Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Opera Krakowska uczci jubileusz Ryszarda Karczykowskiego

Bellini, Donizetti, Rossini, Verdi... fragmenty z najsłynniejszych dzieł mistrzów włoskiej opery, w wykonaniu uznanych solistów oraz orkiestry i chóru Opery Krakowskiej wybrzmią dziś, 6 listopada, o godz. 18.30 podczas gali „Belcanto – radość śpiewania”. Gościem specjalnym wieczoru będzie Ryszard Karczykowski – wybitny tenor i dyrektor artystyczny Opery w latach 2003–2006, obchodzący w tym roku 60-lecie pracy artystycznej.

Fot. Magda Woch / materiały prasowe

Urodzony w Tczewie Ryszard Karczykowski ukończył studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Gdańsku w klasie Haliny Mickiewiczówny oraz reżyserię muzyczną w Musikhochschule Eisler w Berlinie. Był solistą m.in. scen w Dessau, Lipsku, Dreźnie, Londynie, Wiedniu i Berlinie. Przełomem w jego karierze był występ w „Traviacie” G. Verdiego, podczas Festiwalu Aix-en-Provence w 1976 r. oraz w „Zemście nietoperza” (obok Kiri Te Kanawy, pod kierunkiem Zubina Mahty) w Covent Garden w 1977 r. Od tego czasu śpiewał w operach i salach koncertowych Europy, Azji i obu Ameryk, razem z najwybitniejszymi solistami – m.in. z Ileaną Cotrubas, Agnes Baltsa, Sylvią Sass, Placido Domingo. Krakowska publiczność zna go przede wszystkim jako dyrektora artystycznego Opery Krakowskiej w latach 2003–2006. Natomiast śpiewacy wywodzący się z krakowskiej Akademii Muzycznej – jako wieloletniego pedagoga i mistrza.

Trudno o właściwsze uczczenie jubileuszu znamienitego śpiewaka niż koncert poświęcony arcydziełom opery belcanto – dziełom, które eksponują najwyższą techniczną biegłość i wirtuozerię, jaką zdolny jest osiągnąć ludzki głos, ale też celebrują jego piękno i zdolność poruszania publiczności. Niekwestionowanymi mistrzami tego stylu byli G. Rossini, G. Donizetti i V. Bellini, którzy znakomicie wykorzystywali czysto muzyczne, popisowe elementy „pięknego śpiewu”, nie zapominając przy tym o wyrazie dramaturgicznym – zarówno w lekkiej i dowcipnej operze buffa („Cyrulik sewilski” Rossiniego, „Napój miłosny” Donizettiego) jak i operze seria, tragedii o nierzadko krwawym finale. Zdobycze te przyswoił i przetworzył następnie G. Verdi; stopniowo odchodził on od sformalizowanych aspektów belcanto, szukając pogłębienia dramaturgii i psychologicznego realizmu, lecz nie tracąc z oczu szlachetnego uroku ludzkiego głosu – echa stylu belcanto pobrzmiewają także w jego późniejszych dziełach, np. w scenie Desdemony z „Otella”.

koncert, opera

Podczas koncertu wystąpią soliści Opery Krakowskiej: Agnieszka Cząstka-Niezgódka, Monika Korybalska, Agnieszka Kuk, Paula Maciołek, Katarzyna Oleś-Blacha, Robert Gierlach, Tomasz Kuk, Michał Kutnik oraz Wołodymyr Pańkiw. Dołączą do nich także studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie – Kamila Dutkowska i Adrian Domarecki. Solistom towarzyszyć będą orkiestra i chór opery pod kierunkiem Tomasza Tokarczyka. W repertuarze znajdą się arie, ansamble i ustępy chóralne z oper doskonale znanych krakowskiej publiczności (m.in. „Don Pasquale” i „Napoju miłosnego” G. Donizettiego czy „Cyrulika sewilskiego” G. Rossiniego), ale także z „Rigoletta”, a nawet rzadko wystawianych „Nieszporów sycylijskich” G. Verdiego. Całość otworzy uwertura z „Normy” V. Belliniego.

Więcej informacji na stronie Opery Krakowskiej.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Marcin Drobisz
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2021-10-19
Data aktualizacji: 2021-11-06
Powrót

Zobacz także

Znajdź