Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
  • Data:

    2009-09-12 - 2009-11-15

  • Impreza biletowana:

    >

    Bilet normalny: 7 Bilet ulgowy: 4

Organizatorzy:
  • Międzynarodowe Centrum Kultury


Wystawa jest hommage dla Konrada Srzednickiego profesora krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych i mistrza kilku pokoleń grafików, wirtuoza technik graficznych o niezwykłych zdolnościach w kreowaniu nastrojów poetyckich. To pokaz najznakomitszych prac graficznych Srzednickiego, od wczesnych, przedwojennych litografii i akwatint, poprzez powojenne eksperymenty w technikach metalowych, po prace powstałe po 1958 roku, kiedy to artysta osiągnął absolutną maestrię warsztatową.

Wystawa przygotowana w ramach programu Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie, we współpracy z STMG oraz Akademią Sztuk Pięknych w Krakowie.

Zaprezentowane zostały prace graficzne Srzednickiego, od najwcześniejszych wyrafinowanych w swej malarskości litografii i akwatint, jak „Frachta”, „Autor z córką, gdyby ją miał” czy znakomite „Podwórko”, poprzez powojenne eksperymenty w technikach metalowych, jak „Porcik”, „Kutry” czy „Rybacy”, po prace powstałe po 1958 roku, kiedy to przeszło sześćdziesięcioczteroletni artysta wyzwolił ogromny bagaż emocji twórczych i osiągnął absolutną maestrię warsztatową zadziwiając równocześnie nową wyobraźnią i poetycką metaforą. „Kobieta z kuną”, „Padam do złotych nóżek” i „Miss Murano”, „Końskie niebo” i „Końska zmora”, „Poprzez mostek’, „Poeta” i refleksyjne „Curriculum vitae”; wreszcie najznakomitsze dzieło „Konie świętego Marka” to przykłady idealnej symbiozy maestrii warsztatu z intrygującą wizją surrealnego świata zmontowanego z zaskakujących cytatów z życia i sztuki.

Pokaz grafik uzupełniają na wystawie płyty cynkowe Konrada Srzednickiego, na których odbywało się swoiste misterium kreacji artystycznej połączone z nieustającymi poszukiwaniami technicznymi i ciągłym eksperymentem. „Wklęsłodruki Srzednickiego ukazują niespotykane wręcz bogactwo działań związanych z przygotowaniem graficznej matrycy: trawienie kwasem, rysowanie bezpośrednio rylcem, polerowanie i matowienie płyty korundem, ruletką i czym tylko można (..) wcieranie farby w płytę i jej wycieranie, „woalowanie”, „podnoszenie farby” w wykonaniu Artysty stawało się niepowtarzalnym, mistrzowskim procesem, w którym każdy ruch i gest był emocjonalny” – napisał prof. Jan Pamuła w pięknie wydanym przez Wydawnictwo ASP w Krakowie albumie.

Konrad Srzednicki (ur. 1 listopada 1894 w Wysokim Mazowieckim, zm. 8 kwietnia 1993 w Krakowie) Początkowo uczył się malarstwa w Warszawie: w prywatnej Szkole Malarstwa i Rysunku Konrada Krzyżanowskiego pod kierunkiem Mieczysława Kotarbińskiego i Tadeusza Pruszkowskiego w Szkole Sztuk Pięknych, a następnie grafiki u mistrza polskiego drzeworytu Władysława Skoczylasa. Jeszcze w czasie studiów był asystentem Skoczylasa, a następnie mistrza litografii – Leona Wyczółkowskiego. Związał się ze skupiającym przede wszystkim drzeworytników Stowarzyszeniem Polskich Artystów Grafików RYT, uczestniczył w wystawach tej grupy, eksponował swoje prace na prestiżowych wystawach światowych, jak w 1937 roku w Paryżu na międzynarodowej wystawie „Sztuka i technika w życiu współczesnym” oraz w Nowym Jorku w 1939 roku na światowej ekspozycji „Budowa świata jutra”. Reprezentował polską sztukę na wystawach olimpijskich w Los Angeles i w Berlinie. Był autorem płaskorzeźbionego Orła Polskiego w koszarach na Westerplatte; jego prace zdobiły wnętrza transatlantyku polskiego M/S Piłsudski. Mentalność artystyczną Konrada Srzednickiego uformowało dwudziestolecie międzywojenne, okres ogromnej otwartości i rozmachu, cenionego indywidualizmu, demonstracyjnej afirmacji polskiego krajobrazu i uwielbienia morza.

Srzednicki znany był także jako społecznik i współinicjator ogólnopolskich biennale grafiki przeistoczonych następnie w gigantyczne dzieło, jakim stało się pełne rozmachu Międzynarodowe Biennale Grafiki. Jego pasją było żeglarstwo, dwukrotnie zbudował żaglówkę o nazwie „Dziwożona”, zdobył uprawnienia kapitana morskiego i śródlądowego.

Kurator wystawy: prof. Roman Skowron