Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Twitter blokuje negowanie zmian klimatu

22 kwietnia, w dniu obchodów Międzynarodowego Dnia Ziemi, serwis społecznościowy Twitter ogłosił zakaz emisji reklam zaprzeczających zmianom klimatycznym. To ważna inicjatywa, bo media społecznościowe mają ogromną siłę, która często jest wykorzystywana do dezinformacji i propagowania teorii niezgodnych z aktualnym stanem wiedzy naukowej.

Fot. pixabay.com

Pierwszy krok w kierunku zakazu fałszowania informacji na temat kryzysu klimatycznego wykonał w październiku ubiegłego roku właściciel wyszukiwarki Google, który zabronił publikacji reklam, przeczących ugruntowanemu naukowemu konsensusowi w sprawie istnienia i przyczyn zmian klimatycznych.

Z kolei koncern Meta (dawniej FB) za pośrednictwem dedykowanego Centrum Nauki o Klimacie udostępnia swoim użytkownikom zweryfikowane i potwierdzone naukowo informacje na temat zmian klimatycznych. Jesienią ubiegłego roku firma ogłosiła inwestycję w wysokości miliona dolarów w nowy program dotacji dla przeciwdziałania dezinformacji klimatycznej. Budżet będzie wspierał inicjatywy, które budują sojusze między weryfikującymi fakty, ekspertami klimatycznymi i organizacjami pozarządowymi, które koncentrują się na zwalczaniu dezinformacji o klimacie.

Twitter był dotychczas źródłem dezinformacji dla milionów użytkowników na świecie. Podjęte przez firmę działania mają temu w przyszłości zapobiec. W oficjalnym komunikacie przed Dniem Ziemi firma zakomunikowała, że negowanie zmian klimatu nie powinno być monetyzowane na Twitterze, a reklamy nie mogą wpływać na podejmowanie ważnych rozmów na temat kryzysu klimatycznego. Według naukowców, internetowe rozmowy na temat kryzysu klimatycznego są na Twitterze coraz częściej przekształcane przez boty.

Dwa lata temu jedno z badań Brown University wykazało, że boty były odpowiedzialne za jedną czwartą wszystkich wpisów dotyczących kryzysu klimatycznego. Niektóre tematy odnotowały w tym zakresie znacznie wyższy odsetek: 38% tweetów o „fałszywej nauce” i 28% wszystkich tweetów dotyczących ExxonMobil, firmy naftowej z bogatą historią negowania zmian klimatu miały właśnie taki charakter.

Tą samą drogą co Twitter idzie Pinterest, który ogłosił rozpoczęcie prac nad zakazem dezinformacji klimatycznej na swojej platformie. Firma nie określiła, czy zmiana wpłynie na to, co użytkownicy publikują na jej stronie, ale zapowiedziała, że w nadchodzących miesiącach przekaże dodatkowe informacje na ten temat.

Więcej informacji na ten temat tutaj

pokaż metkę
Autor: Gospodarka komunalna
Osoba publikująca: Katarzyna Pustułka
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2022-04-27
Data aktualizacji: 2022-04-28
Powrót

Zobacz także

Znajdź