Politykę edukacyjną wykuwa się w pracy zespołowej
Krakowską edukację współtworzy ponad 430 różnego typu szkół i placówek, w tym 135 przedszkoli, 129 szkół podstawowych i 120 szkół ponadpodstawowych. Przy tak dużej liczbie i zróżnicowaniu jednostek oświatowych ogromne znaczenie mają sieci współpracy i wymiany praktyk – taką funkcję pełnią m.in. Zespoły Doradcze Dyrektorów działające przy Prezydencie Miasta Krakowa.
Pięć zespołów doradczych funkcjonujących przy prezydencie Krakowa skupia dyrektorów kierujących odpowiednio: przedszkolami, szkołami podstawowymi, liceami ogólnokształcącymi, szkołami technicznymi, a ostatni zajmuje się szkołami specjalnymi, poradniami i młodzieżowymi domami kultury.
27 czerwca z przedstawicielami wszystkich zespołów spotkała się zastępczyni prezydenta Krakowa ds. edukacji, polityki społecznej i mieszkalnictwa Maria Klaman.
– Rozmawialiśmy o wyzwaniach stojących przed krakowską edukacją w najbliższych miesiącach i latach. Zespoły doradcze są dla miasta łącznikiem ze społecznościami szkolnymi. Dzięki tej współpracy możemy lepiej diagnozować potrzeby i współdziałać na rzecz mądrej polityki edukacyjnej w naszym mieście – podkreśla Maria Klaman.
Zespoły doradcze dyrektorów szkół i placówek zajmują się m.in. konsultowaniem i opiniowaniem projektów prawa oświatowego – ustaw, rozporządzeń oraz ich nowelizacji, nad którymi pracuje ministerstwo edukacji. Dyrektorzy reprezentujący poszczególne rodzaje i typy szkół i placówek świetnie znają ich specyfikę, a także lokalne uwarunkowania, w których funkcjonują, dlatego ich głos doradczy ma duże znaczenie przy ocenie proponowanych zmian prawnych czy programowych.
Zespoły zgłaszają także własne pomysły lub inicjatywy, wspierają dyrektorów we wdrażaniu polityki oświatowej tworzonej na poziomie państwa i samorządu. Są ważnym ogniwem pośredniczącym między organem prowadzącym a ogółem dyrektorów szkół i placówek.