Start rozwiń menu
Komunikat archiwalny

W Krakowie odbyły się warsztaty poświęcone programowi e-Bus

Jaka infrastruktura jest potrzeba do eksploatacji autobusów elektrycznych? Jak zaplanować ładowanie autobusów elektrycznych i jak dobrać baterie do takich autobusów? Między innymi na te pytania postarają się odpowiedzieć uczestnicy warsztatów poświęconych ładowaniu autobusów elektrycznych, które w czwartek, 9 listopada odbyły się w Urzędzie Miasta Krakowa. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele przewoźników, organizatorów transportu oraz przedstawiciele producentów autobusów elektrycznych i systemów ładowania baterii.

Fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl

To nie przypadek, że warsztaty poświęcone infrastrukturze do ładowania autobusów elektrycznych zostały zorganizowane w Krakowie. To właśnie w stolicy Małopolski powstała pierwsza w Polsce linia autobusowa obsługiwana wyłącznie autobusami elektrycznymi. To w Krakowie powstało także pierwsze w Polsce stanowisko do ładowania autobusów przez pantograf.

Obecnie w Krakowie funkcjonują dwie takie stacje, a trwa budowa kolejnych sześciu. W sierpniu 2017 roku na terenie Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka powstało także 28 stanowisk do ładowania baterii przez wtyczkę (plug-in).

Swoimi doświadczeniami w tym zakresie, m.in. w kwestii uzyskania przyłącza energetycznego potrzebnego do ładowania autobusów, Kraków dzielił się podczas warsztatów z przedstawicielami innych miast. Elementem warsztatów był także pokaz ładowania autobusu elektrycznego przez wtyczkę na terenie Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka oraz pokaz ładowania przez pantograf przy ul. Pawiej.

Brak zaakceptowanej zgody na wyświetlanie informacji zewnętrznych. (YouTube)


Warsztaty w Krakowie są już piątym z kolei spotkaniem przedstawicieli przewoźników, organizatorów transportu oraz producentów poświęcone programowi e-Bus. Są one efektem porozumień, jakie część polskich miast zawarła z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w sprawie wspólnej realizacji programu bezemisyjnego transportu. Przedmiotem porozumienia jest współpraca przy opracowaniu, przetestowaniu, wdrożeniu i sprzedaży nowych, innowacyjnych rozwiązań w obszarze bezemisyjnego transportu publicznego.

Kraków takie porozumienie podpisał 29 czerwca 2017 roku. Dzięki niej MPK SA w Krakowie otrzyma dofinansowanie w wysokości minimum 60 proc. do zakupu ponad 160 autobusów elektrycznych, w tym 100 przegubowych.

- Obecnie w siedmiu polskich miastach jeździ już ok. 80 autobusów elektrycznych. Trwa proces zakupu ponad 300 kolejnych. Zakładamy, że latach 2021-2022 tego typu pojazdów w komunikacji miejskiej w Polsce będzie ok. 1000 – mówił Włodzimierz Hrymniak, dyrektor programu e-Bus, podczas otwierania warsztatów w Krakowie.

pokaż metkę
Osoba publikująca: TOMASZ RÓG
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2017-11-09
Data aktualizacji: 2017-11-10
Powrót

Zobacz także

Znajdź