Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Osiemnastka, czyli #młodość

Przestrzeń eksperymentu i poszukiwania to esencja Sacrum Profanum. Dlatego jeśli wymagać od jakiegoś wydarzenia wytyczania nowych ścieżek – to właśnie od tego festiwalu. 18. edycja wydarzenia odbędzie się w tym roku całkowicie w sieci, a jej hasłem przewodnim będzie młodość – muzyczna, metaforyczna, ale też dosłowna. Festiwal potrwa od 1 do 30 listopada, a dziewięć premierowych koncertów będzie dostępnych online na platformie PLAY KRAKÓW.

Fot. Krakowskie Biuro Festiwalowe

2020 to rok, na który przypada symboliczna 18. edycja Sacrum Profanum wchodzącego w dorosłość w przełomowym czasie, pełnym zmian i redefinicji, a nawet niepokojów. Jednak dla takiego festiwalu jak Sacrum Profanum to przede wszystkim szansa – ze względu na ogromny potencjał drzemiący w cyfrowej formule. Młodość to zarazem pierwszy odcinek trylogii, czy też pierwsza odsłona trzysezonowego serialu – by posłużyć się sformułowaniem lepiej oddającym cyfrowy charakter festiwalu.

– Festiwal Sacrum Profanum podczas całej swojej historii ewoluował, bo taki też od początku był jego charakter: otwarty i reagujący na bieżące wydarzenia. Nie tylko muzyczne, ale też społeczne. Sacrum Profanum od początku nie bał się odkrywać nowej muzyki, stawiać odważnych tez i nurtujących pytań na wielu płaszczyznach. Dlatego dzisiaj ogłaszamy pierwszą w jego historii edycję cyfrową – to kolejny krok rozwoju festiwalu – podkreśla Izabela Helbin-Błaszczyk, dyrektor KBF.

#18 Sacrum Profanum: hołd dla Pendereckiego inspirowany Netflixem

18. edycja festiwalu to dziewięć premierowych koncertów, jak również wydarzenia towarzyszące i warsztaty dla dzieci. Program tegorocznego Sacrum Profanum obejmuje utwory z Polski, Irlandii, Kanady, USA i Australii. Festiwal rozpocznie się 1 listopada, a ta szczególna w polskiej kulturze data znajdzie odzwierciedlenie w charakterze koncertu Ars Antiqua w wykonaniu Stefana Węgłowskiego. „From 1 to 7” to cykl pieśni będących swoistym hołdem dla zmarłej matki kompozytora, Doroty Grynczel: nawiązują do jej twórczości, ale też bolesnych etapów procesu pożegnania wybitnej malarki.

Wśród dziesięciu zamówień festiwalowych znajduje się m.in. inspirowany serialem „Black Mirror: Bandersnatch” hołd dla Krzysztofa Pendereckiego. Skomponowany przez Piotra Peszata „PEnderSZATch” to utwór z wielowariantowym biegiem wydarzeń, a o tym jak potoczy się kariera „młodego i dobrze zapowiadającego się kompozytora z Krakowa” zadecyduje publiczność.

Barbara Kinga Majewska oraz Marcin Masecki zaprezentują z kolei projekt poświęcony nie muzyce, ale… ćwiczeniu. „Adonis Gamut” jest propozycją dyskusji na temat znaczenia treningu w budowaniu tożsamości artysty. Z kolei „Performed Lecture” w wykonaniu wrocławskiego Kompopolexu połączy elementy wykładu i muzyki wykonywanej na żywo, a „Muzyka i sport” podejmie niekonwencjonalną próbę uchwycenia związków między tymi dwiema pozornie odległymi dziedzinami. W koncercie „Streamforms” usłyszymy zestawienie pozornie niespójnych brzmień i struktur muzyki dawnej, popu, muzyki „alternatywnej” i tanecznej, w tym nawet nawiązania do… Justina Biebera.

Partytury architektoniczne i flirt z internetowymi zjawiskami

W programie 18. edycji Sacrum Profanum znalazło się miejsce nie tylko na koncerty, ale też wydarzenia grające z konwencją i angażujące odbiorcę na innym niż to zwykle bywa poziomie. Jednym z nich jest ASMR, czyli ciesząca się niezwykłą internetową popularnością teoria o specyficznej ludzkiej reakcji na odpowiednio dobierane szepty czy szmery: mają wprowadzać słuchacza w przyjemny stan odprężenia i dostarczać mu zmysłowych wrażeń. Koncert ASMR podejmie polemikę z tym fenomenem, prezentując utwory eksplorujące te zagadnienia, a ponadto klasyczny już „Quartetto per archi” Krzysztofa Pendereckiego.

Układając program festiwalu pamiętaliśmy także o parytetach, ale do posłuchania Form żeńskich zachęcamy z innych względów. Kompozytorki, jak i instrumentalistki podążając za własną tożsamością, nie chcą iść na barykady – po prostu chcą zagrać to, co same sobie nawzajem skomponowały. One zagrają muzykę, a my posłuchajmy, co mają do powiedzenia. Tegoroczne Sacrum Profanum zwieńczą natomiast soliści Hashtag Ensemble. Koncert #archi-solos potraktuje architekturę i miejską tkankę jako partytury do improwizacji. W ten sposób soliści zespołu odczytają nie tylko świetnie wszystkim znane perły krakowskiej architektury, od Cricoteki po lokomotywownię Płaszów.

– Organizując Sacrum Profanum w sieci, kompletnie przemodelowaliśmy jego format. Internet to nadpodaż treści, a my chcemy Wam jej dostarczyć w najwyższej jakości oraz w takiej ilości i takim natężeniu, które pozwolą na jej przyswojenie. Począwszy od ostatniego tygodnia października – swoistego prologu do festiwalowego listopada – w sumie przez pięć tygodni seria punktów programu będzie realizowana w regularnym rytmie. Wierzymy, że utopijny slow festiwal jest możliwy online! – podkreśla kurator festiwalu Sacrum Profanum, Krzysztof Pietraszewski.

Oprócz koncertów w tegorocznym programie Sacrum Profanum znalazło się także miejsce na wydarzenia zapowiadające: Tova oraz Lizée’s Kubrick Studies dostępne na profilu Sacrum Profanum oraz szereg wydarzeń towarzyszących, takich jak wykonanie Opery dla Głuchych, Jak brzmi Kraków? – czyli zabawa dźwiękowa i warsztaty muzyczne dla dzieci, przedsięwzięcie audiowizualne Random Check czy warsztaty z Pawłem Romańczukiem zatytułowane Samoróbka, które pokażą, jak zbudować instrumenty z… niczego.

Pełny program festiwalu dostępny na stronie internetowej sacrumprofanum.com.

Sprzedaż dostępów do koncertów w ramach festiwalu Sacrum Profanum 2020 rozpocznie się w październiku na platformie playkrakow.com.

Organizatorami festiwalu Sacrum Profanum są Miasto Kraków i KBF.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2020-09-09
Data aktualizacji: 2020-09-14
Powrót

Zobacz także

Znajdź