Krakowianie chętnie korzystają z usług e-urzędu
O ponad 100% wzrosła liczba dokumentów elektronicznych wymienianych za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej ePAUP Urzędu Miasta Krakowa w okresie pierwszego miesiąca sytuacji epidemicznej w odniesieniu do tego samego okresu w roku ubiegłym.
Od 16 marca do 30 kwietnia budynki Urzędu Miasta Krakowa są dostępne wyłącznie dla pracowników. Wszelkie dokumenty i wnioski można złożyć tylko elektronicznie lub w 13 wskazanych miejscach – wrzucając kopertę do specjalnego pojemnika.
Od marca nastąpił znaczący wzrost zainteresowania mieszkańców oraz innych podmiotów wymianą korespondencji z Urzędem Miasta Krakowa za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej ePAUP z wykorzystaniem Profilu Zaufanego. Przykładowo w marcu wpłynęło 13 814 przesyłek, a do 16 kwietnia 8 750 – co daje w sumie 22 564 elektronicznych form załatwiania spraw. Przykładowo – w analogicznych okresach ubiegłego roku – w marcu wpłynęło do urzędu 6 829 dokumentów, natomiast w kwietniu 4 317 – co dało 11 146 spraw.
Wśród najpopularniejszych usług załatwianych drogą elektroniczną znalazły się sprawy z zakresu: wydawania odpisów stanu cywilnego, wnioski o dopisanie do spisu wyborców, wnioski o wydanie dowodu osobistego, zgłoszenie urodzenia dziecka, świadczenie wychowawcze, obowiązki przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców – zgłoszenie rozpoczęcia kursów i egzaminów, wnioski do Miejskiego Rzecznika Praw Konsumenta.
Mieszkańcy korzystali w tym czasie również ze skrzynek, wystawionych przed urzędami. Codziennie do specjalnych pojemników wpływało średnio:
- do głównej siedziby Urzędu Miasta Krakowa na placu Wszystkich Świętych: 50-60 spraw
- do Wydziału ds. Jakości Powietrza na Rynku Podgórskim: kilkanaście
- do Wydziału Architektury i Urbanistyki przy ul. Mogilskiej: 100-160
- do wydziałów Środowiska oraz Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego na os. Zgody: 150
- do wydziałów Ewidencji Pojazdów i Kierowców i Spraw Administracyjnych na al. Powstania Warszawskiego: 250
- do Wydziału Skarbu przy ul. Kasprowicza: 25-30
- do Krakowskiego Centrum Świadczeń przy ul. Stachowicza: 80
- do wydziałów Ewidencji Pojazdów i Kierowców i Spraw Administracyjnych przy ul. Wielickiej: 60
- do Wydziału Polityki Społecznej i Zdrowia przy ul. Dekerta: 100-120
- do Urzędu Stanu Cywilnego przy ul. Lubelskiej: 20-30
- do Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków przy ul. Biskupiej: 5.
Aktualnie, mając na uwadze brzmienie ust. 2 w § 13 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, trwają uzgodnienia w zakresie rozszerzenia obsługi bezpośredniej mieszkańców od 4 maja w szczególności w obszarach wymienionych w tym przepisie.
W zakresie spraw, które nie można załatwić w pełni elektronicznie mieszkańcy oczekują sprawnej i efektywnej obsługi bezpośredniej. Prowadzone analizy będą ukierunkowane na organizację bezpiecznej obsługi bezpośredniej w szczególności w obszarach: rejestracji stanu cywilnego, ewidencji ludności i dowodów osobistych, pomocy społecznej, świadczenia usług komunalnych, działania urzędów pracy, w tym wsparcia przedsiębiorców w związku z epidemią wywołaną zakażeniami wirusem SARS-CoV-2, wydawania praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i innych dokumentów komunikacyjnych, administracji architektoniczno-budowlanej.