Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Informacja archiwalna

Projekt 'Muzeum Utracone'

„Utracone Odzyskane” to kampania edukacyjna prowadzona w ramach projektu Muzeum Utracone. Znane i cenione osoby wypowiadają się na temat utraconych dzieł sztuki. Akcja ma na celu uświadomienie społeczeństwu skali zniszczeń oraz grabieży obiektów kultury podczas drugiej wojny światowej. Od piątku 22 listopada zapraszamy na stronę www.muzeumutracone.pl, gdzie sukcesywnie zamieszczane będą powstałe, w ramach kampanii „Utracone Odzyskane”, filmy.
Termin: 2013 r.
Telefon: 22 898 84 25

Łącznie powstało 50 krótkich filmów, z czego 10 zostało wyemitowanych w maju, przed pokazem Muzeum Utracone, w Noc Muzeów. Spotkały się one z pozytywnym odbiorem.  Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przystąpiło do pracy nad kontynuacją kampanii.

W filmach o zaginionych działach sztuki opowiadają znani Polacy – przedstawiciele MKiDN, czołowi historycy sztuki, dyrektorzy największych placówek muzealnych w Polsce, lubiani aktorzy, sportowcy, filantropi, popularni muzycy, satyrycy, dziennikarze, a nawet pracownicy agencji reklamowych czy wybitni cukiernicy. W tym gronie znaleźli się m.in. Radosław Zawrotniak, srebrny medalista igrzysk olimpijskich w Pekinie w szpadzie drużynowo, Krzysztof Piasecki, satyryk, artysta kabaretowy i dziennikarz, Igor Janke, dziennikarz i publicysta czy Krzysztof Skiba, muzyk i satyryk.

– Ogromnie się cieszę, że istnieje taki projekt ponieważ podnosi on problem utraconego dziedzictwa narodowego. Pokazuje Polakom ich potencjał, krzepi serca. Mam wielką nadzieję, że przynajmniej część dzieł odnajdzie się i będziemy wszyscy mogli zachwycać się ich pięknem. Podniesie to wartość kulturalną naszego narodu – skomentował Radosław Zawrotniak, wicemistrz olimpijski z Pekinu w szpadzie drużynowo, jeden z uczestników
w nagraniach filmów.

Koncepcja filmu zakładała, że każdy gość zaproszony do udziału będzie w intersujący sposób opowiadał o jednym, wybranym przez siebie dziele utraconym. Całość odbywa się przy pustej ramie, aby jeszcze bardziej zaintrygować widza danym dziełem. Dzięki wykazowi strat wojennych prowadzonemu przez MKiDN, na koniec filmu możemy zobaczyć zdjęcie obrazu. Filmy mają uwiadomić, że nie możemy teraz tych obrazów zobaczyć naprawdę, ale że jest szansa, że niektóre zostaną odnalezione i odzyskane.

– Oczywiście jestem zaszczycony mogąc wziąć udział w tak pięknym, szlachetnym projekcie, jakim jest odzyskiwanie dzieł utraconych. W imieniu tych artystów, których dzieła zostały, delikatnie mówiąc, zrabowane należy się spełnienie tego obowiązku i trzeba zabrać głos w ich imieniu: Oddajcie nasze prace Narodowi Polskiemu! Z racji swojego artystycznego dorobku w dziedzinie sztuki, mody oraz malarstwa nie chciałbym, aby historia naznaczyła moje prace znamieniem kradzieży. Liczę na to, że projekt Muzeum Utracone przyczyni się do tego, abyśmy mogli oglądać wielkie dzieła, które powrócą do nas, na swoje miejsce, tu gdzie powinny być, że my oraz nasze dzieci i wnuki będziemy mogli zachwycać się tymi dziełami przez kolejne pokolenia – powiedział Piotr Krajewski, malarz i projektant mody.

Zaangażowanie zaproszonych gości w akcję „Utracone Odzyskane" było bardzo istotne, ponieważ druga wojna światowa spustoszyła Polskę na każdym polu, w tym w wymiarze kulturowym, o czym nie zawsze się pamięta. Działania frontowe, liczne rekwizycje czy też zwykły rabunek sprawiły, że zniszczeniu uległy lub wyprowadzono poza granice Rzeczpospolitej setki tysięcy dzieł sztuki. Bez wyjątków konfiskowano własność państwową, prywatną oraz kościelną – przedmioty o wartości kulturalnej i historycznej, obrazy, rzeźby, książki, wyroby z metali szlachetnych czy nawet meble, dywany i kryształy. W efekcie Polska utraciła około 75% swojego fizycznego dorobku kulturalnego, z czego niestety większości nie będzie dane nam podziwiać.

Klipy nakręcone w ramach „Utracone Odzyskane" będą jeszcze w listopadzie wirusowo zamieszczane w Internecie, tak aby dotrzeć do szerokiej publiczności z naciskiem na osoby młode. Akcja ma służyć popularyzacji wiedzy o utraconych obiektach, sprawić, aby jak najwięcej osób mogło w przyjaznej i nowoczesnej formie zapoznawać się z utraconym dziedzictwem Polski, które obecnie można obejrzeć jedynie na czarnobiałych fotografiach.

– Zależy nam, aby dzięki tej akcji jak najwięcej osób zainteresowało się problemem strat wojennych czy w ogóle uświadomiło sobie ich niewyobrażalną skalę. Chcemy uwrażliwiać, szczególnie ludzi młodych, na to czym dziedzictwo narodowe jest i co oznacza dla społeczeństwa utrata 75% jego wypracowanych przez wieki zasobów. Uważamy, że dzięki przywracaniu pamięci i odzyskiwaniu mentalnym dzieł utraconych, można budować swoją tożsamość narodową, jako obywateli Polski i Europy. Chcemy też, aby powstała swoista moda na poszukiwania utraconych obiektów, zainteresowanie problemem poszukiwania i odzyskiwania przez Polskę dzieł utraconych, prac jaką wkłada w te działania MKiDN, jak i również, by wytworzyła się wrażliwość i umiejętność doceniania tych obiektów i dzieł, które mamy w naszym otoczeniu. Jestem przekonana, że zaangażowanie tylu wspaniałych ludzi pomoże nam ten efekt osiągnąć – skomentowała Anna Zimecka, Wiceprezes Fundacji Ad Artis, jednego z organizatorów i prowadzących projekt „Muzeum Utracone".

Filmy w ramach „Utracono Odzyskano" nakręcono w oddziałach Muzeum Narodowego w Warszawie, Krakowie, Gdańsku i Poznaniu oraz dodatkowo na Zamku Królewskim w Warszawie.

Z nakręconymi wcześniej filmami można zapoznać się pod adresem: http://muzeumutracone.pl/znani-o-utraconych/. Pod tym samym adresem zamieszczane będzie kolejne 40 filmów.

Osoby, które posiadają informacje na temat któregoś z tych utraconych dzieł proszone są o kontakt
z Ministerstwem (http://kolekcje.mkidn.gov.pl/, adres e-mail: kolekcje@mkidn.gov.pl).

W akcji wpierają nas:

Współorganizatorzy: Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, Zamek Królewski w Warszawie; Partnerzy: Lotto, Zamek Królewski na Wawelu;

Patroni Honorowi: Prezydent Miasto Poznań, Prezydent Miasta Krakowa, Polski Komitet ds. UNESCO;

Patroni medialni: Radio Zet, TVP, AMS, CityINFO, culture.pl, Newsweek Historia;

Dofinansowano ze środków NCK w ramach programu NCK Kultura-Interwencje

***

Projekt „Muzeum Utracone" jest realizowany od 2009 roku przez Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR we współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zadaniem „Muzeum Utraconego" jest poszukiwanie nowych sposobów popularyzowania wiedzy na temat utraconego dziedzictwa narodowego i szukanie możliwości dotarcia do zaginionych, w tym szczególnie w czasie II wojny światowej, obiektów kultury.

Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR zostało założone w 1997 r. Organizacja zrzesza firmy, które tworzą efektywną komunikację marketingową, jest to obecnie 96 podmiotów – agencje full service, domy mediowe, agencje brand design, interaktywne i ambientowe. Jednym z głównych zadań SAR jest promocja oraz animacja środowiska reklamowego w Polsce oraz tworzenie warunków do wymiany doświadczeń i pomysłów pomiędzy podmiotami działającymi na rynku. Ponadto działalność SAR koncentruje się na tworzeniu, wdrażaniu i popularyzowaniu standardów przetargowych, dobrych praktyk biznesowych, prowadzeniu szkoleń, seminariów i edukowaniu kadr, a także na badaniach rynkowych. Oprócz tego SAR wraz Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych (Związek Mediów i Reklamy) prowadzi lobbing wokół prawa reklamy. Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR jest organizatorem wyznaczających standardy reklamowe konkursów i związanych z nimi konferencji: Effie Awards, Media Trendy i Polskiego Konkursu Reklamy.

Od 1999 r. SAR jest członkiem European Advertising Agencies Association (EAAA), obecnie European Association of Communications Agencies (EACA). Oprócz tego współpracuje z międzynarodowymi stowarzyszeniami reklamy, tj. EACA, IPA, ADC*E. W Polsce SAR jest przedstawicielem międzynarodowego konkursu Cannes Lions oraz kreatywnej platformy medialnej Shots.

Fundacja Ad Artis SAR powołana została do realizacji projektów kulturalnych, tak by środowisko reklamowe mogło wspierać sztukę i kulturę, której jest od początku XX wieku częścią i coraz silniejszym elementem. Fundacja zrealizowała m.in. wystawy: „Społeczeństwo" CSW, Anna Libowitz – „Kobiety"; jest organizatorem biennale ilustracji.

www.sar.org.pl

Kontakt dla mediów:

Anna Zimecka – Wiceprezes Fundacji Ad Artis

anna.zimecka@sar.org.pl

Marek Czarski – Public Dialog

tel. (+48 22) 100 68 12
tel. kom. (+48) 531 785 723
e-mail: m.czarski@publicdialog.pl

 

 

Organizator:

Fundacja Ad Artis