Komunikacja rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Komunikacja miejska – częste kursy, aplikacje mobilne i tanie bilety okresowe

Władze polskich miast doskonale zdają sobie sprawę z tego, jak ważna jest komunikacja miejska. Duże aglomeracje i małe miasteczka inwestują w nowoczesny i ekologiczny tabor, oferują tanie bilety dla mieszkańców oraz wprowadzają wygodne aplikacje do ich zakupu. Nie inaczej jest w Krakowie, który zdecydowanie stawia na rozwój komunikacji miejskiej.

Fot. Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie

Jest to szczególnie ważne obecnie, gdy wszyscy zmagamy się ze skutkami pandemii, która przecież nadal trwa. Dotknęły one także transport publiczny, z którego w pewnym momencie sporo osób zrezygnowało.

Jednym z najważniejszych zadań miasta i Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie było odbudowanie zaufania do komunikacji miejskiej. Ostatnie dane dotyczące wpływów z biletów oraz liczby pasażerów w tramwajach i autobusach potwierdzają, że to zaufanie udało się odzyskać. Na pewno pomogła w tym m.in. konsekwentna i nieprzerwana dezynfekcja taboru, którą miejscy przewoźnicy prowadzą od początku wybuchu pandemii, a więc od ponad 1,5 roku.

Nowoczesny tabor

Kraków sporo zainwestował w nowoczesny i bezpieczny tabor. To dzięki temu na Alejach Trzech Wieszczów, a więc w rejonie, gdzie odnotowywane są największe przekroczenia dopuszczalnych norm zanieczyszczenia powietrza, tak często można zobaczyć bezemisyjne, elektryczne autobusy.

Nowoczesny tabor to jednak nie tylko ekologia, ale też komfort i bezpieczeństwo. Już od 2018 roku 100 proc. autobusów w Krakowie to pojazdy niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację oraz w monitoring. Z kolei obecnie już ok. 75 proc. tramwajów ma niską podłogę i kamery wewnątrz przestrzeni pasażerskiej. Ten wskaźnik wkrótce będzie jeszcze większy, bo Kraków czeka na kolejną dostawę 60 nowych tramwajów.

 

Więcej kursów i nowe połączenia

Częste kursy i nowe połączenia mają zachęcać mieszkańcom do rezygnacji z przejazdów samochodem do centrum miasta. To dlatego krakowskie tramwaje i autobusy miały w tym roku bardzo krótkie wakacje. Szkolne rozkłady jazdy, które cechuje duża częstotliwość, obowiązywały aż do połowy lipca i zaledwie po czterotygodniowej przerwie, znów zostały przywrócone. Wszystko po to, aby zapewnić jak największy komfort tym mieszkańcom, którzy pomimo wakacji, potrzebowali sprawnej komunikacji miejskiej, aby dotrzeć do pracy, sklepów, itp.

Zresztą komunikacja miejska podczas tych wakacji służyła krakowianom nie tylko jako środek transportu do pracy, ale była także wygodnym i bardzo popularnym sposobem, aby wybrać się odpocząć do pięknych podkrakowskich miejscowości takich jak Ojców, Niepołomice czy Będkowice. Dla wielu mieszkańców z ograniczoną mobilnością, osób poruszających się na wózkach, rodziców z małymi dziećmi i seniorów była to znakomita możliwość podróżowania poza Kraków. W dodatku w cenie zwykłego miejskiego biletu i z prawem do obowiązujących w Krakowie ulgowych przejazdów.

Aplikacje mobilne

Być może nie wszyscy to jeszcze wiedzą, ale w Krakowie już od ponad 14 lat mieszkańcy Rybitw i Płaszowa zamawiają autobus przez telefon. Na tym sporym obszarze miasta małe autobusy kursują bez rozkładu jazdy i stałych tras. O tym, gdzie i o której przyjedzie autobus, decyduje mieszkaniec. Usługa Telebusa jest ciągle rozwijana, obszar był wielokrotnie zwiększany, a godziny funkcjonowania tej usługi wydłużane.

W tym roku usługę Telebusa można zamawiać nie tylko tak jak do tej pory, dzwoniąc do dyspozytora, ale także wykorzystując do tego aplikację. Aplikacja jest bezpłatna i łatwa w obsłudze. Umożliwia także zamówienie przejazdu osobom, które nie znają języka polskiego – dzięki przygotowanej angielskiej i włoskiej wersji językowej. Zaledwie po tygodniu od uruchomienia aplikacji niemal co drugi kurs Telebusa był zamawiany właśnie z jej wykorzystaniem. Więcej na ten temat tutaj.

Aplikacje to także coraz wygodniejszy sposób na zakup biletu w Krakowie. Z ich wykorzystaniem można nabyć każdy rodzaj biletu, od jednorazowych i czasowych po okresowe. MPK SA w sierpniu br. udostępniło aplikację mobilną Krakowska Karta Miejska, z której mogą korzystać wszyscy pasażerowie. Dzięki niej można kupić każdy rodzaj biletu okresowego, który znajduje się w krakowskim cenniku. Więcej na ten temat tutaj.

 

Atrakcyjne ceny biletów okresowych

Dla wielu mieszkańców, którzy rozważają podróże Komunikacją Miejską w Krakowie, liczy się przede wszystkich atrakcyjna cena biletu. Dlatego warto sobie dokładnie te koszty podróży tramwajami i autobusami przeliczyć i odnieść do kosztów poruszania się samochodem.

Dla przykładu mieszkańcy mają prawo do zakupu biletu okresowego na jeden miesiąc na wszystkie linie w cenie 80 zł. Daje to prawo do przejazdów bez żadnych ograniczeń w granicach miasta. Przy założeniu, że w miesiącu podróżujemy tylko od poniedziałku do piątku i mamy dwa przejazdy np. do i z pracy, to jak łatwo policzyć, koszt jednej takiej podróży to zaledwie 2 zł. Jeszcze taniej jest w sytuacji, gdy ktoś podróżuje z biletem ulgowym. Wtedy koszt jednego takiego przejazdu w miesiącu to 1 zł. A do tego dochodzą bezpłatne przejazdy wszystkich dzieci do siódmego roku życia oraz uczniów szkół podstawowych. Dla porównania, godzina parkowania w centrum miasta to koszt 6 zł.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2021-09-01
Data aktualizacji: 2021-09-04
Powrót

Zobacz także

Znajdź