Barokowy karnawał na inaugurację festiwalu Opera Rara
Środowy wieczór zapoczątkował nowy rozdział dla festiwalu Opera Rara, który z cyklu zmienił się w trzytygodniowe święto muzycznego teatru. Na inaugurację festiwalu w Teatrze im. J. Słowackiego zobaczyliśmy widowisko „Le Carnaval Baroque” i przenieśliśmy się do XVII-wiecznego Rzymu w czasie dziesięciodniowego przedpostnego szaleństwa, kiedy to służący, duchowni, biedacy i książęta mogli świętować wspólnie na ulicach miasta.
Karnawałową ekstrawagancję trafnie podsumował świadek tamtych wydarzeń francuski poeta François Maynard pisząc: „Jesteśmy po uszy pogrążeni w rozpuście karnawału i jestem przekonany, że Rzym w tym okresie to najlepsze miejsce na świecie”. W środę, dzięki wspaniałym artystom mogliśmy w Krakowie posmakować tej atmosfery przy dźwiękach rozrywkowej muzyki włoskiego baroku oraz podziwiać kunszt aktorski i kuglarski akrobatów, mimów, a nawet śpiewaków.
W spektaklu w reżyserii i choreografii Cécile Roussat i Juliena Lubeka najważniejsza była, czerpiąca garściami z tradycji „commedii dell’arte”, spontaniczna i radosna zabawa pełna cyrkowych sztuczek oraz zabawnych zwrotów akcji. Tym sztuczkom, żonglerce i pantomimie w wykonaniu fenomenalnych akrobatów-aktorów Stefano Amoriego, Juliena Lubeka, Quentina Bancela, Antoine’a Hélou, Rocco Le Flema, Ahmeda Saida i Oliviera Landre’a, towarzyszył wspaniały francuski zespół Le Poème Harmonique z niezastąpionym Vincentem Dumestre’em na czele, który objąłkierownictwo artystyczne i muzyczne spektaklu. Obserwowaliśmy nie tylko piękne kostiumy, teatralne gesty towarzyszące kolorowej maskaradzie czy zapierające dech w piersiach zręcznościowe popisy oraz pełne humoru gonitwy, ale także walkę o ogień („festa dei moccoletti”) - celebrowane na zakończenie karnawału święto zapalonych świec i lampek. Wspaniale wypadł kwartet solistów ze śpiewającą pięknym altem Claire Lefilliâtre, tenorami Hugues Primardem i Serge’em Goubioud oraz basem Emmanuelem Vistorkym. Artyści zachwycali piękną melodyką i prostotą świeckich utworów włoskiego franciszkanina Giovanniego Battisty Fasolo. Nie zabrakło także instrumentalnych chaconn, taranteli i moresk, przy których klimat tanecznej zabawy udzielał się wszystkim na widowni.
Po takiej dawce nieskrępowanej zabawy można uznać, że trzytygodniowe święto z operą zostało oficjalnie rozpoczęte!
Organizatorami festiwalu są: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i Capella Cracoviensis.
Partner: Teatr im. Juliusza Słowackiego.
Więcej na: www.operarara.pl