Nasze Miasto rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Przejazd taksówką, o czym warto pamiętać

Wybierając się w podróż z licencjonowanym kierowcą taksówki, wartopamiętać o kilku zasadach.

Taksówkę najlepiej zamówić telefonicznie. Jeśli musimy skorzystać z taksówki stojącej na postoju, zachowajmy szczególną ostrożność. Starajmy się korzystać z usług taksówkarzy należących do jednej z krakowskich korporacji taksówkarskich (poznamy je po podświetlanym napisie „TAXI" na dachu oraz hologramie na przedniej szybie, zawierającym numer licencji i numer boczny taksówki oraz logo korporacji na bocznych drzwiach pojazdu). W przypadku konfliktu, będziemy mogli odwołać się do władz tej korporacji. W razie podejrzenia jakichkolwiek nieprawidłowości, pasażer może zadzwonić do Wydziału Ewidencji Pojazdów i Kierowców Urzędu Miasta Krakowa pod numer 12/616 9161. Skargi na usługi przewozowe taxi można kierować na adres: Wydział Ewidencji Pojazdów i Kierowców Urzędu Miasta Krakowa, al. Powstania Warszawskiego 10, pok. 82 CA (I piętro), bądź mailowo: km.umk@um.krakow.pl.

Taksówkarze mają obowiązek umieścić w widocznym miejscu w taksówce cennik opłat za przejazd na zewnątrz, na szybie tylnych drzwi samochodu. Cennik powinien być umieszczony także wewnątrz pojazdu. Opłata za przejazd jest ustalana na podstawie wskazania taksometru. Należy sprawdzić, czy taksometr jest dobrze widoczny niezależnie od tego, na którym miejscu w pojeździe usiedliśmy. Jeżeli tak nie jest – lepiej zrezygnować z kursu. Zanim wysiądziemy z taksówki zabierzmy od taksówkarza paragon fiskalny. Powinien on zawierać informację o długości trasy, zastosowanych opłatach taryfowych i cenie, jaką zapłaciliśmy. Na podstawie paragonu będziemy mogli dochodzić swoich racji, jeżeli uznamy, że kurs kosztował zbyt drogo.

W 2014 roku pracownicy Wydziału Ewidencji Pojazdów i Kierowców przeprowadzili dziewięć akcji w zakresie przestrzegania przez taksówkarzy maksymalnych, urzędowych opłat i granic stref taryfowych, prawidłowości naliczania opłat za przejazd, wykonywania przewozu najkrótszą trasą, wywiązywania się z obowiązku wydawania paragonu fiskalnego, posiadania licencji udzielonej na obszar Gminy Miejskiej Kraków.

Łącznie zamówiono 140 przejazdów, ujawniono 14 przypadków zawyżenia należności za usługi przewozowe. Dziewięciu przewoźnikom udzielono pisemnych ostrzeżeń (tzw. „żółte kartki"). Kolejnym pięciu cofnięto licencje, z uwagi na kolejne zawyżenie należność (za poprzednie otrzymali już tzw. żółte kartki). Ponadto, w sześciu przypadkach, kierowcy wykonali usługi przewozowe taksówką bez wymaganej licencji udzielonej na obszar Gminy Miejskiej Kraków. Jednemu z nich cofnięto wcześniej licencję za dwukrotne zawyżenie należności, inny zrzekł się posiadanej pierwotnie licencji, a jeden – legitymował się licencją udzieloną na obszar Gminy Zabierzów.

We wszystkich czternastu sprawach (zawyżenie należności i przewóz bez licencji) Urząd Miasta Krakowa skierował do Sądu wnioski o ukaranie za wykroczenie przeciwko interesom konsumentów oraz za wykroczenie przeciwko porządkowi.

Stwierdzono ponadto 43 nieprawidłowości skarbowych, polegających na niezafiskalizowaniu sprzedaży usługi, odmowie lub wydaniu wadliwych i nierzetelnych paragonów fiskalnych, Wszystkie przypadki zostały zgłoszone do właściwych urzędów skarbowych, które nakładają mandaty karne.

W Krakowie przedsiębiorcy posiadają 3.918 ważnych licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką, z czego 145 przewoźników korzysta z ustawowej możliwości zawieszenia wykonywania transportu na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy. Z kolei, do egzaminu w roku ubiegłym przystąpiło 799 osób (40 % zdawalności), w 2013 roku - 767 osób (44 % zdawalności).

pokaż metkę
Autor: Joanna Dubiel
Osoba publikująca: KATARZYNA CZUBERNAT
Podmiot publikujący: Wydział Informacji, Turystyki i Promocji Miasta
Data publikacji: 2015-01-09
Data aktualizacji: 2015-01-15
Powrót

Zobacz także

Znajdź