Komunikacja rozwiń menu
Komunikat archiwalny

Politechnika Krakowska i MPK SA podpisały porozumienie o współpracy

Politechnika Krakowska i Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie zawarły porozumienie o współpracy w obszarach naukowo-badawczym, technologicznym i edukacyjnym.

Fot. Jan Zych

Uczelnię i MPK łączą już wspólne przedsięwzięcia. Najbardziej spektakularnym owocem dotychczasowej współpracy jest – zaprezentowany publicznie w 2020 r. – projekt pierwszego w Polsce układu sterowania autonomicznego tramwaju. Realizowany jest m.in. przez naukowców z Wydziału Mechanicznego PK i MPK. Eksperci służą miejskiemu przewoźnikowi wsparciem przy ocenie stanu technicznego taboru komunikacji i jego wpływu na poziom bezpieczeństwa transportu szynowego, a także przy projektowaniu nowych tras tramwajowych i autobusowych, wyznaczaniu pętli czy optymalizacji tras przejazdów. MPK korzysta także z infrastruktury dydaktycznej uczelni, szczególnie symulatora tramwaju NGT6, na którym realizowane są kursy dla kandydatów na motorniczych. Z kolei praktycy z MPK wspierają kształcenie studentów w Szkole Transportu PK na specjalności „Inżynieria pojazdów szynowych”, prowadzonej na Wydziale Mechanicznym.

Ramowym porozumieniem chcemy rozszerzyć naszą współpracę na nowe pola, strategiczne dla misji uczelni – mówi rektor PK prof. Andrzej Białkiewicz. – Ważną jej częścią jest rozwijanie kontaktów z otoczeniem społeczno-gospodarczym, by dzięki nim monitorować aktualne potrzeby rynku pracy, wychodzić im naprzeciw w naszych programach kształcenia, ale też poszukiwać impulsów dla działalności naukowej oraz transferu wyników naszych badań do gospodarki. Współpraca z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym daje nam znakomite perspektywy w tych obszarach, bo nasz partner to nowoczesna firma, otwarta na technologiczne innowacje oraz rozwój wiedzy i kompetencji swoich kadr.

Porozumienie zakłada m.in. wspólną realizację projektów badawczo-rozwojowych i występowanie o ich finansowanie z funduszy narodowych i europejskich, wykorzystanie sprzętu i infrastruktury do realizacji przedsięwzięć badawczych, wymianę wiedzy i doświadczeń dotyczących nowoczesnych technologii.

Najważniejsze tematy badawcze, prowadzone w ramach współpracy będą dotyczyć m.in.:

  • zgłoszenia modelu LCC (Life Cycle Cost) do oceny efektywności zakupu i modernizacji taboru komunikacji zbiorowej
  • logistyki zaopatrzenia, magazynowania, dystrybucji i zaplecza technicznego autobusów z napędem wodorowym
  • zastosowania pojazdów autonomicznych w komunikacji zbiorowej
  • technologii naprawy pakietów baterii w autobusach elektrycznych.

– Ze szczególną nadzieją patrzymy na plany kontynuacji projektu tramwaju autonomicznego, a także wsparcia przez ekspertów z politechniki rozwoju w Krakowie komunikacji zbiorowej, opartej na pojazdach zasilanych wodorem – mówi dr hab. inż. Maciej Szkoda, kierownik Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu, koordynator współpracy ze strony PK. – Jesteśmy też otwarci na współpracę w zakresie badań wibroakustycznych tramwajów, mających na celu zwiększenie trwałości i niezawodności elementów układów biegowych, infrastruktury torowej, poprawę komfortu podróży oraz klimatu akustycznego.

Rafał Świerczyński, prezes MPK SA, podkreśla korzyści, które przyniesie ono obu stronom: – Transformacja energetyczna w naszej branży dokonuje się w błyskawicznym tempie – autobusy zasilane energią ze źródeł odnawialnych lub wodorem, tramwaje magazynujące energię elektryczną to już wkrótce będzie standard dla całego taboru komunikacji zbiorowej w Krakowie. To rodzi nowe wyzwania i technologiczne, i kompetencyjne – dla kadr naszej firmy, ale też dla uczelni, która chce kształcić adekwatnie do potrzeby gospodarki i rynku pracy. We wspólnych projektach badawczo-rozwojowych chcemy postawić konkretne naukowe wyzwania, których rozwiązanie znajdzie praktyczne zastosowanie w naszej firmie.

Temu służyć będzie m.in. współpraca uczelni z MPK w ramach ministerialnego programu „Doktorat wdrożeniowy”. Jest on alternatywną wobec akademickiej ścieżki drogą uzyskania stopnia doktora, przeznaczoną dla osób, które chcą rozwijać karierę naukową, nie rezygnując z pracy zawodowej. Wspiera przygotowanie rozpraw, których wyniki mogą mieć zastosowanie w firmie. Pierwszy doktorat wdrożeniowy pracownika MPK już powstaje – na Wydziale Inżynierii Elektrycznej i Komputerowej. Dotyczy opracowania bezinwazyjnej metody diagnostyki on-line układów napędowych tramwajów, dzięki której będzie można łatwo zapobiegać ich awariom. W planach są kolejne doktoraty, realizowane ścieżką wdrożeniową, we współpracy PK i MPK.

Beneficjentami podpisanego porozumienia będą nie tylko doktoranci, ale też studenci i słuchacze studiów podyplomowych. Dla nich rozszerzony zostanie pakiet praktyk, stażów i wizyt studyjnych (w ramach przedmiotów związanych z budową i eksploatacją środków transportu, systemami transportowymi oraz inżynierią ruchu) z wykorzystaniem zaplecza technicznego MPK (m.in. Stacji Obsługi Tramwajów Podgórze, Stacji Obsługi i Remontów oraz Głównej Dyspozytorni Ruchu MPK).

Ze strony politechniki współpracę koordynować będzie komitet sterujący, pod kierunkiem dr. hab. inż. Macieja Szkody, w składzie: prof. dr hab. inż. Dariusz Bogdał, prof. dr hab. inż. Paweł Ocłoń, prof. dr hab. inż. Jerzy Sładek, dr hab. inż. Maciej Sułowicz, prof. Andrzej Szarata, dr hab. inż. Paweł Pławiak. Z kolei w MPK za współpracę odpowiadać będą: Rafał Świerczyński, prezes Zarządu MPK SA, Mariusz Szałkowski, wiceprezes Zarządu MPK SA, Kazimierz Fudala, dyrektor ds. technicznych, Jan Macała, kierownik działu technicznego oraz Magdalena Drobniak-Salitra, kierownik działu zarządzania projektami.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2022-04-12
Data aktualizacji: 2022-04-13
Powrót

Zobacz także

Znajdź