Tramwaje nie dojeżdżają do ul. Bratysławskiej
Wraz z wprowadzeniem wakacyjnych rozkładów jazdy komunikacji miejskiej, od 27 czerwca zawieszone zostało kursowanie tramwajów do przystanku „Bratysławska”. Uruchomiona została zastępcza komunikacja autobusowa, która kursuje z dużą częstotliwością.
Wykonawca linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej chce wykorzystać okres wakacyjny, by rozpocząć przebudowę podstacji trakcyjnej „Prądnicka”. Wiąże się to czasowym wyłączeniem ruchu tramwajowego do ul. Bratysławskiej.
W związku ze zmianami zostało zawieszone funkcjonowanie przystanków tramwajowych: „Bratysławska”, „Szpital Narutowicza”. Nadal funkcjonuje tymczasowy przystanek „Dworzec Towarowy” 72 (dla linii nr 73 w kierunku „Nowego Bieżanowa P+R”). Od 27 czerwca zawieszone są linie nr 5, 17, 70.
W związku z czasowym wyłączeniem ruchu tramwajowego do przystanku „Bratysławska”, uruchomiona została zastępcza komunikacja autobusowa z dużą częstotliwością. Linia nr 703 na trasie „Krowodrza Górka” – „Dworzec Główny Zachód” kursuje co 5 minut w godzinach szczytu, a także co 7,5 minuty poza godzinami szczytu oraz w dni wolne.
Zostały także wprowadzone zmiany w kursowaniu linii 137, 138, 140, 154, 168, 207, 217, 220, 227, 240, 247, 267, 287, 297 i 720.
Zmiany w kursowaniu autobusów i tramwajów – szczegóły tutaj.
Podstacja trakcyjna „Prądnicka” to jeden z czterech takich obiektów, które będą działać w ramach budowanej nowej linii tramwajowej do Górki Narodowej. Na początku lipca wykonawca zajmie się modernizacją starej instalacji przy ul. Prądnickiej tak, by mogła udźwignąć zwiększony ruch tramwajów. Zgodnie z planem, pod koniec wakacji trakcja ma zostać uruchomiona, co pozwoli na przywrócenie kursowania tramwajów do przystanku „Bratysławska”. Natomiast w listopadzie ma zostać uruchomiony ruch tramwajowy do przebudowanej pętli „Krowodrza Górka”.
Warto wiedzieć, że linia tramwajowa KST Krowodrza Górka - Górka Narodowa będzie miała łącznie ok. 5,5 km długości. W ramach zadania powstaną aż 23 perony tramwajowe, trzy parkingi P+R i siedem obiektów inżynierskich, które pozwolą na sprawne przemieszczanie się tramwajów na północ miasta.
W ramach inwestycji powstaje nowy układ drogowy głównie o charakterze osiedlowym. Budowa Krakowskiego szybkiego Tramwaju to także 6,3 km ścieżek rowerów i ciągów pieszo-rowerowych, ekrany akustyczne tam gdzie jest to konieczne dla zapewnienia komfortu mieszkańców. Krakowski Szybki Tramwaj na Górkę Narodową to szereg rozwiązań proekologicznych. Ponad 60 proc. torowiska będzie zielona.
Podstawowym celem tej inwestycji jest zapewnienie dogodnego połączenia tramwajowego dla tysięcy mieszkańców północy Krakowa, pozbawionych dotychczas takiego szybkiego środka transportu. Miasto chce też zaproponować transport szynowy mieszkańcom gmin ościennych – stąd budowa aż trzech parkingów P+R dla kilkuset pojazdów.
Nowy układ drogowy, który powstaje w ramach zadania uporządkuje ruch samochodowy w tej części Krakowa. Nie bez znaczenia są też nowe trasy rowerowe, szczególnie umożliwienie osobom podróżującym po Krakowie jednośladami na sprawy przejazd pod linią kolejową nr 95 oraz ulicą Opolską.
Wśród korzyści dla mieszkańców warto wymienić możliwość szybkiego dojazdu transportem publicznym do śródmieścia dla tysięcy mieszkańców Krakowa i okolic. Szacuje się, że dzięki nowej linii tramwajowej do śródmieścia dojedziemy w ok. 20 minut. Dzięki realizowanej przez ZIM inwestycji uspokoi się ruch samochodowy i poprawi bezpieczeństwo drogowego w rejonie istniejących i nowo powstających osiedli pomiędzy ul. Opolską a granicą miasta. Rozbudowana zostanie sieci dróg rowerowych, co przyczyni się do ułatwienia dojazdu do śródmieścia jednośladem. Poprawi się także niezawodność infrastruktury komunalnej - kanalizacji, wodociągu, sieci ciepłowniczej, energetycznej i teletechnicznej w północnej części Krakowa.
Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.