Nauka i edukacja rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Kraków w międzynarodowym programie edukacyjnym P-TECH

I Liceum Ogólnokształcące im. Bartłomieja Nowodworskiego dołączyło do międzynarodowego programu rozwoju edukacyjno-zawodowego P-TECH. W jego ramach krakowscy uczniowie przez cztery lata nauki będą mieli możliwość uzyskania poszukiwanej na rynku kwalifikacji z zakresu komputerów kwantowych, sztucznej inteligencji i chmury.

 Kraków w międzynarodowym programie edukacyjnym P-TECH
Fot. materiały prasowe

W czwartek, 2 września, porozumienie z firmą IBM i Instytutem Badań Edukacyjnych podpisali nowi partnerzy programu: przedstawiciele Urzędu Miasta Krakowa, Akademii Górniczo-Hutniczej, Centrum Technologii Kosmicznych oraz Fundacji Quantum AI.

Głównym celem P-TECH jest wsparcie lokalnych społeczności przez odpowiednie przygotowanie młodzieży do pracy w branży informatycznej, adekwatnie do potrzeb rynku pracy XXI wieku. Program P-TECH jako wielostronna inicjatywa edukacyjna zapewnia młodym ludziom pomoc w rozwoju umiejętności naukowych, technicznych i zawodowych. To przykład najlepszego wykorzystania wielostronnego partnerstwa publiczno-prywatnego, w ramach którego uczniowie szkół technicznych i ogólnokształcących mogą się rozwijać również w środowisku zawodowym.

W ramach P-TECH uczniowie będą m.in. śledzić codzienną pracę swojego mentora (tzw. job shadowing), poznając od wewnątrz rzeczywiste środowisko biznesowe czy też uczestnicząc w płatnych stażach. P-TECH nie wymaga wprowadzania zmian do podstawy programowej. Firmy i instytucje partnerskie we współpracy z kadrą dydaktyczną szkoły dostarczają dodatkowy wkład merytoryczny lub narzędzia do już istniejących przedmiotów i zajęć, tak by wyposażyć uczniów w konkretne umiejętności potrzebne na rynku pracy.

Uczniowie uczestniczący w programie P-TECH, po zdaniu matury otrzymają świadectwo dojrzałości, które jest na IV poziomie Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK) oraz dodatkowo po spełnieniu wymagań określonych dla kwalifikacji Programowanie Komputerów Kwantowych, otrzymają certyfikat potwierdzający posiadanie tej kwalifikacji, która jest na poziomie V PRK.

– I Liceum Ogólnokształcące im. Bartłomieja Nowodworskiego w Krakowie od wielu lat należy do najlepszych szkół w Polsce. Jego uczniowie słyną z osiągania licznych sukcesów edukacyjnych, a szkoła uczestniczy w najbardziej prestiżowych programach i projektach, także o charakterze międzynarodowym. W nowym roku szkolnym krakowskie liceum czekają kolejne wyzwania związane z przystąpieniem do międzynarodowego programu rozwoju edukacyjno-zawodowego P-TECH. To inicjatywa, która została zainaugurowana dekadę temu w Nowym Jorku przez firmę IBM. Dzięki niej uczniowie przygotowują się do pracy w zawodach o specjalności informatycznej pod okiem ekspertów, a także biorą udział w dodatkowych zajęciach oraz praktykach i stażach, nabywając przy tym umiejętności najbardziej potrzebne im na rynku pracy – mówiła Anna Korfel-Jasińska, zastępca prezydenta Krakowa ds. edukacji, sportu i turystyki. Jak dodała, słynny „Nowodworek” dołączył do inicjatywy jako pierwsze liceum w Polsce.

– Trudno wyobrazić sobie polską edycję programu P-TECH bez Krakowa – miasta o bardzo bogatych tradycjach edukacyjnych, siedziby jednego z najstarszych uniwersytetów na świecie oraz najstarszej polskiej szkoły, I Liceum Ogólnokształcącego im. Bartłomieja Nowodworskiego, powołanej w 1588 roku dla potrzeb Uniwersytetu Jagiellońskiego, przygotowującej przyszłych studentów. Jako IBM jesteśmy dumni z możliwości rozwoju inicjatywy, w której wspólnie z partnerami inspirujemy uczniów, pokazujemy im nowe technologie oraz umożliwiamy zdobycie realnych kompetencji zawodowych. Przez mentoring zawodowy w programie P-TECH chcemy pokazać młodym ludziom, że warto być częścią atrakcyjnej i mającej przed sobą dobre perspektywy branży IT – powiedział Sławomir Kumka, dyrektor Centrum Oprogramowania IBM w Krakowie.

– Akademia Górniczo-Hutnicza wspiera działania Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Razem w technologii”, zainicjowane przez I Liceum Ogólnokształcące im. Bartłomieja Nowodworskiego w Krakowie oraz działania międzynarodowego programu rozwoju edukacyjno-zawodowego P-TECH w zakresie edukacji i rozpowszechniania wiedzy o nowych technologiach, które są dedykowane dla rozwoju społeczeństwa we współczesnym świecie. Jako społeczność akademicka preferujemy wdrażanie rozwiązań prowadzących do zrównoważonego rozwoju ludzkości, w tym działania w zakresie rozwoju najnowocześniejszych narzędzi z obszaru IT, telekomunikacji, nawigacji czy cyberbezpieczeństwa - podkreślił prof. Jerzy Lis, rektor AGH. Jak dodał, jest zaszczycony faktem, że osiągnięcia naukowe uczelni „będą mogły wypełniać program przygotowania młodzieży do pracy z najnowocześniejszymi technologiami”.

– To wielki dzień dla uczniów i absolwentów I Liceum Ogólnokształcącego im. Bartłomieja Nowodworskiego w Krakowie, po 10 latach owocnej współpracy z laboratoriami korporacji IBM i naszymi partnerami w zainicjowanym przez nas Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym „Razem w technologii” wkraczamy w kolejny etap, stając się wspólnie partnerami i beneficjentami P-TECH – Globalnego Programu Edukacyjnego korporacji IBM. Jesteśmy zaszczyceni i wdzięczni za zaproszenie do polskiej edycji globalnego programu rozwoju edukacyjno-zawodowego P-TECH i wspaniałą możliwość niezwykłej, otwartej i kreatywnej współpracy pozwalającej uczniom i absolwentom I Liceum Ogólnokształcącego im. Bartłomieja Nowodworskiego w Krakowie na czerpanie z wiedzy i doświadczeń pasjonatów, wybitnych specjalistów w dziedzinie IT, przedstawicieli świata nauki i biznesu – powiedział Jacek Kaczor, dyrektor I Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie.

– Dynamiczne zmiany na rynku pracy i rozwój nowoczesnych sektorów gospodarki sprawiają, że bliska współpraca biznesu ze szkołami ogólnokształcącymi i branżowymi staje się wręcz konieczna. Rynek pracy stoi otworem przed absolwentami, których kwalifikacje są aktualne, zweryfikowane i potwierdzone – dodał Tomasz Bartczak z Instytutu Badań Edukacyjnych. – Chcemy w tym pomóc i mamy nadzieję, że w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji znajdzie się kwalifikacja rynkowa z dziedziny programowania komputerów kwantowych, którą będą mogli zdobyć między innymi absolwenci programu P-TECH – zaznaczył.

P-TECH zainicjowany został przez firmę IBM w USA. Pierwszą szkołę włączono do programu w 2011 r. w Brooklynie w ramach współpracy Departamentu Edukacji Nowego Jorku, The City University w Nowym Jorku oraz IBM. Od tego momentu P-TECH został wdrożony w ponad 260 szkołach w 28 krajach. Obecnie program zrzesza 600 firm partnerskich i 200 uniwersytetów, które ostatecznie dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem z ponad 150 tys. uczniów.

I Liceum Ogólnokształcące od 2011 roku współpracuje z Centrum Oprogramowania IBM w Krakowie w ramach Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Razem w technologii”. Liceum jest piątą szkołą w Polsce, w której będą prowadzone zajęcia w ramach P-TECH. W 2019 r. do tego międzynarodowego programu rozwoju edukacyjno-zawodowego dołączyły dwie szkoły z Katowic: Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących nr 2 i Śląskie Techniczne Zakłady Naukowe, a także Technikum nr 1 „Szkoła na Leśnej” we Wronkach i Zespół Szkół Politechnicznych w Łodzi.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2021-09-02
Data aktualizacji: 2021-09-02
Powrót

Zobacz także

Znajdź