Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

FMF Young Talent Award 2016: młodzi kompozytorzy do dzieła!

Już po raz czwarty najzdolniejsi kompozytorzy filmowi młodego pokolenia zmierzą się w międzynarodowym konkursie o statuetkę FMF Young Talent Award. Zapraszamy do rywalizacji, której efekty oceni międzynarodowe jury, obradujące pod przewodnictwem prof. Daniela Carlina, dyrektora cenionej katedry Scoring for Motion Pictures & Television na Uniwersytecie Południowej Kalifornii. Zwycięska suita zostanie wykonana na „Międzynarodowej Gali Muzyki Filmowej: Animacje”, 28 maja w TAURON Arena Kraków. Przed laureatem stoi sława, prestiż, uznanie branży filmowej i być może międzynarodowa kariera!

W poprzednich trzech edycjach konkursu więcej niż 200 kompozytorów z ponad 20 krajów świata mierzyło się z trudnym zadaniem skomponowania muzyki ilustracyjnej do fragmentu filmu. W 2013 roku komponowali muzykę do etiudy „Ciemna strona księżyca” autorstwa Marka Gajowskiego wyprodukowanej w Alvernia Studios, w 2014 roku do trailera bestselerowej gry video „BioShock Infinite” (muzyka oryginalna: Gary Schyman), z kolei w 2015 roku zadaniem konkursowym było napisanie muzyki ilustrującej trudną scenę batalistyczną z serialu „Rodzina Borgiów” (muzyka oryginalna: Trevor Morris). W bieżącej edycji festiwalu młodzi adepci soundtracków zmierzą się z kultową animacją! Ich zadaniem będzie skomponowanie muzyki do fragmentu filmu „Shrek Forever” (2010), czyli czwartej i ostatniej części przygód sympatycznego zielonego ogra. Oryginalną muzykę do filmu napisał ceniony hollywoodzki twórca: Harry Gregson–Williams (gość specjalny FMF), który będzie także jednym z jurorów konkursu. Przed młodymi kompozytorami stoi zatem nie lada wyzwanie, oceniać ich będzie sam kompozytor muzyki do filmu!

- Już po pierwszych edycjach konkursu wiemy, że przed zwycięzcą stoją otwarte drzwi do kariery w branży filmowej.  Siła prestiżu nagrody i autorytet Jury czynią z tej nagrody jedno z najważniejszych wyróżnień dla młodych twórców w branży muzyki  filmowej. Laureat pierwszej edycji Matthijs Kieboom po wykonaniu otrzymał kontrakt od Amerykańskiego Stowarzyszenia Kompozytorów i Wydawców, dziś jest jednym z najwyżej cenionych młodych kompozytorów niderlandzkich,  Jan Sanejko, laureat z 2014 roku, rozwija swoją karierę muzyczną ponieważ na FMF zdobył ważne i cenne kontakty branżowe. Świetnie radzi sobie także Antonio Di Iorio, laureat Young Talent Award 2015, prowadząc sesję nagraniowe w Hollywood i pisząc muzykę do poważnych amerykańskich tytułów – mówi Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny FMF.

Festiwal Muzyki Filmowej jest obecnie jedną z najbardziej rozpoznawalnych kulturalnych marek Krakowa (grudzień 2015, Agrotec Polska), jest także jednym z nielicznych polskich festiwali rozpoznawalnych w Hollywood. Pisały o nim wielokrotnie międzynarodowe media, w tym „Hollywood Reporter”, „Billboard Magazine” czy „Variety”. „Festiwal to nie tylko porażające skalą i profesjonalizmem produkcji prezentacje najnowszej muzyki filmowej, telewizyjnej czy pisanej do gier video. Nie tylko celebrujemy ten – do niedawna niesłusznie niedoceniany – gatunek twórczości artystycznej, ale także tworzymy żywą platformę, na której spotykają się mistrzowie, młodzi kompozytorzy, profesjonaliści branży, artyści – wykonawcy, a także łowcy nowych talentów: przedstawiciele agencji kompozytorskich z całego świata. W ramach działalności edukacyjnej i Master Classes oferowanych na festiwalu tworzymy miejsce spotkania i tzw. „market place” dla przedstawicieli szeroko pojętej branży filmowej, która, co z dumą podkreślam, z uwagą i żywym zainteresowaniem śledzi poczynania naszych młodych kompozytorów.”

Nagrodą główną w konkursie jest nie tylko złota statuetka FMF Young Talent Award zaprojektowana przez krakowskiego artystę Stanisława Juszczaka, ale przede wszystkim to, co stanowi najwyższą wartość dla młodego twórcy: zwycięska suita wykonana zostanie przez pełen skład orkiestry symfonicznej podczas „Międzynarodowej Gali Muzyki Filmowej: Animacje” w TAURON Arenie Kraków. Dwudziestu najlepszych uczestników konkursu weźmie także udział w prestiżowych FMF Master Classes – warsztatach, sesji nagraniowej i panelach dyskusyjnych prowadzonych przez najlepszych specjalistów branży z cenionych uniwersytetów, studio filmowych i międzynarodowych agencji i organizacji kompozytorskich, których szczegółowy program ogłosimy niebawem. 

- Konkurs FMF Young Talent Award uzyskał swoją wysoką reputację dzięki jego wyraźnemu usytuowaniu w centrum naszej misji edukacyjnej. Kompozytor nie tylko walczy o laur, ale jest otoczony profesjonalną opieką. Pracujemy nad jego wizerunkiem, wiedzą o funkcjonowaniu branży, wyposażamy w niezbędne kontakty i dajemy możliwość, często pierwszego wykonania orkiestrowego muzyki tworzonych w zaciszu prywatnych domowych studio czy na komputerze – mówi Katarzyna Śmigielska, kurator projektu Forum Audiowizualnego FMF w Krakowskim Biurze Festiwalowym.

Zainteresowanie konkursem jest ogromne. Tylko w pierwszej edycji konkursu udział wzięło 54 kompozytorów, a jury wyłoniło kompozycję Holendra Matthijsa Kiebooma, a wyróżnieni zostali: Antonio Di Iorio (Włochy), Łukasz Pieprzyk i Tomasz Opałka (Polska). W 2014 roku spośród prawie 90 zgłoszeń konkursowych jury nagrodziło Jana Sanejkę, Macieja Dobrowolskiego (Polska) i Joepa Sporcka (Holandia). Podczas 8. FMF spośród ponad 80 zgłoszeń – jury doceniło kompozycję Antonia Di Iorio (Włochy), drugie miejsce ex aequo zajęli Kristjan Bergey (Kanada) i Moritz Schmittat (Wielka Brytania). Wszyscy dotychczasowi zwycięzcy pracują obecnie na rynku międzynarodowym, a konkursowe trofeum na zawsze staje się częścią biografii artystycznej tych twórców.

Ale to jeszcze nie koniec. Laureatom trzech pierwszych miejsc konkursu organizatorzy FMF zapewniają pokrycie kosztów pobytu w Krakowie na czas trwania całego festiwalu, pierwszeństwo udziału w prestiżowych FMF Master Classes i otwarty dostęp do wszystkich wydarzeń, ekskluzywnych spotkań ekspertów branży. Opiekę medialną i promocyjną nad twórczością laureata konkursu roztoczą organizatorzy FMF: radio RMF Classic, Krakowskie Biuro Festiwalowe, działająca w jego strukturze Krakow Film Commission, a także międzynarodowe stowarzyszenia twórców filmowych.

W jury oceniającym zgłoszone prace, oprócz wspomnianych wyżej Daniela Carlina i Harrego Gregsona-Williamsa zasiądą również: Robert Townson — producent Varèse Sarabande największej wytwórni płytowej wydającej muzykę filmową, Michael Todd - Dyrektor ds. Muzyki Filmowej i Telewizyjnej w Amerykańskim Stowarzyszeniu Kompozytorów, Autorów i Wydawców (ASCAP), Doreen Ringer-Ross — Wiceprezydent ds. Filmu i Telewizji w BMI (Broadcast Music, Inc.), Diego Navarro — dyrygent, kompozytor i dyrektor Festiwalu Fimucité na Teneryfie, Jean Michel-Bernard – ceniony francuski kompozytor, pedagog i pianista, Magdalena Wojewoda-Mleczko — dyrektor programowa RMF Classic oraz Robert Piaskowski — dyrektor artystyczny Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.

Szczegółowy regulamin oraz formularz zgłoszeniowy są dostępne na www.fmf.fm. Wypełniony formularz należy wysłać na adres yta2016@biurofestiwalowe.pl. Na kompozycje w formie plików mp4 organizatorzy czekają do 28 kwietnia 2016 r.. Uwaga: Dostęp do filmu konkursowego uczestnik będzie miał dopiero po otrzymaniu potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia.

UWAGA: Bilety na festiwalowe koncerty można kupić za pośrednictwem portalu www.eventim.pl, w salonach EMPIK, Media Markt i Saturn na terenie całej Polski, oraz w czterech punktach informacji miejskiej InfoKraków: przy ul. św. Jana 2, w Pawilonie Wyspiańskiego (pl. Wszystkich Świętych 2), w Sukiennicach (Rynek Główny 1/3) i w Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego (ul. Powiśle 11). Bilety na poszczególne wydarzenia kosztują od 10 zł do 90 zł.

Więcej informacji na www.fmf.fm.

pokaż metkę
Autor: TOMASZ RÓG
Osoba publikująca: TOMASZ RÓG
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2016-04-01
Data aktualizacji: 2016-04-04
Powrót

Zobacz także

Znajdź