Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Ograniczanie ruchu samochodowego wspiera lokalną gospodarkę

Tak wynika z informacji podanych przez Kampanię na rzecz Czystych Miast. Okazuje się, że mieszkańcy europejskich miast na przedświąteczne zakupy chętniej wybierają miejsca z mniejszym natężeniem ruchu samochodowego.

Fot. Jan Graczyński

Przeprowadzona analiza objęła duże metropolie, w których kilka lat temu pojawiły się strefy ograniczonego ruchu. Uzyskany wynik przeczy więc obawom wielu przedsiębiorców, którzy sprzeciwiają się wprowadzaniu ograniczeń w ruchu samochodowym w miastach. Ograniczenie takie nie tylko nie powoduje strat w handlu, ale wręcz odwrotnie: wzrost obrotów w sklepach, restauracjach i punktach handlowych usytuowanych na terenie tych stref.  

Na poparcie swoich tez Kampania na rzecz Czystych Miast publikuje dane. W Madrycie bezpośrednio przed świętami trzy lata temu największy ruch panował właśnie w obszarze objętym strefą niskiej emisji. Wydatki mieszkańców wzrosły tam o 8,6 proc. w porównaniu z 3,3 proc. w całym mieście. Dodatkowo dokonane w strefie pomiary zanieczyszczenia wykazały, że stężenie tlenków azotu spadło tam o 37 procent. Dlatego w Madrycie w najbliższym czasie wyznaczone zostaną trzy kolejne obszary ograniczonego ruchu.

Dodatkową korzyścią z ustanawiania takich stref jest malejąca w nich liczba wolnych lokali handlowych. Obliczenia dotyczące Londynu wykazały, że jest ich o 17 proc mniej niż w okolicach, gdzie nie zastosowano takich rozwiązań. Raport zawiera też przykład ze szwajcarskiego miasta Berno. Badanie tam wykonane wykazało, że przekształcenie miejsc parkingowych w parkingi rowerowe może zapewnić wzrost wydatków na zakupy detaliczne o 13% na metr kwadratowy powierzchni parkingowej.

Wyniki tych badań to świetne wiadomości dla polskich miast. Pokazują, że można poprawić jakość powietrza i jednocześnie wspierać funkcję handlową miasta. W Europie jest obecnie około 250 stref czystego transportu. Holandia i Francja w planach mają ich utworzenie we wszystkich największych miastach odpowiednio do końca 2022 i 2024 roku. Pierwsza tak strefa w Polsce funkcjonowała na krakowskim Kazimierzu. Kolejna, także w Krakowie ma powstać do końca tego roku. Więcej na ten temat tutaj.

Więcej o planach utworzenia Strefy Czystego Transportu w Krakowie przeczytacie w artykule W Krakowie powstanie Strefa Czystego Transportu”.

Tworzenie Stref Czystego Transportu w Polsce wspierać będzie ustanowione niedawno prawo: znowelizowana Ustawa o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych. W oparciu o nią powstał Wojewódzki Program Ochrony Powietrza dla Małopolski, który nakłada na Kraków obowiązek stworzenia Strefy Czystego Transportu wewnątrz drugiej obwodnicy.

stare miasto, kamienice, samochody, parking, spp, strefa płatnego parkowania, logo900

pokaż metkę
Autor:
Osoba publikująca: Monika Jagiełło
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2022-01-10
Data aktualizacji: 2022-02-28
Powrót

Zobacz także

Znajdź