Odwiedź Kraków rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Max Richter po raz pierwszy w Polsce

Wybitny kompozytor i pianista Max Richter wystąpi po raz pierwszy w Polsce! Już 1 maja 2016 r. o godz. 20.00 w ramach cyklu ICE Classic artysta zagra w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Muzyk inspirujący się zarówno Beatlesami, Bachem, jak i punk rockiem czy ambientem, łączy barokowe piękno z minimalistyczną metodologią i wiąże klasyczną orkiestrę z nowoczesną technologią. Podczas koncertu usłyszymy utwory zarówno z albumu „Recomposed by Max Richter: Vivaldi — The Four Seasons”, w którym muzyk wziął na warsztat słynne koncerty skrzypcowe Antonia Vivaldiego znane jako „Cztery pory roku”, jak i materiał z płyty „The Blue Notebooks”, gdzie Richter prezentuje nowoczesne brzmienia wykonane przy pomocy klasycznego instrumentarium.

„Program koncertu Maxa Richtera idealnie pasuje do Krakowa — miasta nowoczesnego i tradycyjnego jednocześnie. W ICE Kraków usłyszymy dzieła Vivaldiego we współczesnych aranżacjach oraz utwory z >>The Blue Notebooks<< — projektu, który został fantastycznie przyjęty na całym świecie” — mówi Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego. „Jestem pewna, że kolejny koncert w ramach cyklu ICE Classic będzie doskonałym rozpoczęciem długiego weekendu — zapraszam 1 maja do ICE Kraków!” — dodaje Helbin.

Koncert „Max Richter: Vivaldi Recomposed & The Blue Notebooks” będzie składać się z dwóch części: „Vivaldi Recomposed” i „The Blue Notebooks”. W pierwszej usłyszymy Sinfoniettę Cracovię poprowadzoną od syntezatorów i instrumentów elektronicznych przez Richtera. Partię solową na skrzypcach wykona Mari Samuelsen. Drugą część stanowić będzie materiał z płyty „The Blue Notebooks”, który artysta wykona wraz z muzykami The UK Ensemble.

Max Richter jest jednym z najbardziej płodnych artystów swojego pokolenia. Kompozytor, pianista, producent, autor remiksów, współpracownik nadzwyczajny – jego twórczość wymyka się próbom zdefiniowania jego osoby. Pomimo tego, że jako artysta jest bardzo enigmatyczny, jedna rzecz nie pozostawia wątpliwości – jest twórcą nietuzinkowym. Richter stworzył monumentalny dorobek, na który składa się muzyka koncertowa, opery, balety oraz instalacje wideo, a także wiele ścieżek dźwiękowych do filmów, sztuk teatralnych i programów telewizyjnych oraz seria entuzjastycznie przyjętych albumów solowych, na których znalazła się poezja i literatura. Wśród wyzwań, które podjął w ostatnim czasie znalazła się próba „rekompozycji” jednego z najlepiej rozpoznawalnych utworów z kanonu muzyki klasycznej — „Czterech pór roku” Vivaldiego — by „zaktualizować” dzieło do standardów XXI wieku.

W jego muzyce widać różnorodne wpływy: estetykę minimalistyczną, która wywodzi się od kompozytorów wczesnych lat 60. (Reich, Glass), poprzez punk rocka oraz wynalazek Briana Eno z lat siedemdziesiątych — ambient. Dostrzega się jego formalne wykształcenie muzyczne, a także awangardowy eksperymentalizm, technikę cut-up wykorzystywaną w elektronicznej muzyce dance oraz współczesną kanibalistyczną kulturę remiksów.

Album „The Blue Notebooks” jest pierwszym krążkiem wydanym we współpracy z wytwórnią Fat Cat Records (2004). Gościnnie wystąpiła na nim ikona kina, aktorka Tilda Swinton, czytając fragmenty dzieł Kafki i Miłosza. Utwory z albumu możemy usłyszeć m.in. w takich hitach kinowaych jak: „Wyspa tajemnic” czy „Walc z Baszirem” (autorem całej muzyki do filmu był Max Richter). „Jednym z powodów, dla których wysłałem demo do Fat Cat było to, że usłyszałem pierwszy album Sigura Rósa. Brzmiał dla mnie zupełnie niczym Arvo Pärt z gitarami. Wtedy byłem pewien, że to będzie dla mnie dobre miejsce” — wyznał artysta. 

Max Richter: Vivaldi Recomposed & The Blue Notebooks”

Miejsce: Centrum Kongresowe ICE Kraków

Termin: 1 maja 2016 (niedziela), godzina 20.00

Bilety na koncert Maxa Richtera w ramach cyklu ICE Classic będą dostępne w sprzedaży od piątku 19 lutego od godziny 12.00 za pośrednictwem portalu www.eventim.pl oraz w wybranych punktach informacji miejskiej InfoKraków, w cenie od 70 do 130 zł. Szczegółowe informacje na temat biletów na www.icekrakow.pl oraz www.biurofestiwalowe.pl.

Cykl ICE Classic

Koncert Maxa Richtera jest kolejnym – po operowych ariach Aleksandry Kurzak – koncertem w ramach marki ICE Classic, prezentującej wyjątkową serię koncertów muzyki klasycznej. Mają one wypełniać czas pomiędzy kluczowymi festiwalami Krakowa i zapewnić publiczności  artystyczne doznania na najwyższym światowym poziomie. Wszystkie koncerty w ramach cyklu odbywać się będą w Centrum Kongresowym ICE Kraków.

Max Richter rozpoczął swoją karierę jako założyciel Piano Circus, współczesnego zespołu klasycznego, grającego i zamawiającego dzieła współczesnych kompozytorów, takich jak Steve Reich, Arvo Pärt, Philip Glass oraz Brian Eno. Max był członkiem grupy przez dziesięć lat, w tym czasie zespół nagrał pięć albumów, stopniowo włączając elementy muzyki elektronicznej oraz znalezionych dźwięków, które stanowiły podstawę tego, co miało się niedługo potem stać jednym z jego wyróżników. W ciągu następnych lat Max Richter współpracował z muzykami grającymi muzykę elektroniczną - The Future Sound of London w latach 1996-98 oraz Roni Size wraz z Reprazent (2000), zdobywcami Mercury Music Prize. Po tym, kiedy jego drogi ze współpracownikami się rozeszły, Richter rozpoczął prace nad swoim pierwszym albumem solowym. „Memoryhouse”, wydany w 2002 roku był głównie dziełem na orkiestrę, ale zawierał także dźwięki elektroniki, nagrania oraz głosy. Premiera albumu na żywo odbyła się w londyńskim Barbican Centre w 2014 roku. W 2005 roku dzieło artysty zostało użyte przez BBC jako ścieżka dźwiękowa do filmu dokumentalnego Auschwitz. Naziści i „ostateczne rozwiązanie”.

W 2006 roku muzyk wydał kolejny album – „Songs From Before”, na którym wystąpił Robert Wyatt, czytający fragmenty prozy Murakamiego, zaś dwa lata później na rynek trafiła płyta „24 Postcards in Full Colour”.

Mari Samuelsen to wybitna norweska skrzypaczka, która rozpoczęła swoją karierę w wieku 3 lat. Studiowała w Barrett Due Institute of Music pobierając nauki m.in. u legendarnego, rosyjskiego profesora Zakhara Brona i znanego norweskiego skrzypka  Arve Tellefsena. Artystka występuje na scenach całego świata zarówno solo jak i w duecie ze swoim bratem Håkonem Samuelsenem grającym na wiolonczeli. Mari Samuelsen ma na swoim koncie koncerty w najbardziej prestiżowych salach koncertowych świata na czele z Carnegie Hall (Nowy Jork), Théâtre des Champs-Elysées (Paryż), Tonhalle (Zurich), Victoria Hall (Genewa), Salle Garnier (Monte Carlo), Wolf Trap Center (Waszyngton) czy Tchaikovsky Hall (Moskwa). Samuelsen jest oddanym muzykiem kameralnym – współpracowała z takimi muzykami jak Leif Ove Andsnes, Truls Mørk, Nicolas Altstaedt czy Measha Brueggergosman, jak również z wybitnymi dyrygentami na czele z takimi twórcami jak Seiji Ozawa, Vasily Petrenko i David Zinman. Jako solistka regularnie występuje z Maxem Richterem w ramach jego znakomitego projektu „Vivaldi Recomposed”.

pokaż metkę
Osoba publikująca: KATARZYNA CZUBERNAT
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2016-02-19
Data aktualizacji: 2016-02-23
Powrót

Zobacz także

Znajdź