Pilotażowa „Szkolna ulica” w Krakowie
W maju na ul. Urzędniczej wdrożony zostanie pilotażowo projekt „Szkolna ulica”. Jest on odpowiedzią na wniosek dyrektora i rady rodziców Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 4, którzy chcą współtworzyć projekt mający zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego w okolicy tej placówki.
Podstawowym założeniem projektu „Szkolna ulica” jest czasowe ograniczenie możliwości dojazdu bezpośrednio przed bramę szkoły w godzinach największego natężenia ruchu. Takie rozwiązanie od lat funkcjonuje np. w Wiedniu czy Paryżu, ale też i w innych miastach europejskich, a od niedawna również w Polsce.
Celem jest zwiększenie bezpieczeństwa uczniów pod samą szkołą oraz zachęcenie ich do przychodzenia do szkoły lub skorzystania z ekologicznych środków transportu, takich jak rower czy hulajnoga. Natomiast osoby dowożące dzieci do szkoły samochodem będą mogły podwieźć je w pobliże szkoły, a następnie uczniowie bezpiecznie przejdą do placówki po ulicy czasowo wyłączonej z ruchu samochodów.
Zaangażowanie mieszkańców i radnych w przygotowaniu projektu
Decyzja o rozpoczęciu pilotażu poprzedzona była spotkaniami z dyrekcją placówki, przedstawicielami Rady Dzielnicy V Krowodrza, Rady Miasta, straży miejskiej, policji oraz zarządzającego ruchem, drogą i organizatora transportu zbiorowego. Omówione zostały główne założenia projektu, sposób jego realizacji oraz wstępne propozycje zmiany organizacji ruchu w okolicy szkoły.
Po uruchomieniu pilotażu w Krakowie, czasowe wyłączenie ulicy będzie obowiązywać na razie tylko w godzinach porannych w dni, w których funkcjonuje szkoła. Ulica będzie niedostępna dla samochodów przez niecałą godzinę w okolicy rozpoczęcia zajęć lekcyjnych, kiedy jest kumulacja ruchu przy placówce.
O zasadach ruchu w tym czasie będzie informować znak drogowy wraz z barierą, a nad prawidłowym funkcjonowaniem zmienionej organizacji ruchu będą również czuwać funkcjonariusze straży miejskiej oraz policji.
Pilotaż i jego ocena
Zmiana zostanie wprowadzona testowo na okres miesiąca w maju tego roku. Szczegółowe zasady podamy w kwietniu. Przed i po rozpoczęciu projektu wśród rodziców i dzieci przeprowadzone będą badania ankietowe. Wyniki ankiet pomogą podjąć decyzję o utrzymaniu, bądź zmianie organizacji ruchu na następny rok szkolny.
Kryteria doboru placówki
Pilotaż wyjaśni też, czy pojawią się w Krakowie inne „Szkolne ulice”. Co ważne, nie każda ulica, przy której znajduje się placówka oświatowa, może zostać objęta omawianym projektem.
Kluczowe kryteria
- lokalizacja szkoły przy ulicy o charakterze lokalnym, bez istotnej funkcji tranzytowej oraz bez prowadzenia komunikacji miejskiej
- osiedlowy charakter szkoły, z wyraźną przewagą uczniów mieszkających w obrębie 15 minut dojścia do placówki szkolnej
- możliwość organizacji ruchu z wyłączeniem odcinka przy szkole, niepowodująca niebezpieczeństwa blokowania się ruchu
- zaangażowanie i gotowość do współpracy społeczności szkolnej oraz osiedlowej.