Nasze Miasto rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Barometr znów zmierzył nastroje krakowian

Czym żyją krakowianie w 2018 r.? Jakie sprawy uważają za priorytetowe? Jak oceniają działalność miasta i jego organów? Czy w ostatnich kilku latach zmieniły się potrzeby mieszkańców? Na te i wiele innych pytań ma odpowiadać „Barometr Krakowski” – cykliczne badanie nastrojów społecznych mieszkańców Krakowa, realizowane na zlecenie Kancelarii Rady Miasta i Dzielnic Krakowa. Wyniki trzeciej edycji badania poznaliśmy w piątek, 28 września.

Fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl

Podczas konferencji prasowej przewodniczący Rady Miasta Krakowa Bogusław Kośmider oraz odpowiedzialny za projekt badawczy „Barometr Krakowski” Michał A. Chrzanowski z Uniwersytetu Jagiellońskiego omówili najważniejsze zagadnienia i wnioski, które przynosi tegoroczne badanie. Są one pochodną 1469 wywiadów, które ankieterzy przeprowadzili z mieszkańcami Krakowa od maja do lipca tego roku, przy czym szczególną uwagę poświęcono tym razem seniorom. Krakowian pytali m.in. o ocenę warunków i jakości życia w mieście, ocenę działalności lokalnych władz, różnych form partycypacji obywatelskiej i komunikacji z miastem, wskazywali też, które sprawy miasto powinno traktować jako priorytetowe. Ankietowani mogli się także odnieść do zagadnień, które aktualnie najbardziej ich dotyczą, takich jak: jak natężenie ruchu turystycznego, płacenie podatków w mieście czy uprawnienia Karty Krakowskiej.

 

 

– Badania „Barometru Krakowskiego” prowadzimy od początku obecnej kadencji [odbyły się edycje 2015, 2016, 2018], dlatego jesteśmy już w stanie wskazać pewne trendy. Oczywiście część priorytetów i potrzeb mieszkańców pozostaje bez zmian, ale w części widać pewien ruch – zaznaczył przewodniczący Bogusław Kośmider.

Praktycznie niezmiennie na wysokim poziomie utrzymuje się poczucie przywiązania do miasta, zadowolenie z życia w nim i lokalna duma. – Warto na ten wskaźnik zwrócić uwagę, ponieważ nie we wszystkich miastach w Polsce wygląda to tak samo – komentował Michał A. Chrzanowski.

Zmiany widać już jednak w deklarowanych przez mieszkańców oczekiwaniach wobec miasta. W tym roku wśród spraw, którymi miasto powinno zająć się w najbliższym czasie, krakowianie wymieniali najczęściej powietrze, koszty życia i transport (łatwość przemieszczania się). Wysoko na liście priorytetów znalazły się też zdrowie i dostępność miejsc parkingowych. Natomiast rzadziej niż w poprzednich latach mieszkańcy wskazywali rozwój terenów zielonych oraz bezpieczeństwo.

Jednocześnie mieszkańcy najlepiej oceniają atrakcyjność Krakowa, dostępność usług konsumenckich i publicznych, ofertę kulturalną i rozrywkową, możliwość uprawiania sportu w mieście oraz bezpieczeństwo. Tutaj warto zwrócić uwagę na istotny wzrost zadowolenia krakowian z rynku pracy, infrastruktury sportowej oraz oferty kulturalno-rozrywkowej, a także wyższe poczucie bezpieczeństwa.

„Barometr Krakowski” bada też poziom zaufania mieszkańców do instytucji publicznych, w tym miejskich. Niezmiennie najwyższym zaufaniem krakowian cieszy się policja, jednak warto zwrócić uwagę na zauważalny w ostatnich latach wzrost zaufania do organów samorządu lokalnego – zaufaniem darzy je od 41% (Rada Miasta) do 50% (Prezydent Miasta) mieszkańców.

Znacząco też wzrósł odsetek krakowian, którzy pozytywnie oceniają działalność miasta – zarówno Rady Miasta Krakowa i rad dzielnic, jak i magistratu i prezydenta miasta. Na poziomie ogólnej oceny miasto zyskało aż 12%. Znacząco wzrosła również jakość komunikacji miasta z mieszkańcami, o czym świadczy fakt, że w stosunku do lat 2015 i 2016 poczucie poinformowania o działaniach władz miasta wzrosło o kilkanaście punktów procentowych.

Wśród form dialogu z władzami miasta za najskuteczniejsze niezmiennie mieszkańcy uznają kontakt z radnym dzielnicy, przedstawicielem UMK lub radnym miasta. W stosunku do 2016 roku mniejsza liczba mieszkańców wskazywała na formy protestacyjne – podpisanie listy poparcia lub petycji czy udział w proteście.

Mieszkańcy Krakowa pozytywnie wypowiadali się o obecności turystów w Krakowie – 70% uznało ich wpływ na miasto za pozytywny. Pozytywnymi ocenami cieszy się budżet obywatelski miasta Krakowa – wśród osób zaznajomionych z jego ideą 87% uznało go za dobry sposób na angażowanie mieszkańców w życie miasta, a także na wydawanie środków publicznych. Z badania wynika również, że uruchomiona w tym roku Karta Krakowska jest w stanie przekonać wielu mieszkańców do płacenia podatków w Krakowie.

Badanie seniorów wskazało z kolei największe wyzwania polityki senioralnej w dobie starzejącego się społeczeństwa – umiejętność zapewnienia starszym mieszkańcom usług publicznych dopasowanych do ich potrzeb, w tym szczególnie zapewnienie dostępu do opieki zdrowotnej oraz umiejętność aktywizacji seniorów i zaangażowanie ich w życie miasta.

Szczegółową prezentację wyników badań można znaleźć na stronie: barometrkrakowski.pl.

pokaż metkę
Autor: MAŁGORZATA TABASZEWSKA
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2018-09-28
Data aktualizacji: 2018-09-28
Powrót

Zobacz także

Znajdź