Budynek Biblioteki Kraków z pozwoleniem na budowę
Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie uzyskał pozwolenie na budowę dotyczące rewitalizacji i prac adaptacyjnych Zajazdu Kazimierskiego u zbiegu ulic Krakowskiej i Węgłowej. Zgodnie z planem, w odnowionym budynku swoją siedzibę będzie mieć Biblioteka Kraków.
Projekt koncepcyjny oraz dokumentację projektową potrzebną do uzyskania pozwolenia na budowę dla prac renowacyjnych w Zajeździe Kazimierskim opracowała firma „Grzegorz Lechowicz – Pracownia Architektoniczna”. To ona została wybrana w przetargu ogłoszonym przez ZIM w Krakowie. O zlecenie ubiegało się aż 11 podmiotów. Wartość kontraktu brutto to blisko 400 tys. zł, z czego 136 500 zł, czyli 42 proc. netto wartości całego projektu, przekaże Narodowy Fundusz Odnowy Zabytków Krakowa.
Po renowacji w dawnym Zajeździe Kazimierskim będzie się mieścić główna siedziba Biblioteki Kraków. Już obecnie część parteru zajmuje filia tej instytucji. Poza działami merytorycznymi i administracyjnymi Biblioteki Kraków, odrestaurowany Zajazd Kazimierski ma być przede wszystkim nowym centrum czytelnictwa dla mieszkańców. Będzie tu działać główna wypożyczalnia i czytelnia, centrum informacji regionalnej, a także ośrodek animacji kulturalnej i literackiej, służący promocji czytelnictwa oraz wydarzeń związanych z literaturą i sztuką, z wykorzystaniem nowoczesnych i innowacyjnych rozwiązań multimedialnych. Siedziba Biblioteki ma być dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Chodzi nie tylko o usuwanie barier architektonicznych, ale także o inne rozwiązania, które pomogą korzystać z zasobów placówki osobom z niepełnosprawnością intelektualną, słuchową czy wzrokową.
Szacuje się, że koszt prac renowacyjnych wyniesie około 45 mln zł. Wprawdzie w projekcie budżet Krakowa na 2019 roku nie ma tego zadania, nie oznacza to jednak, że Miasto rezygnuje z rewitalizacji zabytkowego zajazdu. Zgodnie z zapowiedzią Prezydenta Krakowa, zadania, które są przygotowane, a na które nie znajdą się środki w przyszłym roku, będą sukcesywnie uwzględniane w dokumentach finansowych na lata kolejne.