Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Kraków rozpoczął eksploatację autobusu zasilanego wodorem

Od 24 czerwca mieszkańcy Krakowa mogą podróżować autobusem zasilanym wodorem. Kursuje on na liniach nr 123, 128 i 304. Stało się to możliwe dzięki umowie na dostawę paliwa wodorowego, którą Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie podpisało z firmą ORLEN Południe.

Autobus Solaris Urbino 12 hydrogen
Fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl

– Kraków jest miastem, które skutecznie wykorzystuje najnowsze rozwiązania z zakresu ekologii. Wystarczy przypomnieć, że to właśnie w Krakowie już ponad osiem lat temu ruszyła pierwsza w Polsce regularna linia obsługiwana autobusami elektrycznymi. W tym roku została uruchomiona nowoczesna hala do obsługi tramwajów, na dachu której zostały zamontowane panele fotowoltaiczne. Od dzisiaj mieszkańcy i turyści przyjeżdżający do naszego miasta będą mogli podróżować zeroemisyjnym autobusem zasilanym wodorem. To nasze kolejne działanie, które potwierdza, że Kraków dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej – powiedział prezydent Jacek Majchrowski.

Do tankowania wodoru w MPK Kraków służy mobilna stacja ORLEN Południe. Paliwo wodorowe produkowane jest w hubie wodorowym w trzebińskiej biorafinerii tej spółki, o wydajności ok. 50 kg wodoru (jakości automotive) na godzinę.

Stacja tankowania została zlokalizowana na terenie zajezdni autobusowej w Płaszowie. Jest w stanie zaopatrywać autobusy w paliwo wodorowe o ciśnieniu 350 bar, dostarczane na bieżąco z biorafinerii w Trzebini. Dostawy odbywają się za pomocą „bateriowozu”, w którym jest zmagazynowane 400 kilogramów paliwa.

– Wodór i technologia wodorowa, to jeden z kluczowych elementów transformacji w kierunku bezemisyjnego i zrównoważonego transportu publicznego. Prezentowany w Krakowie Solaris Urbino hydrogen swoją premierę miał w 2019 roku. Dzisiaj tego typu autobusy jeżdżą już w kilkunastu miastach w Europie. Mamy nadzieję, że dzięki tej prezentacji i eksploatacji autobusu na linii regularnej przyczynimy się do dalszej popularyzacji technologii wodorowej wśród polskich przewoźników transportu publicznego – podkreśla Javier Calleja, prezes zarządu Solaris Bus & Coach.

Po krakowskich ulicach kursuje zeroemisyjny autobus miejski Solaris Urbino 12 hydrogen. Autobus jest wyposażony w ogniwo wodorowe o mocy 70 kW i pięć zbiorników wodoru o łącznej pojemności ponad 35 kg. Pojazd może przejechać na jednym pełnym zatankowaniu do 350 km.  Jest to pojazd całkowicie bezemisyjny, a jedynymi „emisjami” w procesie użytkowania tego autobusu jest para wodna.

– Rozpoczęcie eksploatacji na linii regularnej pierwszego autobusu zasilanego wodorem to pierwszy krok do zakupu oraz eksploatacji pojazdów z takim napędem w przyszłości. W tym celu współpracujemy nie tylko z PKN Orlen, ale także z Politechniką Krakowską i Krakowskim Holdingiem Komunalnym. Dążymy do tego, aby udział pojazdów zeroemisyjnych był w naszej flocie coraz większy. Przewidujemy, że jeszcze w tym roku na krakowskich ulicach pojawią się autobusy zasilane wodorem innych producentów. Warto podkreślić, że po rozstrzygnięciu ogłoszonych już przez nas przetargów, w przyszłym roku w Krakowie pasażerów będzie przewozić ponad 120 autobusów elektrycznych – powiedział Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.

bs_220624_8267.jpg-Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem
Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220624_8270.jpg-Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem
Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220624_8290.jpg-Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem
Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220624_8345.jpg-Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem
Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220624_8353.jpg-Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem
Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220624_8375.jpg-Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem
Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220624_8394.jpg-Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem
Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220624_8395.jpg-Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem
Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220624_8432.jpg-Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem
Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220624_8468.jpg-Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem
Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220624_8484.jpg-Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem
Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220624_8490.jpg-Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem
Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220624_8494.jpg-Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem
Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220624_8519.jpg-Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem
Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220624_8571.jpg-Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem
Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220624_8267.jpg-Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem
bs_220624_8270.jpg-Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem
bs_220624_8290.jpg-Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem
bs_220624_8345.jpg-Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem
bs_220624_8353.jpg-Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem
bs_220624_8375.jpg-Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem
bs_220624_8394.jpg-Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem
bs_220624_8395.jpg-Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem
bs_220624_8432.jpg-Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem
bs_220624_8468.jpg-Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem
bs_220624_8484.jpg-Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem
bs_220624_8490.jpg-Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem
bs_220624_8494.jpg-Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem
bs_220624_8519.jpg-Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem
bs_220624_8571.jpg-Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem
pokaż metkę
Autor: Kamil Popiela
Osoba publikująca: Marcin Drobisz
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2022-06-24
Data aktualizacji: 2022-06-28
Powrót

Zobacz także

Znajdź