Wyłączono przyciski na przejściach dla pieszych
Od soboty, 4 kwietnia nie ma konieczności naciskania przycisków na przejściach dla pieszych. To zastosowanie zostało wprowadzone w trosce o bezpieczeństwo krakowian, aby ograniczyć możliwość rozprzestrzeniania się koronawirusa – informuje Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu UMK.
– Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu w ostatnich dniach poczynił szereg prac, mających na celu ograniczenie do niezbędnego minimum konieczności naciskania przycisków dla pieszych w ciągu dnia. Z uwagi na kolejne apele odnośnie ujednolicenia zasad i wyłączenia wszystkich przycisków na sygnalizacjach świetlnych, przychylono się do tych wniosków – mówi Łukasz Gryga, dyrektor Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu UMK.
Wprowadzono następujące rozwiązania:
- sygnalizacje na niektórych przejściach dla pieszych zostały wyłączone (lista została uzgodniona z Wydziałem Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji). Przy wyborze przejść kierowano się m.in. natężeniami ruchu, długością przejść i natężeniem ruchu pieszych przy obecnych uwarunkowaniach
- pozostałe sygnalizacje mają włączane cykliczne przejścia – tam, gdzie było możliwe szybkie przeprogramowanie, rozwiązanie zostało wprowadzone na programach dostosowujących się do warunków ruchu. Pozostałe sygnalizacje świetlne zostały przełączone na programy stało-czasowe, czyli włączające sygnały na całym skrzyżowaniu tak samo w każdym cyklu (będą jednak mogły się zmieniać w ciągu doby).
Co ważne, programy dostosowujące się do warunków ruchu zostały wprowadzane w pierwszej kolejności tam, gdzie funkcjonuje priorytet dla pojazdów komunikacji zbiorowej, aby jej funkcjonowanie było możliwie najmniej zakłócone. Z uwagi na zaobserwowane tendencje większych prędkości kierujących pojazdami i wzrost ciężkości wypadków od czasu spadku natężeń ruchu drogowego, aby nie obciążać dodatkowo służby zdrowia w tym newralgicznym okresie, nie przewiduje się obecnie wyłączania sygnalizacji na skrzyżowaniach.
Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu i Zarząd Dróg Miasta Krakowa wprowadził wszystkie powyższe rozwiązania i dzięki temu, nie ma już konieczności przyciskania przycisków dla pieszych.
Nie zmienia to faktu, że działania mające na celu optymalizowanie wprowadzonych rozwiązań w ramach możliwości technicznych będą dalej podejmowane przez Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu.
Przypominamy, że w Krakowie nie stosuje się przycisków sensorycznych, które często musi się naciskać jedynie dłonią. W zamian stosowane są przyciski mechaniczne, które bez problemu można nacisnąć np. palcem, dłonią, łokciem, ramieniem i nieważne, czy w rękawiczce, przez bluzę, kurtkę, itp.