Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Drugie podejście do koncepcji linii tramwajowej Azory – Cichy Kącik

Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie ponownie ogłosił przetarg na przygotowanie koncepcji linii tramwajowej pomiędzy osiedlem Azory a pętlą Cichy Kącik. W ramach tego zlecenia ma też zostać uzyskana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DUŚ) dla tego zadania. Oferty w przetargu można składać do 22 października.

Fot. Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie

Miasto nie rezygnuje z przygotowania do budowy linii tramwajowej, która ma połączyć osiedle Azory z pętlą w Cichym Kąciku. Po unieważnieniu pierwszego postępowania z uwagi na wysokość złożonych ofert, Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie ogłosił przetarg, który ma wyłonić wykonawcę wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji budowy linii tramwajowej Cichy Kącik – Azory wraz z niezbędną infrastrukturą oraz uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie przynajmniej czterech wariantów przebiegu wzdłuż ulic: Piastowskiej, Głowackiego i Weissa od połączenia z projektowanymi rozwiązaniami linii tramwajowej Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (os. Krowodrza Górka – Azory) przy ul. Weissa do pętli w Cichym Kąciku wraz z budową obiektów inżynierskich. Dodatkowo ZIM chce, by projektanci opracowali koncepcję i uzyskali decyzję środowiskową dla przebudowy odcinka od pętli Cichy Kącik do ul. Królowej Jadwigi wraz z nowym mostem nad Rudawą i ścieżkami rowerowymi.

Oferty w przetargu ogłoszonym przez Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie można składać w terminie do 22 października. Szczegółowe informacje dostępne są tutaj.

Linia Azory – Cichy Kącik jest elementem budowy układu obwodnic tramwajowych. W 2008 roku uruchomiono tunel Krakowskiego Szybkiego Tramwaju pod Krakowskim Centrum Komunikacyjnym, dzięki któremu możliwe jest ominięcie przez tramwaje ścisłego centrum. Do układu obwodnic tramwajowych należy też zaliczyć trasę z estakadą łączącą ulice Wielicką i Lipską. To rozwiązanie również zdecydowanie skróciło czas przejazdu pomiędzy krakowskimi osiedlami. Wkrótce zniknie też bariera w ruchu tramwajowym pomiędzy Kurdwanowem a Borkiem Fałęckim. Trwa bowiem budowa linii tramwajowej w ramach Trasy Łagiewnickiej.

Torowisko pomiędzy osiedlem Azory a pętlą Cichy Kącik ma z kolei umożliwić połączenie tramwajowe pomiędzy zachodnimi dzielnicami Krakowa, dla których obecnie trudną do pokonania barierą jest magistrala kolejowa. Takie rozwiązanie spowoduje, że przejazd tramwajem pomiędzy osiedlami Azory czy Krowodrza Górka a Miasteczkiem Studenckim AGH nie trwał kilkadziesiąt minut jak obecnie, tylko kilkanaście.

Ma to być także alternatywa dla jedynego obecnie korytarza tramwajowego łączącego północ miasta ze Śródmieściem. W ciągu kilku najbliższych lat szybki tramwaj pojawi się najpierw na Górce Narodowej, a następnie na osiedlu Azory. W planach jest też przedłużenie torowiska do ul. Chełmońskiego. To wszystko spowoduje, że jedyny obecnie korytarz tramwajowy z północy miasta, biegnący wzdłuż ulicy Dr. Twardego, przestanie być drożny. Konieczne jest więc utworzenie alternatywy po zachodniej stronie miasta, by zapewnić niezawodność systemu komunikacji tramwajowej.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2020-09-21
Data aktualizacji: 2020-09-22
Powrót

Zobacz także

Znajdź