Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Koncerty karnawałowe w Filharmonii Krakowskiej

Przez publiczność porównywany do geniusza skrzypiec – Niccolò Paganiniego, którego imienia konkurs wygrał w 2001 roku w Genui. Dzięki temu wydarzeniu drzwi największych sal koncertowych świata stanęły przed nim otworem. Mariusz Patyra będzie solistą koncertów karnawałowych w Filharmonii Krakowskiej w piątek, 11 stycznia, o godz. 19.30 i w sobotę, 12 stycznia, o godz. 18.00. Orkiestrę poprowadzi włoski dyrygent, Massimiliano Caldi.

Fot. Filharmonia Krakowska / materiały prasowe

Program koncertów otworzy uwertura do „Wilhelma Tella” Gioacchina Rossiniego, trzydziestej dziewiątej  i zarazem ostatniej opery w dorobku tego wielkiego twórcy, zwanego także „Łabędziem z Pesaro”. Utwór formalnie znacznie bardziej przypominający romantyczny poemat symfoniczny niż klasyczną formę sonatową, szerokiej publiczności znany jest szczególnie przez burzliwy finał zwany „Marszem szwajcarskich żołnierzy”, będący bardziej dynamicznym galopem.

W dalszej części obu wieczorów wystąpi zaproszony solista, Mariusz Patyra, który zaprezentuje I Koncert skrzypcowy Niccolò Paganiniego, arcytrudny i stanowiący mordercze wyzwanie dla najlepiej technicznie przygotowanych instrumentalistów. Wartość tego utworu tkwi jednak nie tylko w brawurze i wiolinistycznych efektach zapisanych w partyturze, ale także w niekwestionowanej śpiewności, którą zawdzięcza wpływom rossiniowskiego stylu.

W drugiej części koncertów karnawałowych zabrzmi suita symfoniczna Nino Roty z filmu „Lampart”, prezentowana w związku z 40. rocznicą śmierci wielkiego kompozytora muzyki filmowej (1911-1979). Rota zdobył uznanie jako autor oper, muzyki kameralnej i koncertów, ale przede wszystkim jako autor muzyki do 16 filmów w reżyserii Federica Felliniego, takich jak „La Strada”, „La Dolce Vita” czy „8 i pół”. Jednak to przede wszystkim ścieżka dźwiękowa do „Ojca chrzestnego” Francisa Forda Coppoli, sagi sycylijskiej mafii, przysporzyła kompozytorowi światową sławę i nieśmiertelność. Program zamyka „Kaprys włoski” Piotra Czajkowskiego, napisany w 1880 roku podczas pobytu kompozytora w Rzymie, w okresie karnawału – „swego rodzaju muzyczna pocztówka z Włoch przefiltrowana przez wrażliwość Czajkowskiego”

Bezpośrednio przed częścią muzyczną piątkowego wieczoru, w sali Złotej o godz. 18.30 odbędzie się prelekcja dra Piotra Lityńskiego pt. „Przed koncertem o koncercie” – wstęp na podstawie biletu oraz abonamentu koncertowego. Organizatorem spotkania jest Stowarzyszenie Przyjaciół Filharmonii Krakowskiej.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2019-01-08
Data aktualizacji: 2019-01-08
Powrót

Zobacz także

Znajdź