Załatwianie spraw w krakowskim USC podczas epidemii
W obliczu trwającej pandemii choroby COVID-19 wywoływanej koronawirusem SARS-CoV-2 Urząd Stanu Cywilnego w Krakowie jest zamknięty dla bezpośredniej obsługi klientów. Wyjątkiem są wyłącznie sprawy związane z rejestracją bieżących zgonów oraz martwych urodzeń. Można je zrealizować w budynkach USC przy ul. Lubelskiej 29 i na os. Zgody 2 od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.40 do 15.20.
W okresie epidemii urząd działa przy znacznych ograniczeniach kadrowych. Pracownicy krakowskiego USC załatwiają tylko w sprawy pilne i wynikające ze zdarzeń losowych, dlatego też nie są w stanie realizować na bieżąco zamówień dotyczących wystawiania odpisów aktów i zaświadczeń.
– Rozumiemy, że mogą wystąpić bardzo pilne przypadki, w których wymagane jest wydanie odpisu aktu stanu cywilnego. W takiej sytuacji prosimy o skorzystanie z możliwości złożenia wniosku za pośrednictwem platformy ePUAP lub wrzucenie wniosku do specjalnego pojemnika znajdującego się w pobliżu wejścia do USC – mówi Edmund Olczak, kierownik USC w Krakowie.
Kontakt z krakowskim USC
Formularze elektroniczne dostępne są na stronie Biuletynu Informacji Publicznej (rozdział Sprawy obywatelskie, akty stanu cywilnego). Telefony kontaktowe do poszczególnych referatów Urzędu Stanu Cywilnego w Krakowie według prowadzonych spraw można znaleźć tutaj.
Pracownicy udzielają telefonicznych informacji i porad odnośnie realizacji spraw obywateli od poniedziałku do piątku w godzinach 7.30–15.30. Można skontaktować się z nimi także za pośrednictwem poczty elektronicznej pod adresem e-mail: sc.umk@um.krakow.pl.
Tylko pięć osób na ślubie
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 20 marca 2020 roku wprowadzające stan epidemii spowodowało m.in. ograniczenie do maksymalnie pięciu (nie licząc urzędnika) liczby osób biorących udział w uroczystościach zawarcia związku małżeńskiego w urzędach stanu cywilnego. W krakowskim USC ceremonie nadal będą odbywały się zgodnie z harmonogramem w wyznaczonych lokalizacjach, tj. na ul. Lubelskiej 27, os. Zgody 2, w Dworku Białoprądnickim, Willi Decjusza lub we wskazanym przez przyszłych małżonków miejscu.
Osoby zainteresowane rezygnacją z terminu ślubu lub zmianą terminu ślubu, powinny powiadomić o tym pisemnie Urząd Stanu Cywilnego w Krakowie:
- poprzez platformę ePUAP,
- faksem: 12 616 55 20,
- e-mailem: sc.umk@um.krakow.pl,
- wrzucając prośbę do specjalnie przeznaczonych na ten cel pojemników przed wejściem do budynków USC przy ul. Lubelskiej 27, ul. Lubelskiej 29 lub na os. Zgody 2.
Dodatkowe informacje w niniejszych sprawach można uzyskać telefonicznie: tel. 12 616 55 12 oraz 12 616 55 13.
Dokumenty złożone przez przyszłych małżonków w USC, którzy zdecydują się przełożyć uroczystość będą ważne pod warunkiem, że nowa data będzie się mieścić w terminie sześciu miesięcy od dnia złożenia zapewnienia o braku przeszkód do zawarcia związku małżeńskiego. Przełożenie terminu ślubu nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi opłatami.