Komunikacja rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Miasto przeciwne wariantom linii kolejowej do CPK

Miasto sprzeciwia się dwóm proponowanym przez władze państwowe koncepcyjnym wariantom tras linii kolejowej, która miałaby połączyć w przyszłości Kraków z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Władze Krakowa zwracają uwagę, że koszty społeczne zaproponowanych rozwiązań są nie do przyjęcia dla krakowian (w sąsiedztwie inwestycji zwiększyłoby się natężenie hałasu, konieczne byłoby wyburzenie budynków, jak i likwidacja terenów zielonych). Budowa linii wiązałaby się też z kolizją z przedsięwzięciami realizowanymi przez miasto: linią szybkiego tramwaju z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej i Trasą Wolbromską. Mieszkańcy Krakowa, którzy chcieliby wesprzeć stanowisko miasto, mogą złożyć protesty i uwagi za pomocą elektronicznego formularza zamieszczonego na stronie CPK.

Fot. pixabay.com

– Miasto Kraków jest za koncepcją realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Niemniej jednak planowane warianty linii kolejowej, które mają przebiegać na terenie Krakowa, muszą przede wszystkim uwzględniać interes mieszkańców, a także fakt, że inwestycje państwowe nie mogą kolidować z miejskimi – mówi Jerzy Muzyk, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju.

Z punktu widzenia mieszkańców Krakowa koncepcja przedstawiona przez władze centralne jest nie do przyjęcia. Planowane warianty linii kolejowej za bardzo ingerują w tkankę miasta. Możliwe, że byłoby konieczne wyburzenie budynków, jak i likwidacja części terenów zielonych. Jest pewne, że tego rodzaju inwestycja spowodowałaby zwiększenie natężenia hałasu w okolicy planowanych torów kolejowych. Dlatego też Miasto Kraków składa swój sprzeciw wobec planowanych przez rządową spółkę wariantów tras linii kolejowej.

Zobacz: mapę linii kolejowej łączącej Kraków z Centralnym Portem Komunikacyjnym

Do wtorku, 10 marca trwają konsultacje społeczne rządowego dokumentu „Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego”. Do tego czasu mieszkańcy mogą składać uwagi i opinie do proponowanych wariantów tras linii kolejowej m.in. na terenie Krakowa. Wszyscy zainteresowani mogą zapoznać się z obwieszczeniem i złożyć indywidualne uwagi:

Zobacz: Centralny Port Komunikacyjny – konsultacje – prezentacja [pdf]

 

Centralny Port Komunikacyjny ma powstać w Baranowie pod Warszawą. Lotnisko w wizji rządowej spółki to także gigantyczny węzeł transportowy, do którego będzie można dojechać pociągiem z każdego krańca kraju. Podróż z największych polskich miast ma zająć nie więcej niż dwie i pół godziny. Linie, które będą się zbiegały w CPK, nazwano szprychami. Na południe od CPK prowadzi „szprycha” nr 7. Pociągi miałyby jeździć z planowanego przez rządową spółkę lotniska Centralną Magistralą Kolejową, która od Zawiercia zostanie wydłużona na południe. Na wysokości Olkusza ma powstać duża stacja przesiadkowa, czyli Węzeł Małopolsko-Śląski. Stąd tory pobiegną w stronę Katowic i Krakowa.

Więcej informacji o Centralnym Porcie Komunikacyjnym: www.cpk.pl

pokaż metkę
Autor: Kamil Popiela
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2020-03-06
Data aktualizacji: 2020-03-09
Powrót

Zobacz także

Znajdź