Gołębniak prof. DSW Rozwijanie wiedzy praktycznej nauczycieli. Pytanie o relacje między instytucjami tworzącymi sieć ich uczenia.

·         Dr Danuta Elsner Problemy z koncepcją pracy szkoły. Zapraszam do ich rozwiązywania.

·         Dr hab. Aleksander Noworól prof. UJ Jak czytać raport z ewaluacji zewnętrznej szkoły lub placówki oświatowej?

·         Prof. dr Sharon Subreenduth, dr. Dennis Pillay Zarządzanie różnorodnością i akceptacją w Western Cape (RPA): poradnik dla dyrektorów szkół i wychowawców.

·         Prof. dr Tony Townsend Rola autoewaluacji w podnoszeniu jakości edukacji.

·         dr Doreen Uhas Sauer Uczenie się we współpracy z lokalną społecznością (Service Learning)



 

10:15 – 10:45             Przerwa

10:45 – 12:00              Równoległe sesje implementacyjne. Uczestnicy kontynuują zajęcia na ten sam temat (w tej samej sali).

12:00 – 13:30             Obiad

13:30 – 15:00             Równoległe sesje eksperckie IV:

 

·         Mgr Agnieszka Borek, mgr Tomasz Kasprzak “I kto to mówi?” Jakie głosy słychać, a jakie nie z polskiej szkoły.

·         Dr Bartłomiej Walczak Relacje pomiędzy rodziną a szkołą. Od integracji instytucji społecznych po reprodukcję kultury dominującej.

·         Dr Stefan Wlazło Nauczyciele pracują zespołowo i analizują efekty swojej pracy.

·         Dr Grzegorz Mazurkiewicz Przywództwo dla uczenia się.

·         Dr. Seweryn Szatkowski Jakość edukacji z punktu widzenia dyrektora szkoły.

·         Dr Tony MacFaden Rola i postawy pracowników szkół średnich- potencjalna lekcja dla polskiego systemu edukacji.


·         Prof. dr Sharon Subreenduth, dr. Dennis Pillay Zarządzanie różnorodnością i akceptacją w Western Cape (RPA): poradnik dla dyrektorów szkół i wychowawców.

 

15:00 – 15:30             Przerwa

15:30 – 16:45              Równoległe sesje implementacyjne. Uczestnicy kontynuują zajęcia na ten sam temat (w tej samej sali).

16:45 – 17:15             Przerwa

17:15 – 18:00             Sesja plenarna (wykład)

18:00 – 19:00             Kolacja

19:00 – 20:00              Panel dyskusyjny (prowadzący: prof. dr William Armaline)

 

 

Wtorek, 19.04.2011

08:45 – 10:00              Spotkanie w grupach z soboty (wnioski oraz dyskusja o wybranych wymaganiach)

10:00 – 10:30              Przerwa

10:30 – 12:30              Sesja plenarna Jakość edukacji dyskursy, które wybrzmiały milcząc, prowadzący dr. hab. Henryk Mizerek, prof. UWM.

Organizator:

Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego
pokaż metkę
Autor: MAŁGORZATA AUGUSTYN
Podmiot publikujący: Kancelaria Prezydenta