Działania na rzecz dostępności w projekcie „Krakowskie klimaty”
„Krakowskie klimaty”, czyli przedsięwzięcie polegające na opracowaniu scenariuszy zajęć kulturoznawczych o tematyce krakowskiej dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym ze specjalnymi potrzebami, to skierowany do młodzieży projekt Ośrodka Kultury Kraków-Nowa Huta, realizowany w partnerstwie z XVI LO im. K.K. Baczyńskiego w Krakowie, Wojewódzką Biblioteką Publiczną, Fundacją Grupą Migawki, Stowarzyszeniem Otwieracz z Lublina oraz Stowarzyszeniem Przyjaciół Nowej Huty.
Idea zadania docenionego w programie „Kultura dostępna 2021” resortu kultury wymyślona została przez nowohucką młodzież, która przy okazji ubiegłorocznych projektowych działań ośrodka zainteresowała się dostępnością.
Przedsięwzięcie będzie polegać na opracowaniu scenariuszy zajęć kulturoznawczych o tematyce krakowskiej dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym ze specjalnymi potrzebami w zakresie narządu wzroku, słuchu, rozwoju psychicznego oraz bez niepełnosprawności.
Scenariusze wykorzystujące lokalne dziedzictwo kulturowe – folklor, legendy i sztukę związaną z Krakowem i Nową Hutą (w tym literaturę dziecięcą twórców piszących o Krakowie) zostaną wymyślone w taki sposób, aby przeprowadzenie zajęć w oparciu o nie zastępowało lub uzupełniało wycieczkę do Krakowa znajdującą się w programie nauczania wczesnoszkolnego.
Do 30 maja trwają zapisy do udziału w projekcie. Projekt dedykowany jest młodzieży uczącej się w XVI LO im. K.K. Baczyńskiego w Krakowie, ale organizatorzy zapewniają, że nie odmówią uczestnictwa także uczniom innych krakowskich szkół średnich, którzy będą zainteresowani dostępnością działań kulturalnych oraz tematyką lokalnego dziedzictwa kulturowego.
Program warsztatów dla młodzieży, które rozpoczną się po 1 czerwca, obfitować będzie w spotkania ze specjalistami, którzy przybliżą młodym ludziom metody zapewniania form dostępności, a także w wyprawy do prawdziwie dostępnych miejsc na terenie Krakowa, takich jak Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie.
Uczestnicy przedsięwzięcia mogą liczyć na wsparcie pedagogów oraz specjalistów w zakresie dostępności dla osób niewidomych, w spektrum autyzmu oraz dla g/Głuchych – w tym instruktorów i wykładowców z tymi niepełnosprawnościami. Dobór tekstów kultury zostanie dokonany przez uczestników pod okiem specjalistów w zakresie literatury, związanych z krakowskich środowiskiem akademickim i twórczym.
Przygotowane scenariusze posłużą także do przeprowadzenia pokazowych warsztatów dla dzieci, planowanych jesienią. Nagrania warsztatów – wraz z materiałami (również w formie dostępnej) – zostaną w grudniu udostępnione w sieci do bezpłatnego wykorzystywania przez nauczycieli, bibliotekarzy i rodziców z całej Polski.
Informacje na temat projektu oraz regulamin i kartę zgłoszeniową można znaleźć tutaj. Więcej informacji pod numerem telefonu: 518 297 202 lub mailowo: weronika.sliwiak-motak@krakownh.pl.