Komunikat archiwalny

Dwa miliony kilometrów na rowerach Wavelo

Ponad dwa miliony kilometrów w nieco ponad rok to wynik, który cieszy. Użytkownicy Wavelo własnymi nogami udowodnili, że system krakowskiego roweru miejskiego się sprawdza i jest optymalnie dostosowany do ich potrzeb.

Dwa miliony kilometrów na rowerach Wavelo
Fot. wavelo.pl / materiały prasowe

W 2016 roku władze Krakowa zdecydowały o całkowitej zmianie funkcjonowania systemu rowerów miejskich. Kraków jako pierwsze polskie miasto uruchomił rower publiczny a teraz jako pierwsze Polskie miasto uruchomił system czwartej generacji w nowym modelu jego finansowania.

System przestał być dotowany przez miasto, całkowita odpowiedzialność za jego funkcjonowanie została przeniesiona na koncesjonariusza, czyli firmę BikeU. Początkowo obawiano się, że wypożyczenie miejskiego roweru będzie za drogie i przyniesie straty. Jednak rozwiązanie – pomyślane z korzyścią dla osób, które wypożyczają rower regularnie – okazało się wygodne, tanie i praktyczne.

Co więcej, kolejne miasta pytają Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu o szczegóły tego modelu funkcjonowania roweru publicznego (we wtorek, 5 września, oficer rowerowy spotkał się z przedstawicielami Poznania, wcześniej prezentowaliśmy krakowski model przedstawicielom Aglomeracji Śląskiej i Trójmiasta).

Podstawowy miesięczny abonament w cenie 19 złotych pozwala na korzystanie z roweru przez godzinę dziennie, co na ogół wystarczy np. do dojazdu do pracy i z powrotem. Oczywiście inne opcje pozwalają na nieregularne korzystanie z roweru. System sprawia, że coraz więcej krakowian przesiada się z samochodów na rowery Wavelo przyczyniając się do zmniejszenia natężenia ruchu i zyskując na czasie dojazdu.

System rozwinął się do 150 stacji i 1500 rowerów – nowoczesnych maszyn IV generacji, które są trwałe i wygodne, a dzięki systemowi GPS możliwe jest nawet zbudowanie systemu bez stacji dokujących. Kraków zdecydował o utrzymaniu stacji ze względu na uporządkowanie systemu. Dzięki temu użytkownik zawsze wie, gdzie znajdzie rower miejski i nie musi korzystać z aplikacji na smartfonie. Koncesjonariusz stale dba o stan techniczny rowerów, dzięki czemu awarie usuwane są na bieżąco. Użytkownik zyskał pewność, że rower, który wypożyczy, nie zepsuje się w czasie jazdy.

Pokaż metkę
Autor: KAMIL POPIELA
Osoba publikująca: TOMASZ RÓG
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Zobacz także