Nauka i edukacja rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Zmiany w krakowskiej edukacji

W Krakowie z roku na rok maleje liczba uczniów w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, nie maleje natomiast liczba pracowników obsługi i nauczycieli. Mniejsza liczba uczniów to mniejsza subwencja – utrzymanie dotychczasowego zatrudnienia to z kolei konieczność coraz większych dopłat do subwencji z budżetu gminy. Krakowska edukacja musi być gotowa na wyzwania XXI wieku i konieczność lepszego niż do tej pory przygotowania absolwentów krakowskich szkół do świata pracy i procesu uczenia się przez całe życie.

„W ciągu sześciu ostatnich lat liczba uczniów zmalała o prawie 16 000, natomiast liczna etatów nauczycieli zmalała w ciągu ostatnich lat zaledwie o 1%. Dziś subwencja oświatowa starcza na pokrycie kosztów utrzymania szkół w 79%. Resztę dopłacić musi Miasto. Kraków wydaje na oświatę już blisko 40% swojego budżetu, czyli ponad 1 100 000 000 zł. Nie ulega wątpliwości, że zmiany są koniecznie” – mówił podczas konferencji prasowej Prezydent Miasta Krakowa Jacek Majchrowski.

„Podjęliśmy już szereg działań zmierzających do restrukturyzacji krakowskiej sieci placówek szkolno-opiekuńczych i młodzieżowych domów kultury. Są one zgodne z prawem i mają charakter systemowy a nie chaotyczny” – podkreślała Zastępca Prezydenta Anna Okońska-Walkowicz.

Prezydent Miasta Krakowa przedstawił podsumowanie dotychczasowych działań i plany na najbliższe miesiące podczas specjalnej sesji dotyczącej edukacji zwołanej przez Radnych Miasta Krakowa.

Podsumowanie dotyczy m.in. działań związanych ze zmianami dotyczącymi szkolnictwa specjalnego; planów uruchomienia pierwszego w Krakowie Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii; systemowego zapewnienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej w żłobkach, przedszkolach i szkołach; wdrożenia „Krakowskiego programu orientacji zawodowej” polegającej między innymi na rozpoznawaniu mocnych stron uczniów i w oparciu o nie wspólne z rodziną planowanie kariery uczniów na miarę wyzwań XXI wieku.

Mowa była  także o dostosowaniu szkół podstawowych do podjęcia odpowiedzialnego procesu nauczania dzieci o rok młodszych; podniesieniu jakości pracy szkół poprzez zwiększanie autonomii dyrektorów  oraz o optymalizacji kosztów prowadzenia szkół i placówek (polegających m.in. na opracowaniu standardów dotyczących minimalnej i optymalnej liczebności oddziałów klasowych; dostosowaniu planów finansowych szkół i przedszkoli do aktualnych potrzeb oraz do budżetu roku 2012; redukcji zatrudnienia wśród pracowników obsługi w szkołach; przekształceniu kuchni szkolnych w miejsca gotowania obiadów dla uczniów przez firmy zatrudniające część dotychczasowych pracowników kuchni, a także na likwidacji i wygaszaniu szkół o najwyższych kosztach kształcenia i najniższych wynikach nauczania; łączeniu szkół w celu optymalnego wykorzystania bazy i obniżenia kosztów utrzymania budynków oraz przekształceniu MDK w instytucje kultury lub niepubliczne MDK. (KF)

pokaż metkę
Osoba publikująca: MARCIN FABER
Podmiot publikujący: Redakcja MPI
Data publikacji: 2012-03-31
Data aktualizacji: 2012-03-31
Powrót

Zobacz także

Znajdź