Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

„Stań jak przyjaciel i spójrz mi w oczy – pogodnie, życzliwie” – program Opera Rara 2021

Opera Rara nie przestaje przedstawiać dzieł niezwykłych, rzadko grywanych, odkrywanych na nowo i zupełnie jeszcze nieznanych. Tym razem jest to podróż od samych początków opery po nasze czasy. Spektakle można oglądać na platformie PLAY KRAKÓW.

Fot. materiały prasowe

Ubiegła edycja Festiwalu Opera Rara odbyła się tuż przed początkiem pandemii. Chwilę później miało zmienić się wszystko, a całe życie muzyczne (i nie tylko…) zmuszone było przestawić się na zupełnie nowe tory. Teraz festiwal powrócił w odmienionej rzeczywistości, za motto biorąc słowa greckiej poetki Safony: „Stań jak przyjaciel i spójrz mi w oczy – pogodnie, życzliwie”.

Festiwal Opera Rara odbywa się w tym roku w cyfrowej formule – oczywiście na platformie PLAY KRAKÓW. Zależy nam, aby w tych nieprzewidywalnych czasach nie zapominać o miłośnikach tego wyjątkowego gatunku, jakim jest opera. Pandemia nieustannie stawia przed nami ciągłe wyzwania, jednak ostatnie miesiące pokazały, że potrafimy działać efektywnie: tworzymy nowe wydarzenia, łączymy artystów z publicznością, budujemy mosty i prowadzimy dialog. Ogłaszamy więc program festiwalu, choć nie znamy jeszcze wszystkich dat spektakli. Wierzymy jednak, że jak co roku o tej porze będą Państwo razem z nami – podkreśla Izabela Błaszczyk, dyrektor KBF.

Program festiwalu jest dostępny tutaj.

Kiedy niezbędnym rekwizytem codzienności stały się maseczki, tym wnikliwiej wpatrujemy się w oczy innych, emocje wyczytując ze spojrzenia. To ono może być początkiem porozumienia, drogą dostrzeżenia człowieczeństwa w drugiej osobie. Tego nam potrzeba w czasach napięć, niepewności i lęku – i o tym opowiadają dzieła składające się na Festiwal Opera Rara w 2021 roku.

– Festiwal Opera Rara zaprasza na wydarzenia edycji 2021. Ambitnie stawiamy czoła przeciwnościom, z jakimi boryka się przede wszystkim świat sztuki i edukacji, ponieważ naszym obowiązkiem jest przyoblekanie rzeczywistości na kształt poetycki. Przed nami spektakle, koncerty oraz szereg działań popularyzatorskich i edukacyjnych. Naszym celem jest wypełnianie codzienności znaczącą treścią, zaś naszym narzędziem są wszelkie odstępstwa od reguły, ponieważ to właśnie one stanowią o uroku życia. Wydarzenia festiwalowe będą rozrzucone na przestrzeni kilku miesięcy. To duża zmiana, ale także ważny precedens i szansa, ponieważ czyni ona z festiwalu znaczące zjawisko na mapie żywej kultury. Opera Rara: spektakle, koncerty, spotkania – ciekawość świata, poszukiwanie nowych dróg, przełamywanie stereotypów, niszczenie schematów w myśleniu, ponieważ, jak mówi Wyspiański, „sztuka i wolna myśl – niezlękłe bogi” – dodaje Jan Tomasz Adamus, dyrektor artystyczny festiwalu.

Do festiwalowego repertuaru wróciła „Cassandra” Benedetta Marcella, w tym roku jako prawdziwy teatr jednego aktora i wielkie wyzwanie dla śpiewaka – będzie nim charyzmatyczny kontratenor William Towers. Tę opowieść o wojnie i śmierci reżyser Tomasz Cyz połączył w spektaklu z czułym miłosnym wyznaniem w „Just” Davida Langa i – po raz pierwszy na Opera Rara – „Vanitas” Salvatore Sciarrina, „martwą naturą w jednym akcie” z solową partią mezzosopranu (Natalia Kawałek), subtelną medytacją nad przemijalnością świata. Spektakl będzie można obejrzeć 10 oraz 12 lutego na PLAY KRAKÓW

„Il ballo delle Ingrate” to przewrotny moralitet Claudia Monteverdiego prezentowany już podczas ubiegłorocznej edycji festiwalu. Mowa w nim o więziach między życiem i śmiercią, ludźmi i bogami, a przede wszystkim kobietami i mężczyznami. Reżyserka Magda Szpecht wchodzi w dyskusję z XVII-wiecznym librecistą i zadaje pytanie o charakter tych związków. Spektakl otwiera się na współczesność także przez uzupełnienie barokowej partytury utworem, który skomponowała Teoniki Rożynek. Spektakl będzie można obejrzeć w dniach 18, 19, 20 i 21 lutego na PLAY KRAKÓW.

„Così fan tutte” to spośród dojrzałych oper Wolfganga Amadeusza Mozarta utwór przez długi czas traktowany najmniej przychylnie. Kontrowersje budziło szczególnie jego libretto. Dobre imię „Così…” odzyskało w połowie XX wieku i od tamtej pory jego popularność jest nie mniejsza niż innych Mozartowskich arcydzieł. Spektakl, który gościł na festiwalu w 2019 roku, ponownie wyreżyseruje zawsze zaskakujący Cezary Tomaszewski, a muzycznie całość poprowadzi Jan Tomasz Adamus.

Zupełną nowością będzie natomiast „Der goldene Drache” („Złoty smok”) Pétera Eötvösa. Żywa i błyskotliwa muzyka węgierskiego kompozytora zainspirowana została librettem Rolanda Schimmelpfenniga, opowiadającym o życiu dalekowschodnich emigrantów w Europie. To pełna szalonych, nieprawdopodobnych wypadków tragikomedia, podważająca jednocześnie nasze myślenie o tym, jak powinna wyglądać sztuka zaangażowana społecznie i poruszająca ważne problemy świata, w którym żyjemy. Wyreżyseruje ją Karolina Sofulak (inscenizatorka zeszłorocznej „Vandy”), a zagra krakowska Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble pod wodzą Edo Frenkela.

Daty emisji „Così fan tutte” oraz „Der goldene Drache” na platformie PLAY KRAKÓW zostaną podane w późniejszym terminie.

Na Festiwal Opera Rara 2021 zapraszają Miasto Kraków, KBF oraz Capella Cracoviensis

pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2021-01-21
Data aktualizacji: 2021-02-10
Powrót

Zobacz także

Znajdź