Komunikacja rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Wschód Krakowa odetchnie: oddano ważny fragment drogi ekspresowej S7

Po kilku latach prac w czwartek 29 czerwca oddano do użytku 4,5-kilometrowy fragment wschodniej obwodnicy Krakowa pomiędzy węzłami Przewóz a Nowa Huta wraz z dwoma równoległymi mostami o długości ok. 700 metrów każdy. Dzięki tej inwestycji zmniejszą się korki we wschodnich dzielnicach miasta.

Fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl

Odcinek drogi ekspresowej S7 od węzła Przewóz do węzła Kraków Nowa Huta (poprzednie nazwy robocze to Rybitwy i Igołomska) jest kontynuacją istniejącego już odcinka S7 od węzła Bieżanów na A4 do ul. Christo Botewa, przebiegającego na terenie Krakowa. Dzięki tej inwestycji połączone zostały wszystkie wyloty dróg krajowych z miasta: nr 94, nr 79, nr 44 i nr 7 (Zakopianka), co umożliwia przeniesienie ruchu tranzytowego na nową drogę ekspresową i istniejącą obwodnicę A4.

 

 

Udostępniona kierowcom inwestycja objęła nie tylko budowę ok. 4,5-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej dwujezdniowej z trzema pasami w każdym kierunku. Kluczowym elementem projektu są dwa równoległe mosty na Wiśle o długości ok. 706 m jeden i 695,7 m drugi. Konstrukcję nośną przęseł tzw. nurtowych mostów o rozpiętości 200 m każde stanowi podwieszona konstrukcja wantowa z czterema pylonami (po dwa dla każdej jezdni) o wys. 63 m.

Wybudowano także 12 innych obiektów inżynierskich - mostów i wiaduktów. Przebudowano drogę krajową nr 79 (ul. Igołomska) z jednojezdniowej na dwujezdniową, na odcinku 1.55 km. Powstały dwa dwupoziomowe węzły drogowe: węzeł Przewóz i węzeł Kraków Nowa Huta. W ramach inwestycji zmodernizowano istniejącą linię tramwajową, sieć wodociągową, gazową, energetyczną i ciepłowniczą. Wybudowano kanalizację deszczową, oświetlenie, ekrany dźwiękochłonne o długości ok. 4,6 km, posadzono zieleń izolacyjną.

Wykonawcą inwestycji była firma Strabag. Realizacja kontraktu rozpoczęła się w lipcu 2014 r. i miała trwać 36 miesięcy bez wliczania okresów zimowych (od 15 grudnia do 15 marca). Trwała prawie miesiąc krócej. Kosztowała prawie 528 mln 899 tys. zł brutto. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską, Fundusze Europejskie Infrastruktura i Środowisko.

Przypomnijmy, że w listopadzie 2010 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddała do ruchu pierwszy odcinek wschodniej obwodnicy Krakowa, ekspresowej drogi S7, od węzła Bieżanów do węzła Przewóz. Aby przyspieszyć budowę całej wschodniej obwodnicy Krakowa, Miasto pokryło połowę kosztów związanych z przygotowaniem dokumentacji projektowej dla tego zadania i przeprowadzeniem koniecznych badań archeologicznych. Dodatkowo, w celu realizacji zadania na odcinku węzeł Bieżanów – węzeł Nowa Huta Miasto przekazało grunty o wartości ponad 20 mln zł.

Dlaczego dla naszego miasta tak istotna jest wschodnia obwodnica? – Obecnie tranzyt drogowy na linii północ-południe odbywa się z wykorzystaniem ulic Krakowa. Ruch blokuje się w Podgórzu i Nowej Hucie, np. w ciągu ulicy Nowohuckiej. Korki tworzą się też na ul. Klasztornej, a część kierowców – jako arterię tranzytową na kierunku północ-południe traktuje też al. 29 Listopada i Aleje Trzech Wieszczów. A nam zależy, że tranzyt odbywał się układem obwodnic. To dlatego rządowe projekty związane z drogami ekspresowymi wspieramy konkretnymi kwotami – wyjaśnił Tadeusz Trzmiel, Zastępca Prezydenta Krakowa. Podkreślił także, że nowy odcinek S7 ułatwi też dojazd do krakowskiej Ekospalarni. – Teraz śmieciarki przestaną jeździć wąskimi ulicami we wschodnim Krakowie – zaznaczył wiceprezydent Trzmiel.

Co istotne, GDDKiA przygotowuje kolejny odcinek wschodniej obwodnicy Krakowa. Tym razem chodzi o odcinek od ul. Igołomskiej w kierunku północnym aż do granicy województwa Małopolskiego. – Chcemy do 2022 roku zamknąć ring wokół Krakowa. Mam nadzieję, że do tego roku wykonamy zarówno ekspresówkę S7 po wschodniej stronie miasta, jak i północną obwodnicę – powiedział Andrzej Adamczyk, minister Infrastruktury i Budownictwa. Zgodnie z planem, jeszcze w tym roku powinny zostać rozstrzygnięte przetargi na odcinki S7 w granicach Krakowa.

jg_krpl_20170629_0142.jpg
Otwarcie drogi ekspresowej S7 Bogusław Świerzowski / krakow.pl
jg_krpl_20170629_0040.jpg
Otwarcie drogi ekspresowej S7 Bogusław Świerzowski / krakow.pl
jg_krpl_20170629_0181.jpg
Otwarcie drogi ekspresowej S7 Bogusław Świerzowski / krakow.pl
jg_krpl_20170629_0260.jpg
Otwarcie drogi ekspresowej S7 Bogusław Świerzowski / krakow.pl
jg_krpl_20170629_0276.jpg
Otwarcie drogi ekspresowej S7 Bogusław Świerzowski / krakow.pl
jg_krpl_20170629_0378.jpg
Otwarcie drogi ekspresowej S7 Bogusław Świerzowski / krakow.pl
jg_krpl_20170629_0413.jpg
Otwarcie drogi ekspresowej S7 Bogusław Świerzowski / krakow.pl
jg_krpl_20170629_9699.jpg
Otwarcie drogi ekspresowej S7 Bogusław Świerzowski / krakow.pl
jg_krpl_20170629_9730.jpg
Otwarcie drogi ekspresowej S7 Bogusław Świerzowski / krakow.pl
jg_krpl_20170629_9706.jpg
Otwarcie drogi ekspresowej S7 Bogusław Świerzowski / krakow.pl
jg_krpl_20170629_9984.jpg
Otwarcie drogi ekspresowej S7 Bogusław Świerzowski / krakow.pl
jg_krpl_20170629_0008.jpg
Otwarcie drogi ekspresowej S7 Bogusław Świerzowski / krakow.pl
jg_krpl_20170629_0128.jpg
Otwarcie drogi ekspresowej S7 Bogusław Świerzowski / krakow.pl
jg_krpl_20170629_0083.jpg
Otwarcie drogi ekspresowej S7 Bogusław Świerzowski / krakow.pl
jg_krpl_20170629_0232.jpg
Otwarcie drogi ekspresowej S7 Bogusław Świerzowski / krakow.pl
jg_krpl_20170629_0241.jpg
Otwarcie drogi ekspresowej S7 Bogusław Świerzowski / krakow.pl
jg_krpl_20170629_0286.jpg
Otwarcie drogi ekspresowej S7 Bogusław Świerzowski / krakow.pl
jg_krpl_20170629_9691.jpg
Otwarcie drogi ekspresowej S7 Bogusław Świerzowski / krakow.pl
jg_krpl_20170629_9787.jpg
Otwarcie drogi ekspresowej S7 Bogusław Świerzowski / krakow.pl
jg_krpl_20170629_9827.jpg
Otwarcie drogi ekspresowej S7 Bogusław Świerzowski / krakow.pl
jg_krpl_20170629_0142.jpg
jg_krpl_20170629_0040.jpg
jg_krpl_20170629_0181.jpg
jg_krpl_20170629_0260.jpg
jg_krpl_20170629_0276.jpg
jg_krpl_20170629_0378.jpg
jg_krpl_20170629_0413.jpg
jg_krpl_20170629_9699.jpg
jg_krpl_20170629_9730.jpg
jg_krpl_20170629_9706.jpg
jg_krpl_20170629_9984.jpg
jg_krpl_20170629_0008.jpg
jg_krpl_20170629_0128.jpg
jg_krpl_20170629_0083.jpg
jg_krpl_20170629_0232.jpg
jg_krpl_20170629_0241.jpg
jg_krpl_20170629_0286.jpg
jg_krpl_20170629_9691.jpg
jg_krpl_20170629_9787.jpg
jg_krpl_20170629_9827.jpg
pokaż metkę
Autor: JAN MACHOWSKI
Osoba publikująca: TOMASZ STANKIEWICZ
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2017-06-29
Data aktualizacji: 2017-06-29
Powrót

Zobacz także

Znajdź