Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

„The Glamorous” program 12. FMF

Alexandre Desplat, Craig Armstrong, Bruno Coulais, Antonio Sánchez, Don Davis, Krzysztof Zanussi, Antoni Komasa-Łazarkiewicz, Bartosz Chajdecki i Marcin Masecki znajdą się w gronie gości najbliższej edycji Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Program 12. FMF to eksplozja różnorodności!

Przypomnienie znaczącej roli Wojciecha Kilara dla historii polskiego i światowego kina, ponowna wizyta zdobywcy dwóch Nagród Akademii Alexandre’a Desplata z monograficznym koncertem największych jego hitów i pierwsza pod Wawelem wizyta wybitnego brytyjskiego kompozytora Craiga Armstronga z jego muzyką stworzoną do najbardziej widowiskowych produkcji Baza Luhrmanna. Aż dwie projekcje symultaniczne: światowa premiera „Dracula Live in Concert” – czyli oscarowa superprodukcja z 1992 roku z muzyką Wojciecha Kilara – oraz „Birdman Live in Concert” z udziałem wirtuoza perkusji, jazzmana i kompozytora Antonia Sancheza. Wreszcie piosenki filmowe w wykonaniu gwiazd polskiej estrady (aż w trzech przebojowych koncertach!) m.in. skomponowane do obrazów Quentina Tarantino, tworzone przez Alana Menkena dla Walta Disneya czy powstałe do filmów Baza Luhrmanna – to tylko kilka propozycji z wielobarwnego programu 12. edycji Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.

– Wspólnie z RMF Classic wykreowaliśmy wysoką jakość festiwalu. Dzisiaj jest to ważne miejsce spotkań branży muzycznej i filmowej z całego świata, a zarazem miejsce powstawania nowych audiowizualnych projektów, które stąd inspirują promotorów i organizatorów festiwali. Cieszy mnie, że FMF nieustannie się rozwija, wchodzi w kontakty z nowymi partnerami, a zarazem zachowuje żywotność i swój misyjny, kulturotwórczy charakter. Odkrywanie nowej muzyki, światowe premiery suit, znaczenie przyznawanych tu nagród, a także kariery laureatów naszych wyróżnień – to wszystko pokazuje, czym stał się FMF: stał się międzynarodową instytucją – zapowiada Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego.

Na festiwalu pokażemy zatem szerokie spektrum programowe, od monograficznych wysmakowanych gal prezentujących wszystkie odcienie twórczości muzycznej Alexandre’a Desplata, po filmowo-muzyczną podróż po najważniejszych obrazach filmowych Krzysztofa Zanussiego. Desplat wraca do Krakowa, by 18 maja 2019 roku zaprezentować w Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego Centrum Kongresowego ICE swoje najpiękniejsze muzyczne tematy. „To w pewnym sensie kolejna alternatywna propozycja festiwalu: po ubiegłorocznym koncercie utworów Krzysztofa Pendereckiego wykorzystywanych w kinie, w którym pokazaliśmy muzykę absolutną Mistrza z obrazami Kubricka, Wajdy czy Scorsese, chcemy tym razem przewrotnie pokazać muzykę filmową w bardzo klasycznej, filharmonicznej formie, bez obrazów filmowych czy produkcyjnych ozdobników. Zażyczył sobie tego sam Alexandre Desplat.

Chcemy pokazać wszystkie jej klasyczne niuanse i niezwykły talent samego Desplata, który jest uważany za spadkobiercę wielkiej tradycji francuskiej muzyki, wyznaczanej dziełami Hectora Berlioza, Camille’a Saint-Saënsa czy Maurice Ravela” – wyjaśnia Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny FMF. Francuski kompozytor, dwukrotnie nagrodzony Oscarem (za muzykę do filmów Grand Budapest Hotel i Kształt wody), laureat Nagrody im. Wojciecha Kilara z 2016 roku, poprowadzi Orkiestrę Symfoniczną Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa. Sinfonietta Cracovia wykona tematy do tak znanych obrazów, jak „Idy Marcowe” czy „Jak zostać królem”, a także oscarowe suity z „Grand Budapest Hotel” i „Kształtu wody”.

16 maja 2019 roku zaprosimy festiwalową publiczność na czwartą już odsłonę cyklu „Scoring4Polish Directors”. W tym roku poświęcona będzie twórczości jednego z najczęściej nagradzanych polskich reżyserów filmowych – Krzysztofa Zanussiego. Będzie to (obok „Dracula Live in Concert”) jeden z dwóch wieczorów w Centrum Kongresowym ICE Kraków, których głównym bohaterem będzie muzyka Wojciecha Kilara, przypominający także wieloletnią przyjaźń i współpracę artystyczną kompozytora i reżysera. Koncert wpisuje się także w jubileusz 80-lecia urodzin Krzysztofa Zanussiego.

- To rodzaj hołdu, który chcemy złożyć filmografii i dorobkowi znakomitego artysty i wizjonerowi polskiego kina, a jednocześnie członka Kapituły Honorowej Nagrody im. Wojciecha Kilara przyznawanej na FMF. Ale to nie wszystko. Chcielibyśmy także, by – wzorem ubiegłej edycji – była to pewna próba skrzyżowania klasycznego dorobku Mistrza z nowymi zjawiskami w polskiej muzyce filmowej. A zatem w kontekście pięknej – bodaj najdłuższej i najpłodniejszej w historii polskiego kina – relacji kompozytor-reżyser, jaką była artystyczna przyjaźń Kilara z Zanussim, chcemy pokazać najnowszą produkcję muzyczną do polskich filmów i seriali, w szczególności zapraszając twórców na festiwalu już uprzednio obecnych, takich jak Antoni Komasa-Łazarkiewicz czy Bartosz Chajdecki, ale także debiutującego na FMF Marcina Maseckiego – zapowiada Robert Piaskowski. I tak w jednej części koncertu usłyszymy aranżacje najpopularniejszych tematów Wojciecha Kilara (m.in. z „Bilansu Kwartalnego”, „Cwału”, „Kontraktu”, „Persona non grata”, „Rewizyty”), z którym Krzysztof Zanussi współpracował przy ponad czterdziestu produkcjach.

Nie byłoby Festiwalu Muzyki Filmowej bez uwielbianych przez publiczność filmów z muzyką na żywo. W przyszłym roku festiwal przygotowuje aż dwie produkcje symultaniczne, które zostaną zaprezentowane w prestiżowej Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Publiczność FMF jako pierwsza na świecie 15 maja 2019 roku zobaczy „Dracula Live in Concert”, a dwa dni później wersję koncertową obsypanego Oscarami filmu „Birdman”. „Do tej pory FMF wytworzył i wprowadził do międzynarodowego obiegu m.in. „Pachnidło. Historię Mordercy”, „Kon Tiki. Dalekomorską Przygodę”, „Bogów” czy „Niekończącą się opowieść”, zasilając międzynarodową przestrzeń ambitnych produkcji audiowizualnych. Tym razem połączyliśmy siły z naszymi przyjaciółmi z festiwalu FIMUCITÉ na Teneryfie w koprodukcji kolejnego międzynarodowego tytułu, w całości zamówionego przez Festiwal Muzyki Filmowej” – mówi Robert Piaskowski.

Dwa dni później powrócimy do Centrum Kongresowego ICE Kraków na nocny pokaz obsypanego Oscarami (za najlepszy film, reżyserię, scenariusz oraz zdjęcia) komediodramatu Alejandro Gonzáleza Iñárritu „Birdman” (2014). Ścieżkę dźwiękową do tego filmu – na którą składają się wyłącznie tematy na perkusję solo – skomponował meksykański twórca i mistrz improwizacji perkusyjnej, Antonio Sánchez. Uhonorowano ją prestiżowymi wyróżnieniami – Sánchez otrzymał m.in. nagrodę Grammy, nominacje do Złotego Globu oraz do nagrody BAFTA. Kompozytor będzie gościem 12. FMF w Krakowie – w piątkową noc wykona solowo na perkusji swoją muzykę w ramach symultanicznego pokazu „Birdman Live in Concert”.

12. FMF to także pierwsza w historii festiwalu tak szeroka i zróżnicowana prezentacja piosenek, przygotowana precyzyjnie tak, aby spełnić marzenia festiwalowej publiczności. Podczas aż trzech koncertów festiwalu: „Koncert Disneya: Magia muzyki”, „Dance2Cinema: Tarantino” oraz koncertu finałowego festiwalu „FMF Gala: The Glamorous Show” usłyszymy piosenki z ukochanych i popularnych filmów, śpiewane przez najlepszych polskich solistów.

Festiwalowy weekend rozpoczniemy spektakularnym wydarzeniem. W piątkowy wieczór, 17 maja 2019 roku, zagra dla nas FMF Youth Orchestra – zespół złożony z wybitnie utalentowanych uczniów krakowskich szkół muzycznych, założony pięć lat temu specjalnie na potrzeby festiwalu. Po raz pierwszy młodzi muzycy zagrają dla tak dużej publiczności i w aż tak poważnej produkcji. Ich koncert z najpopularniejszymi piosenkami z filmów Walta Disneya (w repertuarze m.in. „Król Lew”, „Aladyn” czy „Kraina Lodu”) zaplanowaliśmy w krakowskiej TAURON Arenie. W tym roku orkiestra połączy siły z międzynarodowym gronem młodych talentów związanych z zaprzyjaźnionymi festiwalami muzyki filmowej w Gandawie w Belgii oraz na Teneryfie, wyselekcjonowanych przez festiwal prowadzony przez przyjaciela FMF – Diego Navarro. Na estradzie wystąpią także soliści – m.in. Katarzyna Łaska, Magdalena Wasylik i Marcin Jajkiewicz. Muzyków poprowadzą Monika Bachowska – występująca z zespołem od początku jego istnienia – i amerykański dyrygent fińskiego pochodzenia, Erik Ochsner.

Sobotnia noc należeć będzie z kolei do kultowych piosenek z filmów Quentina Tarantino. W Sali Kameralnej Centrum Kongresowego ICE w ramach trzeciej odsłony cyklu „Dance2Cinema” usłyszymy najpopularniejsze piosenki, które w produkcjach czołowego przedstawiciela postmodernizmu filmowego niejednokrotnie odegrały znaczącą rolę. W repertuarze znajdą się kultowe tytuły, takie jak „Pulp Fiction”, „Kill Bill”, „Jackie Brown” czy „Django”. Wykonawcami taneczno-klubowego show będą polscy wokaliści (Ania Karwan i Damian Ukeje) oraz jedenastoosobowa hiszpańska formacja Pop Culture Band. To kolejne wspólne przedsięwzięcie FMF i FIMUCITÉ.

W burleskowym, mieniącym się barwami finale pokażemy pełen blasku świat postmodernistycznej gry z konwencjami. Będzie to pełny zaskakujących zmian akcji i nastrojów, widowiskowy koncert „FMF Gala: The Glamorous Show” w krakowskiej TAURON Arenie. FMF powraca do formy show z udziałem tancerzy, pełną rozmachu scenografią i drobiazgowo zaprojektowaną oprawą efektów specjalnych. Zgodnie z tematem przewodnim 12. edycji FMF, niedzielny wieczór zdominują kultowe piosenki i symfoniczne tematy z superprodukcji australijskiego reżysera-wizjonera Baza Luhrmanna: „Moulin Rouge”, „Wielki Gatsby”, „Romeo i Julia”. Na estradzie TAURON Areny Kraków wystąpią gwiazdy piosenki, w tym Natasza Urbańska i Natalia Nykiel, które zaśpiewają piosenki z repertuaru Garbage, The Cardigans, Amy Winehouse, Jacka White’a czy Beyoncé. Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej i chór Pro Musica Mundi poprowadzi polski dyrygent, kompozytor, pianista i aranżer Krzysztof Herdzin; oprawą choreograficzną zajmie się pochodzący z Teneryfy Santiago Bello. Gościem specjalnym Gali będzie słynny brytyjski kompozytor – Craig Armstrong, wyróżniony Złotym Globem kompozytor muzyki do wszystkich wykonanych podczas Gali filmów, a także innych: „Zanim się pojawiłeś”, „Ray”, „Wyścig z czasem” czy „Snowden”. Podczas koncertu sam kompozytor wystąpi na scenie w wykonaniu „Glasgow Theme” z uwielbianego filmu „To właśnie miłość”, oraz „The Balcony Scene” z „Romea i Julii”.

Festiwal to także kameralne prezentacje piękna czystej muzyki. W wigilię FMF usłyszymy niezwykły nastrojowy koncert „Cinema Chorale”, z najpiękniejszymi chóralnymi kompozycjami filmowymi w roli głównej. Koncert zabrzmi w gotyckim wnętrzu Kościoła św. Katarzyny, stanowiąc preludium do festiwalowego programu głównego.

Na niedzielne popołudnie zapraszamy do Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie na koncert z cyklu „Cinematic Piano”. Tym razem koncert wykona Traffic Quintet, zespół założony przez żonę Alexandre’a Desplata, skrzypaczkę Dominique „Solrey” Lemonnier, która przedstawi swój kameralny projekt „Quai de Scène”. W kameralnym koncercie usłyszymy muzykę Alexandre’a Desplata w nowych, intymnych aranżacjach. Program koncertu wypełnią głównie utwory z płyty „Traffic Quintet plays Alexandre Desplat”, wydanej w listopadzie 2015 roku. Na fletach i instrumentach perkusyjnych gościnnie zagra sam kompozytor.

Program 12. FMF dopełnią warsztaty dla dzieci, seminaria kompozytorskie, panele dyskusyjne oraz spotkania z mistrzami muzyki i filmu zorganizowane w ramach corocznego Forum Audiowizualnego. W tym roku szczególnie istotnym tematem Forum Audiowizualnego FMF będzie temat tworzenia piosenek filmowych, a także ich doboru do filmów – specjalne warsztaty dla kompozytorów powstają we współpracy z wybitnymi ekspertami branży z Hollywood. Przyznamy także prestiżowe nagrody, w tym te o uświęconej już festiwalowej tradycji: Young Talent Award i Nagrodę im. Wojciecha Kilara oraz prestiżowy tytuł Ambasadora FMF.

12. edycja Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie potrwa od 14 do 21 maja 2019 roku.

Sprzedaż biletów rusza 21 grudnia o godz. 14.00


Więcej na: www.fmf.fm

mfm2019

pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2018-12-18
Data aktualizacji: 2018-12-18
Powrót

Zobacz także

Znajdź