O krakowskim wsparciu dla uczniów pochodzących z zagranicy
Akademia Asystentów Międzykulturowych – to nazwa wyjątkowego programu realizowanego w Krakowie. Wzięły w nim udział osoby, które w swojej codziennej pracy wspierają uczniów pochodzących z zagranicy w jak najlepszym odnalezieniu się w polskiej szkole.
W Akademii Asystentów Kulturowych wzięło udział aż 27 asystentów międzykulturowych oraz 10 nauczycieli koordynujących w krakowskich szkołach edukację uczniów z doświadczeniem migracji. W sumie w krakowskich szkołach zatrudnionych jest już 35 asystentów międzykulturowych, a liczba ta cały czas wzrasta.
– Wspomniane osoby pełnią funkcję mediatorów językowo-kulturowych, a na ich wsparcie mogą liczyć uczniowie cudzoziemscy mówiący między innymi po ukraińsku, rosyjsku, białorusku, angielsku, portugalsku, francusku, hiszpańsku i ormiańsku. Niemal wszyscy z nich wzięli udział w warsztatach i wykładach organizowanych w ramach programu Akademii Asystentów Międzykulturowych w Krakowie. Zajęcia wzmocniły kompetencje w zakresie pedagogiki i psychologii, edukacji i komunikacji w szkole różnorodnej kulturowo i wielojęzycznej, metodyki i organizacji pracy oraz wsparcia rozwoju językowego ucznia dwujęzycznego – mówi Urszula Majcher-Legawiec, koordynatorka Akademii Asystentów Międzykulturowych z Fundacji Wspierania Kultury i Języka Polskiego im. Mikołaja Reja. Jak dodaje, zajęcia prowadzili specjaliści z uniwersytetów z Krakowa, Warszawy i Gdańska, a także trenerzy edukacji międzykulturowej i specjaliści ze Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej dla Dzieci z Niepowodzeniami Edukacyjnymi w Krakowie.
Podsumowaniem projektu była konferencja zorganizowana przez uczestników Akademii Asystentów Międzykulturowych „Otwarty Kraków 5. Wspólna sprawa – wiele perspektyw”, która odbyła się w sali obrad Rady Miasta Krakowa im. S. Wyspiańskiego w Krakowie (zapis wydarzenia jest dostępny tutaj). Uczestnicy, witani przez gospodarzy spotkania po rosyjsku, portugalsku i ormiańsku, mieli okazję zrozumieć i poczuć to, co przeżywa dziecko niemówiące po polsku w polskiej szkole. Spotkanie było także okazją do dyskusji na temat wyzwań stojących przed wszystkimi osobami zaangażowanymi w proces edukacji w zakresie wsparcia uczniów pochodzących z innych krajów.
Jedna z uczestniczek, Svitlana Sychevska, przywołała swoje trudne doświadczenia jako matki związane z rozpoczęciem nauki przez jej syna w polskiej szkole. Powtarzała mu wówczas: „Nie bój się, jestem z tobą. Będzie dobrze”. Dziś jest mamą dojrzałego człowieka uczęszczającego do jednego z najlepszych krakowskich liceów i marzącego o karierze dziennikarza. Svitlana Sychevska realizuje się natomiast zawodowo jako asystentka międzykulturowa i nie tylko pomaga uczniom, ale również dzieli się swoimi doświadczeniami z innymi. Tomasz Kobylański z Wydziału Edukacji UMK mówił natomiast o tym, że Kraków jest miastem otwartym na innych, co symbolizuje otwarta brama w godle Krakowa. Działania asystentów międzykulturowych są natomiast kolejnym kroku ku temu, by krakowskie szkoły stawały się miejscem jeszcze bardziej otwartym na potrzeby innych.
Jak podkreślali podczas spotkania krakowscy asystenci międzykulturowi (którzy w ostatnich tygodniach założyli Stowarzyszenie Asystentów Międzykulturowych TO MA SENS), w ramach swoich działań planują między innymi podejmować na poziomie centralnym starania zmierzające do profesjonalizacji nowego zawodu i stabilizacji warunków zatrudnienia.
Warto przypomnieć, że w ramach projektu Akademii Asystentów Międzykulturowych została opracowana mapa, na której można znaleźć informacje o tym, w jakich szkołach zatrudnieni są asystenci międzykulturowi. Jest ona dostępna w tym miejscu.
Projekt współfinansowany był ze środków Miasta Krakowa. Za realizację zadania odpowiedzialna była Fundacja Wspierania Kultury i Języka Polskiego im. Mikołaja Reja przy wsparciu Wydziału Polityki Społecznej i Zdrowia UMK, Wydziału Edukacji UMK oraz Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej dla Dzieci z Niepowodzeniami Edukacyjnymi w Krakowie.