Komunikacja rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Nowe linie tramwajowe coraz bliżej

Pod koniec roku rozpoczną się prace przy budowie nowej linii tramwajowej na Górkę Narodową. Przygotowywane są także kolejne odcinki: z Kurdwanowa do ulicy Zakopiańskiej, z Krowodrzy Górki na Azory oraz przez ulice Meissnera i Dobrego Pasterza do Mistrzejowic.

Fot. ZIKiT

Przygotowania do budowy linii na Górkę Narodową są już na ostatniej prostej. W połowie maja projektanci mieli gotowy projekt i mogli złożyć dokumenty potrzebne do uzyskania najważniejszej decyzji – zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Rozpoczęcie prac jest planowane na czwarty kwartał tego roku. W ramach inwestycji powstanie torowisko o długości ok. 5,5 kilometra. Z pętli Krowodrza Górka poprowadzi na północ, przez dwupoziomowe skrzyżowanie z ulicą Opolską. Na wysokości ulicy Pachońskiego skręci na wschód i przez ulicę Siewną dojedzie do ulicy Bociana. Tam z kolei skręci na północ, by doprowadzić do nowej pętli niedaleko granicy miasta, w pobliżu al. 29 Listopada.

Przy trasie tramwajowej powstaną trzy parkingi Park & Ride: przy pętli na Górce Narodowej (300 miejsc) i dwa mniejsze, na około 100 samochodów (jeden na wysokości pętli Krowodrza Górka, drugi w rejonie ul. Szopkarzy przy ul. H. Pachońskiego).

– Budowa ma się zakończyć w czwartym kwartale 2020 roku. Projekt jest tak przystosowany, aby można było realizować 520 kursów na dobę. To będzie zupełnie nowa jakość z punktu widzenia mieszkańców północnych osiedli Krakowa, ale też i konkretna zachęta dla mieszkańców sąsiednich gmin, by pozostawili swoje samochody na parkingach i kontynuowali podróż komunikacją miejską – mówi Iwona Król, zastępca dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Nowa linia będzie równocześnie także powstawać na południu miasta. Jest przewidziana w ramach rozpoczętej już budowy Trasy Łagiewnickiej i połączy pętlę na Kurdwanowie z linią do Borku Fałęckiego. Część trasy tramwaj pokona w tunelu, który będzie przebiegał pomiędzy sanktuariami Miłosierdzia Bożego i Jana Pawła II. Przy wybudowanym niedawno moście nad Wilgą, łączącym obydwa miejsca kultu, powstanie podziemny przystanek. Łącznie linia tramwajowa ma mieć 2,3 km długości i znacząco ułatwi podróżowanie pomiędzy Kurdwanowem a Borkiem Fałęckim i Ruczajem.

Miasto ma też kolejne plany związane z rozbudową sieci tramwajowej. Zarząd Inwestycji Miejskich przygotowuje budowę linii na Azory. Podobnie jak trasa do Górki Narodowej, ma się ona rozpoczynać na pętli Krowodrza Górka. Tramwaj pojedzie wzdłuż ulicy Opolskiej i dojedzie w miejsce obecnej pętli autobusowej. ZIM chce przy tej okazji przygotować również dokumenty potrzebne do uzyskania decyzji środowiskowej dla dalszej części inwestycji, a więc dla przedłużenia nowej linii na północ, wzdłuż ul. Jasnogórskiej w rejon ul. Chełmońskiego.

– Chcemy wyłonić wykonawcę jeszcze w tym roku. Tak, by decyzję ZRID uzyskać w drugiej połowie 2019 roku i zaraz potem rozpocząć prace budowlane – zapowiada Jan Machowski, rzecznik prasowy ZIM.

ZIKiT natomiast pracuje nad pierwszą w Krakowie inwestycją tramwajową realizowaną w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego. Komercyjny partner wyłoży środki na budowę, miasto zaś wypłacałoby mu przez okres prawie 24 lat ustaloną w umowie opłatę. Firma zajmowałaby się również utrzymaniem wybudowanego odcinka. Obecnie trwa etap składania wniosków przez firmy, które chciałyby wziąć udział w postępowaniu. Dialog techniczny z potencjalnymi wykonawcami potrwa około 15 miesięcy. Na zaprojektowanie linii tramwajowej potrzeba ok. 1,5 roku, a na jej budowę – kolejne dwa. Linia ma prowadzić od al. Jana Pawła II z przez ulice Meissnera, Młyńską, rondo Młyńskie, Lublańską, Dobrego Pasterza, Krzesławicką, Bohomolca do pętli w Mistrzejowicach przy ul. ks. Jancarza.

– Te wszystkie inwestycje przyniosą znaczącą poprawę komfortu podróżowania komunikacją miejską po Krakowie. Powstaną nowe połączenia, które skrócą czas podróży. Z myślą o zwiększającej się sieci kupujemy też nowe tramwaje i rozbudowujemy infrastrukturę w zajezdniach – wylicza wiceprezydent Tadeusz Trzmiel.

 

pokaż metkę
Autor: ZIKiT
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2018-07-04
Data aktualizacji: 2018-07-04
Powrót

Zobacz także

Znajdź