Komunikat archiwalny

Transportowa rewolucja w Krakowie i Małopolsce trwa

To już pewne – gruntowna przebudowa czeka stację kolejową SKA Kraków Swoszowice, która do końca przyszłego roku stanie się węzłem przesiadkowym z prawdziwego zdarzenia. Dzięki unijnemu dofinansowaniu w wysokości ponad 16,4 mln zł w jej pobliżu powstanie też parking Park&Ride na ponad 150 miejsc wraz ze stanowiskami do ładowania samochodów elektrycznych, a także przystanek autobusowy obsługujący linie komunikacji miejskiej.

Transportowa rewolucja w Krakowie i Małopolsce trwa
Fot. Tomasz Kobylański / Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego

Marszałek Jacek Krupa oraz Grzegorz Lipiec z zarządu województwa przekazali wiceprezydentowi Krakowa Tadeuszowi Trzmielowi promesę gwarantującą przyznanie unijnego dofinansowania.

Jak podkreślił Jacek Krupa, to kolejny etap transportowej rewolucji, która trwa w całej Małopolsce. - Od kilku lat samorząd województwa przeznacza miliony złotych na budowę nowych dróg – tylko do 2023 roku w regionie powstanie w sumie aż 16 nowych obwodnic. Budujemy też setki kilometrów nowych tras rowerowych oraz inwestujemy w transport kolejowy, z którego coraz chętniej korzystają mieszkańcy i turyści – powiedział.

Zmiany dla mieszkańców Krakowa i okolic

Dzięki przekazanej dotacji z RPO do końca przyszłego roku na stacji kolejowej SKA Kraków Swoszowice nareszcie pojawi się nowoczesny peron. Będzie to jednak też wygodny węzeł przesiadkowy – dzięki budowie parkingu P&R, będzie można zostawić swój samochód zaraz obok stacji SKA i pojechać dalej do centrum Krakowa pociągiem, ale też autobusem komunikacji miejskiej czy na rowerze. Przystanek będą obsługiwały pociągi linii SKA2, która w przyszłości (z dotychczasowej relacji Sędziszów/Miechów – Kraków – Skawina) zostanie wydłużona do Oświęcimia oraz w kierunku Wadowic. Pasażerowie będą mogli również skorzystać z nowoczesnych pociągów kursujących do stolicy Tatr.

Węzeł zostanie wyposażony także w automaty Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej umożliwiające zakup biletów na Szybką Kolej Aglomeracyjną i Komunikację Miejską w Krakowie, w tym także biletów zintegrowanych.

- Teraz mieszkańcy Skawiny, Mogilan i innych miejscowości, ale też południowych części Krakowa, nareszcie nie będą musieli stać w korkach, żeby dostać się do pracy czy szkoły. Wystarczy, że wsiądą do komfortowego pociągu i pojadą w dalszą trasę pociągiem Kolei Małopolskich – mówił Grzegorz Lipiec z zarządu województwa. Dodał, że inwestycje w rozwój ekologicznego transportu to jednak nie tylko działania z myślą o wygodzie Małopolan, „to także inwestycje, dzięki którym wszyscy żyjemy jeszcze bardziej ekologicznie przyczyniamy się do zmniejszania smogu w Krakowie i całej Małopolsce”.

Jak mówił Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa, stolica Małopolski to miejsce, w którym już teraz działają cztery parkingi P&R (Czerwone Maki, Kurdwanów, Bieżanów i Giełda Balicka).

- Miasto konsekwentnie rozwija system parkingów P&R. Dzięki temu coraz więcej osób dojeżdżających do pracy w Krakowie spoza miasta przesiada się do komunikacji miejskiej. Posiadacze Krakowskiej Karty Miejskiej mogą bezpłatnie z niej korzystać, natomiast osoby które jej nie mają płacą 10 zł za wjazd i w ramach tej opłaty mogą jeździć tramwajami i autobusami na terenie całego miasta. W przyszłości planujemy budowę kolejnych parkingów P&R, m.in.: na os. Złocień, w Opatkowicach i przy stacji kolejowej Kraków-Zakliki – wyliczał Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa ds. inwestycji i infrastruktury.

W sumie na nowym parkingu P&R znajdzie się 156 miejsc postojowych, a najbliżej wejścia do tunelu prowadzącego na stację, znajdą się też miejsca przeznaczone dla osób niepełnosprawnych. Warto podkreślić, że na nowym parkingu znajdzie się też sześć stanowisk, na których będzie można naładować pojazdy elektryczne całkowicie za darmo.

Wartość projektu to ponad 24 mln zł.

Pokaż metkę
Autor: KAMIL POPIELA
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Zobacz także